Materiały praktyczne - dla szkoły średniej
Cel ogólny: zapoznanie się z refleksją nad przyczynami konfliktów młodych ludzi z rodzicami; motywowanie do rozwiązywania problemów w duchu IV przykazania Dekalogu.
Cele operacyjne:
Metody: niedokończone zdania, dyskusja, pogadanka, wykład.
1. Modlitwa: odczytanie przez jednego z uczniów fragmentu z Pisma św. (Syr 3,1-8).
2. Postawienie problemu
Katecheta rozdaje uczniom formularz zdań niedokończonych (załącznik 1). Uczniowie dopisują spontanicznie własne propozycje dokończenia poszczególnych zdań. Następnie katecheta zbiera wypełnione formularze, a wybrany uczeń odczytuje je. W trakcie odczytywania poszczególnych propozycji, uczniowie ustosunkowują się do wypowiedzi. Na tablicy notujemy stwierdzenia, dotyczące przyczyn konfliktów między rodzicami a młodzieżą.
Metodą poszukującą katecheta wraz z uczniami dokonuje analizy schematu, dotyczącego różnorodnych postaw rodziców wobec dzieci. Uczniowie starają się szczegółowo sprecyzować poszczególne postawy (załącznik 3). Przedstawiają własne doświadczenia związane z nimi. Podczas dyskusji katecheta stara się zwrócić uwagę uczniów na fakt, że również oni wykazują często postawę niewłaściwą, co bywa przyczyną konfliktów z rodzicami.
Katecheta podczas krótkiego wykładu, posługując się fragmentami z KKK (załącznik 4), dotyczącymi IV przykazania Bożego, ukazuje najistotniejsze, wzajemne powinności rodziców i dzieci.
1. Notatka: na podstawie załącznika 3.
2. Modlitwa na zakończenie. Spontaniczna modlitwa uczniów w intencji rodziców.
Klasyfikacja F. Streita (1978) wg E. M. Schaefera
MIŁOŚĆ: * pozytywne ocenianie, * współdziałanie, * okazywanie uczuć, * dostarczanie emocjonalnego wsparcia. |
WROGOŚĆ: * negatywne ocenianie, * skłonność do irytacji, * lekceważenie. |
KONTROLA: * ingerowanie, * tłumienie agresji, * indukowanie poczucia winy, * autorytatywne kierowanie. |
WOLNOŚĆ: * skrajna wolność, * swobodna dyscyplina. |
KOCHAJĄCA SWOBODA: * umiarkowana wolność, * zachęcanie do nabywania umiejętności społecznych, * zachęcanie do niezależnego myślenia, * zwolennicy równego traktowania. |
KOCHAJĄCA KONTROLA: * stymulowanie rozwoju intelektualnego, * koncentracja na dziecku, * chęć posiadania, * ochranianie. |
WROGA SWOBODA: * lekceważenie, * ignorowanie. |
WROGA KONTROLA: * skłonność do ograniczeń, * stosowanie kar, gderanie. |
MIŁOŚĆ:
WROGOŚĆ:
KONTROLA:
WOLNOŚĆ:
KOCHAJĄCA SWOBODA:
KOCHAJĄCA KONTROLA:
WROGA SWOBODA:
WROGA KONTROLA:
* KKK 2216: "Szacunek synowski przejawia się w prawdziwej uległości i posłuszeństwie. «Strzeż, synu, nakazów ojca, nie gardź nauką matki... Gdy idziesz, niech one cię wiodą, czuwają nad tobą, gdy zaśniesz; gdy budzisz się - mówią do ciebie» (Prz 6,20-22). «Syn mądry miłuje karcenie, naśmiewca nie słucha nagany» (Prz 13,1)".
* KKK 2217: "Tak długo, jak dziecko mieszka z rodzicami, powinno być posłuszne każdej prośbie rodziców, która służy jego dobru lub dobru rodziny. «Dzieci, bądźcie posłuszne rodzicom we wszystkim, bo to jest miłe w Panu» (Kol 3,20). (...) Jeśli jednak dziecko jest przekonane w sumieniu, iż jest rzeczą moralnie złą być posłusznym danemu poleceniu, nie powinno się do niego stosować. Wzrastając, dzieci będą nadal szanować swoich rodziców. Będą uprzedzać ich pragnienia, chętnie prosić o rady i przyjmować ich uzasadnione napomnienia. Posłuszeństwo wobec rodziców ustaje wraz z usamodzielnieniem się dzieci, pozostaje jednak szacunek, który jest im należny na zawsze. Ma on bowiem swoje źródło w bojaźni Bożej, jednym z darów Ducha Świętego".
* KKK 2222: "Rodzice powinni uważać swoje dzieci za dzieci Boże i szanować je jako osoby ludzkie. Wychowują oni swoje dzieci do wypełniania prawa Bożego, ukazując samych siebie jako posłusznych woli Ojca niebieskiego".
* KKK 2227: "Z kolei dzieci przyczyniają się do wzrostu swoich rodziców w świętości. Wszyscy razem i każdy z osobna powinni wielkodusznie i niestrudzenie udzielać sobie nawzajem przebaczenia, jakiego domagają się zniewagi, kłótnie, niesprawiedliwości i zaniedbania. Sugeruje to wzajemna życzliwość. Wymaga tego miłość Chrystusa".
Anna Maciocha - studentka Studiów Podyplomowych Dydaktyki Katechezy.
opr. ab/ab