Studium pism św. Paulina z Noli - wprowadzenie
ISBN: 978-837505-397-5
wyd.: WAM 2009
Spis treści | |
Skróty | 5 |
Bibliografia | 7 |
Wstęp | 17 |
Rozdział I | |
Chrzest i powołanie chrześcijanina | 27 |
1.1. Człowiek i jego powołanie | 27 |
1.1.1. Powołanie do istnienia świata i człowieka | 27 |
1.2. Chrzest i powołanie chrześcijanina | 30 |
1.2.1. Chrzest | 30 |
1.2.1.1. Różnorodność terminów na określenie chrztu | 30 |
1.2.1.1.1. Chrzest (baptisma) | 30 |
1.2.1.1.2. Kąpiel (lauacrum) | 31 |
1.2.1.1.3. Sakrament (sacramentum) | 32 |
1.2.1.2. Pojęcia związane z chrztem i jego skutkami | 32 |
1.2.1.2.1. Woda odnowienia (aqua refectionis) i zbawienia (salutaris) | 32 |
1.2.1.2.2. Myć, obmywać (lauare), zanurzać (tinguere) | 33 |
1.2.1.2.3. Zmyć występki (diluere crimina) | 34 |
1.2.1.2.4. Obmywać (abluere) | 34 |
1.2.1.3. Baptysterium — miejsce chrztu | 35 |
1.2.1.4. Chrzest dorosłych | 36 |
1.2.1.5. Chrzest dzieci | 37 |
1.2.2. Powołanie chrześcijanina | 38 |
1.2.2.1. Powołanie do wieczności — celem życia doczesnego | 38 |
1.2.2.2. Powołanie zawarte w charyzmatach | 42 |
1.2.2.2.1. Powołanie Paulina do kapłaństwa | 43 |
1.2.2.2.2. Powołanie przyjaciół Paulina do kapłaństwa i życia mniszego | 44 |
1.3. Podsumowanie | 46 |
Rozdział II | |
Chrystus i święci wzorem do naśladowania | 52 |
2.1. Chrystus wzorem do naśladowania | 52 |
2.1.1. Warunki naśladowania | 52 |
2.1.2. Naśladowanie Chrystusa w miłości do bliźniego | 55 |
2.2. Święci wzorem do naśladowania | 56 |
2.2.1. Św. Feliks z Noli wzorem do naśladowania | 56 |
2.2.1.1. Pieśni ukazujące postać św. Feliksa | 56 |
2.2.1.2. Życie św. Feliksa | 59 |
2.2.1.3. Cnoty św. Feliksa godne naśladowania | 64 |
2.2.1.3.1. Ubóstwo | 65 |
2.2.1.3.2. Miłość bliźniego | 66 |
2.2.1.3.3. Służba Kościołowi | 66 |
2.2.1.3.4. Pracowitość | 66 |
2.2.1.3.5. Pokora | 67 |
2.2.1.4. Św. Feliks — przykładem życia | 67 |
2.2.2. Święci przyjaciele Paulina | 72 |
2.3. Podsumowanie | 75 |
Rozdział III | |
Grzech, nawrócenie i pokuta | 81 |
3.1. Grzech | 81 |
3.1.1. Różne nazwy grzechu | 81 |
3.1.1.1. Pojęcia ogólne | 81 |
3.1.1.2. Pojęcia szczegółowe | 82 |
3.1.2. Grzech Adama i jego skutki | 84 |
3.1.3. Szatan sprawcą grzechu i jego odpowiedzialność | 87 |
3.1.4. Wyznanie grzechów i przebaczenie | 88 |
3.2. Nawrócenie | 90 |
3.2.1. Pojęcie nawrócenia u Paulina z Noli | 90 |
3.2.2. Osobiste doświadczenie nawrócenia w życiu Paulina | 91 |
3.3. Pokuta | 95 |
3.3.1. Odnowienie w łasce | 95 |
3.3.2. Konieczność pokuty za życia | 96 |
3.4. Podsumowanie | 97 |
Rozdział IV | |
Eklezjalny wymiar powołania | 102 |
4.1. Kościół — rzeczywistość nadprzyrodzona | 103 |
4.1.1. Kościół — Ciało Chrystusa, Chrystus — Głową Kościoła | 103 |
4.1.1.1. Chrystus Głową Kościoła | 103 |
4.1.1.2. Kościół Ciałem Chrystusa | 104 |
4.1.2. Kościół — Oblubienica Chrystusa | 106 |
4.1.3. Obrazy Kościoła | 107 |
4.1.3.1. Okręt (nauis) | 108 |
4.1.3.2. Arka Noego i litera T (tau) | 109 |
4.1.3.3. Kościół płodną matką odkupionych | 110 |
4.2. Kościół — struktura ludzka i widzialna | 110 |
4.2.1. Hierarchiczna struktura Kościoła | 111 |
4.2.1.1. Biskupi | 111 |
4.2.1.1.1. Biskupi Rzymu | 111 |
4.2.1.1.2. Biskupi galijscy | 116 |
4.2.1.1.3. Biskupi afrykańscy | 119 |
4.2.1.2. Kapłani (prezbiterzy) | 120 |
4.2.1.3. Diakoni | 121 |
4.3. Podsumowanie | 121 |
Rozdział V | |
Ideał monastyczny | 127 |
5.1. Początki ruchu monastycznego | 127 |
5.2. Ruch monastyczny na Zachodzie | 128 |
5.3. Paulin z Noli i jego wspólnota monastyczna | 129 |
5.3.1. „Klasztor” (monasterium) Paulina w Noli | 129 |
