dla dzieci młodszych
1. Cele:
a) Uczeń powinien wiedzieć (znać):
- trzecia niedziela października jest w Kościele Niedzielą Misyjną,
- treść perykopy Mt 28,16-20,
- w jaki sposób chrześcijanin jest odpowiedzialny za głoszenie Ewangelii.
b) Uczeń powinien uzasadnić:
- dlaczego w Kościele jest obchodzona Niedziela Misyjna?
- dlaczego wszyscy chrześcijanie są odpowiedzialni za głoszenie Ewangelii?
c) Spotkanie ma pomóc w wychowaniu dzieci do apostolstwa.
2. Środki dydaktyczne:
- Pismo Święte - Mt 28,16-20,
- mapa świata,
- koperty,
- kartki z napisem,
- zdjęcia,
- kalendarz katolicki,
- taśma lakiernicza,
- nożyczki.
3. Niezbędne wiadomości:
- Dzieci powinny umieć wyjaśnić różnicę między: Kościołem jako Ludem Bożym (Rodziną Bożą), a budynkiem.
- Niedziela - Dzień Pański, chrześcijanie gromadzą się na Mszy św.
4. Metoda nauczania:
- pogadanka,
- analiza perykopy Mt 28,16-20,
- opowiadanie.
I. PRZYGOTOWANIE SPOTKANIA
- Przed wejściem do sali wybrani uczniowie otrzymują koperty z napisem: Bądź cierpliwy - nie zaglądaj! - jeden uczeń otrzymuje mapę świata.
- W kopertach znajdują się:
- zdjęcia:
misjonarzy z różnych kontynentów, Ojca Świętego, św. Teresy od Dzieciątka Jezus - Patronki Misji, rodziców, dzieci, skarbony w Kościele, osoby wpłacającej w banku pieniądze.
- kartki z napisem:
NIEDZIELA - MISYJNA - W Niedzielę Misyjną - Kościół przypomina wiernym - o ważnym zadaniu - głoszenia Ewangelii - wszystkim ludziom - na całym świecie. - modlę się za misje - składam ofiary pieniężne - daję przykład dobrego życia chrześcijańskiego.
II. PRZEBIEG SPOTKANIA
- Modlitwa do Ducha Świętego
- Wprowadzenie:
- Katecheta pisze na tablicy: kościół; Kościół. - Uczniowie wyjaśniają różnice.
- Następnie dziecko pisze na tablicy datę: 18.10.1998 R.P. - inni uczniowie rozwieszają mapę świata.
- Pytanie skierowane do uczniów: Jaki jest dzisiejszy temat spotkania? (Kościół, 18.10.1998 R.P. mapa świata).
- Uczniowie otwierają koperty. Dziecko, które otrzymało kalendarz katolicki szuka daty 18.10. i odczytuje dane umieszczone pod tą datą.
- Uczniowie, którzy mają kartki z napisem: NIEDZIELA - MISYJNA za pomocą taśmy lakierniczej przyklejają je obok daty na tablicy.
- Dzieci zapisują temat do zeszytów.
- Pytania kierowane do uczniów:
- Czym dla chrześcijanina jest niedziela?
- Dlaczego trzecia niedziela października jest Niedzielą Misyjną. Wypowiedzi uczniów.
Jeżeli uczniowie będą mieli problemy z wyjaśnieniem, katecheta wyjaśnia: missio - posłanie, zadanie specjalne do wykonania.
- KTO, KOGO, GDZIE posyła? Odpowiedź znajdziemy w Ewangelii.
- Rozwinięcie i pogłębienie
- Katecheta wprowadza w kontekst Mt 28,16-20 wykorzystując mapę świata.
- Proklamacja Ewangelii Mt 28,16-20.
- Pytania:
- Kto posiada władzę na niebie i na ziemi?
- Jakie polecenie otrzymali Apostołowie od Jezusa?
- Dlaczego uczniowie mają udzielać chrztu?
- Czego mają nauczać?
- Kto jest z uczniami, aż do skończenia świata?
- Jezus ma władzę na niebie i na ziemi, bo jest Synem Bożym. Pierwszy pokonał śmierć, otworzył nam bramy nieba. Dlatego może wydawać polecenia. Apostołowie otrzymali zadanie specjalne - głosić Ewangelię na całej ziemi, by każdy człowiek żyjący na ziemi (wykorzystać mapę) żył w promieniach Bożej Miłości.
