Metody aktywizujące - aktywne powtórzenie wiadomości - gra w okręty
Celem katechezy było powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących Adwentu i sakramentów. Aby urozmaicić lekcję powtórkową, wprowadziłam znaną dzieciom grę w okręty. Dodatkowym utrudnieniem było umiejscowienie pod masztami okrętów pytań. Każde trafienie i dobra odpowiedź były punktowane. Na planszy ukryłam 2 czteromasztowce, 3 trójmasztowce, 4 dwumasztowce i 5 jednomasztowców. Poza okrętami na planszy ukryte były bomby (B). Bomby to zadania podobne do zdań z teleturnieju "Miliard w rozumie". Polegają one na otwarciu na obojętnie jakiej stronie "Małego słownika zwrotów i pojęć religijnych". Następnie katecheta podaje hasło, wymyślając dwie definicje i czytając właściwą. Uczeń musi odgadnąć, która definicja jest prawdziwa; za poprawną odpowiedź otrzymuje punkty, które liczą się w ogólnej klasyfikacji. Na planszy ukryta jest również tratwa z rozbitkiem. To trafienie, a zarazem uratowanie rozbitka, nagradzane jest specjalną premią. Całą lekcję prowadzi nauczyciel, który posiada własną planszę z ukrytymi zadaniami. Dla klasy można przygotować planszę na papierze bądź też narysować ją na tablicy. Zasada oznaczania trafień jest sprawą do uzgodnienia z klasą. Oto przykładowa plansza nauczyciela.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | |
1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 21 | 22 | ||||
2 | 27 | 28 | ||||||||
3 | 25 | 26 | 5 | T | 23 | |||||
4 | 6 | 7 | 8 | 24 | ||||||
5 | 18 | |||||||||
6 | 19 | B5 | B6 | 29 | 30 | B1 | ||||
7 | 20 | B4 | ||||||||
8 | B3 | 15 | ||||||||
9 | 9 | 16 | 12 | |||||||
10 | 10 | 11 | B2 | 17 | 13 | 14 |
Tą formę powtórki wprowadziłam w klasie III i muszę przyznać, że dzieci są z niej bardzo zadowolone. Zwycięzcą jest cała klasa, bo dzięki wspólnej zabawie powtórzyliśmy wiadomości. Nie ma w niej przegranych. Każdy - nawet najbardziej nieśmiały - uczeń włącza się do zabawy. Dzieci wielokrotnie pytają, kiedy będziemy grać w okręty i często też same przygotowują plansze oraz zadania dla innych.
opr. ab/ab