Fragmenty "Maryja początkiem nowego świata. Zarys mariologii katolickiej"
bp Jacek Jezierski MARYJA POCZĄTKIEM NOWEGO ŚWIATA |
|
Wolfgang Beinert wskazuje na dziewiętnaście podstawowych tekstów Nowego Testamentu odnoszących się do Maryi. Mniej zainteresowania poświęcają autorzy Nowego Testamentu innym kobietom (Maria, Marta, Maria Magdalena) oraz uczniom Jezusa8. Wyjątkiem jest Piotr Apostoł. Liczba wersetów poświęcona jego osobie (169) przewyższa tę poświęconą Maryi (118)9. Żywa jeszcze w końcu XX wieku egzegeza historyczno-krytyczna podważała historyczność niektórych fragmentów Nowego Testamentu odnoszących się do Maryi. Chodzi tu o tzw. Ewangelię dzieciństwa oraz o teksty Janowe10. Egzegeza historyczna i literalna na odcinku mariologii cechowała środowiska protestanckie.
Należy pamiętać, że „nowotestamentalny wizerunek Maryi utkany jest w całości z nici Starego Testamentu...”11. Ojcowie Kościoła odnosili do Maryi obrazy zaczerpnięte ze Starego Testamentu. Chodzi tu o „krzak ognisty”, czyli krzew, który płonie i nie spala się (Wj 3, 2), Arkę Przymierza, Świątynię, Złoty Świecznik, Ogród zamknięty (hortus conclusus), Źródło zapieczętowane (por. Pnp 4, 12)12.
8 F. Courth, Mariologia, dz. cyt., s. 91.
9 Tamże, s. 89-90.
10 Tamże, s. 90.
11 J. Ratzinger, Córa Syjonu. Maryja w refleksji Kościoła, tłum. B. Widła, Wyd. Księży Marianów, Warszawa 1977, s. 11.
12 F. Courth, Mariologia, dz. cyt., s. 54.
opr. ab/ab