Jan Paweł II
Słowa najważniejsze na różne okazje
ISBN: 978-83-7516-231-8
wyd.: Wydawnictwo Święty Wojciech 2010
Bardziej niż kiedykolwiek, w naszych czasach konieczne jest przygotowanie
młodych do małżeństwa i życia rodzinnego. W niektórych
krajach są jeszcze rodziny, które, według dawnych zwyczajów, same
troszczą się o przekazanie młodym tych wartości, które odnoszą się do
życia małżeńskiego i rodzinnego, poprzez stopniowe wychowywanie
i wprowadzanie w te problemy. Jednakże zmiany, które dokonały się
w łonie prawie wszystkich współczesnych społeczeństw, wymagają
tego, ażeby nie tylko rodzina, ale także społeczeństwo i Kościół podjęły
wysiłek odpowiedniego przygotowania młodych do odpowiedzialności
za ich własne jutro. Wiele negatywnych zjawisk, na które skarżą
się dziś rodziny, wypływa z faktu, że w nowych sytuacjach młodzi nie
tylko tracą z oczu właściwe widzenie hierarchii wartości, ale i z tego,
że nie mając już pewnych kryteriów postępowania, nie umieją sprostać
nowym trudnościom ani ich rozwiązać. Doświadczenie jednakże uczy,
że młodym ludziom dobrze przygotowanym do życia rodzinnego udaje
się to na ogół lepiej niż innym.
FAMILIARIS CONSORTIO, 66, 1981
Przygotowanie do małżeństwa należy pojmować i urzeczywistniać
jako proces stopniowy i ciągły. Składa się ono z trzech podstawowych
etapów, którymi są: przygotowanie dalsze, bliższe i bezpośrednie.
Przygotowanie dalsze zaczyna się już w dzieciństwie, w tej mądrej
pedagogii rodzinnej, nastawionej na doprowadzenie dzieci do odkrycia
siebie jako istot obdarzonych złożoną i bogatą psychiką oraz
własną osobowością z jej mocnymi i słabymi stronami. Jest to okres,
w którym powinno się zaszczepić szacunek dla każdej zdrowej wartości
ludzkiej.
Przygotowanie bliższe, począwszy od stosownego wieku i przy
właściwej katechezie, jakby katechumenacie, stanowi bardziej specyficzne
przygotowanie do sakramentów, niejako do ponownego ich
odkrycia.
Przygotowanie bezpośrednie do sprawowania sakramentu małżeństwa
powinno się odbywać w miesiącach i tygodniach poprzedzających
ślub, aby w ten sposób nadać nowe znaczenie, nową treść
i nową formę tak zwanemu egzaminowi przedślubnemu, wymaganemu
przez prawo kanoniczne.
FAMILIARIS CONSORTIO, 66, 1981
Obrzęd zaślubin jako sakramentalny akt uświęcenia — włączony
w liturgię, będącą szczytem całej działalności Kościoła i źródłem,
z którego wypływa cała jego moc uświęcająca — winien być sam
w sobie ważny, godny i owocny.
FAMILIARIS CONSORTIO, 67, 1981
Jako akt sakramentalny Kościoła, obrzęd liturgiczny małżeństwa powinien
włączyć wspólnotę chrześcijańską przez pełny, aktywny i odpowiedzialny
udział wszystkich obecnych, zależnie od miejsca i roli
każdego: nowożeńców, kapłana, świadków, rodziców, przyjaciół, innych
wiernych, wszystkich członków zgromadzenia, które wspólnie
objawia i przeżywa tajemnicę Chrystusa i Jego Kościoła.
FAMILIARIS CONSORTIO, 67, 1981
Jest prawdą, że na niektórych obszarach raczej względy społeczne niż
prawdziwie religijne skłaniają narzeczonych do zawarcia małżeństwa
w Kościele. Nic w tym nie ma dziwnego, małżeństwo bowiem nie jest
wydarzeniem dotyczącym jedynie tego, kto je zawiera, lecz z natury
jest wydarzeniem społecznym, angażującym małżonków także wobec
społeczeństwa i zawsze uroczystość jego zawarcia była świętem skupiającym
rodzinę i przyjaciół.
FAMILIARIS CONSORTIO, 68, 1981
Jeszcze raz ujawnia się w całej pilności potrzeba ewangelizacji i katechezy
przed i po zawarciu małżeństwa, realizowanej przez całą wspólnotę
chrześcijańską, aby każdy mężczyzna i każda kobieta pobierający
się mogli sprawować sakrament małżeństwa nie tylko ważnie, ale
i owocnie.
FAMILIARIS CONSORTIO, 68, 1981
opr. aw/aw