Fragmenty książki "Eschatologia powszechna Nowego Testamentu"
ISBN: 978-83-7318-688-0
wyd.: WAM 2007
6. Podział eschatologii Nowego Testamentu
A. Eschatologia powszechna Nowego Testamentu (szerzej ujęta na tle
dziejów zbawienia):
Nowość, jaką wnosi współczesna teologia biblijna do naszych tradycyj nych ujęć eschatologii spotykanych w podręcznikach teologii dogmatycznej i w dawnych katechizmach, polega na odwróceniu proporcji w traktowaniu tematów. Powszechne wysuwają się na pierwszy plan przed jednostkowe. „W traktatach o rzeczach ostatecznych teologowie dotąd ustalili dogmat wiekuistej odpłaty, wychodząc z greckiej idei nieśmiertelności duszy, niezależ-nie od końcowego zmartwychwskrzeszenia, które traktowali osobno, jako zwykły dodatek do szczęścia człowieka. Punkt widzenia pierwotnego chrze-ścijaństwa, a zwłaszcza św. Pawła, jest dokładnie przeciwny. Myśl Apostoła biegnie w odwrotnym kierunku, a raczej odnosi się przede wszystkim do nadziei końcowego i i zbiorowego zbawienia, które zawiera w sobie wirtualnie także etapy poprzedzające”28. Stąd w duszpasterstwie aktualny staje się program, by jednostronny akcent przeżyciowy, tylko psychologiczny, przesuwać od lęku do nadziei. Liturgiczna, datująca się na średniowiecze sekwencja adwentowa i żałobna Dies irae, a także renesansowy fresk Sąd Ostateczny Michła Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej, stanowiące ślady swojej epoki, wzbudzają lęk. Jest to za mało. Trzeba ożywić starochrześcijańskie Marana tha jako „orędzie radosne eschatologii” (R. Schnackenburg).
opr. aw/aw