"Człowiek nie może żyć bez miłości. Jest wezwany do miłości Boga i bliźniego, ale żeby prawdziwie miłować potrzebna mu jest ta pewność, że Bóg go miłuje." (Jan Paweł II)
Jezus pragnie, aby Jego miłość, Jego Nauka dotarła do każdego człowieka, który żyje na ziemi.
- Wydarzenie, o którym mówi św. Mateusz miało miejsce w Galilei (mapa) prawie 2000 lat temu. Jak to się stało, że my - żyjący w Polsce w 1998 roku - znamy Jezusa? - Wypowiedzi uczniów.
- Trzeba doprowadzić dzieci do stwierdzenia, że zadanie specjalne (czyli głoszenie Ewangelii) jest skierowane do wszystkich uczniów - wszystkich ludzi ochrzczonych. To jest polecenie samego Jezusa. To, że my mamy łaskę wiary zawdzięczamy Apostołom, ludziom ochrzczonym, którzy wiernie wypełnili polecenie Jezusa. (Katecheta może krótko opowiedzieć o działalności misyjnej Kościoła od pierwszych wieków.)
- W Niedzielę Misyjną Kościół przypomina wiernym o ważnym zadaniu głoszenia Ewangelii wszystkim ludziom na całym świecie.
- dzieci, które mają kartki z poszczególnymi członami zdania o Niedzieli Misyjnej stają wg kolejności na środku sali, po czym przyklejają swoje kartki (za pomocą taśmy lakierniczej) pod tematem lekcji na tablicy.
- Zastosowanie:
- Misjonarze to ludzie, którzy głoszą Ewangelię na różnych kontynentach.
- Dzieci, które mają zdjęcia misjonarzy przyklejają je na mapie, na różnych kontynentach.
Katecheta może opowiedzieć (krótko) o pracy misjonarzy. Zakończyć może wypowiedzią misjonarza pracującego 16 lat na misjach: "Czy wy w Polsce się modlicie za misjonarzy?!... Czy rozumiecie, co to znaczy praca misyjna?... Ile trzeba pokonać trudu i niebezpieczeństw?..." ("Maryjna Wspólnota" nr 11/1996).
Każdy z nas jest odpowiedzialny za misje, choć nie wszyscy mogą wyjechać na tereny misyjne. WSZYSCY jednak mogą pomagać. JAK?
- Dzieci, które mają kartki z pozostałymi napisami wychodzą na środek, ale nie pokazują klasie.
- Wypowiedzi uczniów.
- Katecheta krótko podsumowuje, popierając wypowiedzi dzieci świadectwami. Uczniowie stojący na środku pokazują kolejne napisy, podchodzą do nich (na polecenie katechety) dzieci z odpowiednimi zdjęciami. I tak:
- modlę się za misje - zdjęcie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, Patronki Misji (siostra zakonna, która bardzo pomagała misjonarzom, chociaż nigdy nie wyjechała na misje. Ofiarowała Bogu swoje modlitwy, umartwienia w intencji misji.)
- daję przykład dobrego życia chrześcijańskiego - zdjęcie rodziców, dzieci, Jana Pawła II,
- składam ofiary pieniężne - zdjęcie skarbony w kościele lub osoby wpłacającej w banku pieniądze.
- Utrwalenie:
Katecheta pisze na tablicy:
- Jestem uczniem Jezusa, dlatego:
- uczniowie przyklejają kartki na tablicy z odpowiednimi napisami.
Zapis do zeszytu (z tablicy):
W Niedzielę Misyjną Kościół przypomina wiernym o ważnym zadaniu głoszenia Ewangelii wszystkim ludziom na całym świecie.
Jestem uczniem Jezusa, dlatego:
- modlę się za misje,
- składam ofiary pieniężne,
- daję przykład dobrego chrześcijańskiego życia.
- Zakończymy dzisiejsze spotkanie w domu (dzieci notują w zeszycie):
Zadanie specjalne: Zaproszę moich najbliższych do wspólnej modlitwy w intencji misji.
opr. ab/ab