5.3.2. Życie członków wspólnoty nolańskiej | 132 |
5.3.2.1. Życie modlitwy | 132 |
5.3.2.2. Życie pokutne | 133 |
5.3.2.3. Życie pracowite | 138 |
5.4. Ubóstwo | 138 |
5.5. Podsumowanie | 139 |
Zakończenie | 143 |
Paulin z Noli1 należy do znamiennych postaci chrześcijaństwa zachodniego przełomu IV i V wieku. Zajmował szczególne miejsce wśród najwybitniejszych poetów tego okresu, a znajomość sztuki poetyckiej znajduje swoje odzwierciedlenie w jego pieśniach. Był też osobistością ówcześnie znaną i rozpoznawalną. Nie tylko ze względu na swoje wysokie pochodzenie, ale przede wszystkim dzięki swoim rozwijanym zdolnościom i działalności odgrywał poważną rolę w świecie politycznym cesarstwa. Po swoim nawróceniu natomiast, dzięki swojej radykalnej postawie ascetycznej, a później pełniąc urząd biskupa w Noli był znanym i szanowanym w świecie chrześcijańskim.
Utrzymywał znajomość z wieloma wybitnymi postaciami Kościoła galijskiego, italijskiego, afrykańskiego i innymi. Wśród jego przyjaciół i korespondentów znajdujemy takie osoby, jak między innymi Ambroży z Mediolanu, Augustyn z Hippony, Hieronim ze Strydonu, Rufi n z Akwilei, Wiktrycjusz z Rouen. O jego często zażyłych relacjach przyjaźni dowiadujemy się z jego bogatej korespondencji i epistolografi i jego przyjaciół. Choć nie napisał żadnego traktatu teologicznego, przez co nie nazywa się go teologiem, to jednak zapisał się w historii chrześcijaństwa, jako ten, którego teologia i życie wzajemnie się przenikały. Dzisiaj moglibyśmy go nazwać teologiem życia duchowego, ponieważ jego życie ascetyczne i doskonałe naśladowanie Chrystusa pozwalało mu na osobiste doświadczenie Boga Trójjedynego, którego inni przedstawiali w swoich teologicznych dziełach. Nie oznacza to jednak, że nasz Autor nie podejmował żadnych zagadnień teologicznych, wręcz przeciwnie, w jego pismach znajdujemy teksty trynitarne, chrystologiczne, eklezjologiczne, ascetyczne.
Paulin (Pontius Meropius Anicius Paulinus)2 urodził się około 3553 roku w Bordeaux w Akwitanii w bogatej rodzinie senatorskiej, która miała swoje posiadłości w Galii, Hiszpanii i Italii. Naukę gramatyki i retoryki pobierał w słynnej szkole poety Auzoniusza. Przeszedł szybką i błyskotliwą karierę polityczną tzw. cursus honorum, będąc edylem, pretorem, senatorem i prawdopodobnie pełnił urząd konsula suff ecta w drugiej połowie 378 roku. W latach 379-381 był gubernatorem Kampanii. Wówczas zwrócił szczególną uwagę na wielką cześć wiernych do św. Feliksa z Noli.
Po śmierci Gracjana, gdy imperatorem zostaje Walentynian II, kończy się kariera polityczna Paulina, który powraca do rodzinnego Bordeaux. Jako zwolennik poprzedniego cesarza wraz ze swoją rodziną przeżywa poważne trudności, prześladowania i oskarżenia i jest narażony nawet na utratę swoich dóbr. Jego brat zostaje skazany na śmierć i zabity4. Po tych wydarzeniach Paulin opuszcza Akwitanię i udaje się do Hiszpanii. Tam żeni się z bogatą arystokratką Terazją. W latach 383- -388 odwiedza różne miasta ówczesnego imperium, gdzie spotyka znanych ludzi: w Vienne poznaje Wiktrycjusza, biskupa Rouen i Marcina z Tours, w Mediolanie ma możliwość słuchania biskupa Ambrożego. Pouczony przez kapłana Amandusa, przyjmuje w 389 roku chrzest z rąk biskupa Bordeaux Delfi na. Po chrzcie wraca do Hiszpanii, gdzie przychodzi na świat jego syn Celsus, który po ośmiu dniach umiera.
To tragiczne wydarzenie sprawia, że Paulin i Terazja sprzedają swoje posiadłości i postanawiają rozpocząć życie ascetyczne.
1 Na temat życia i pism Paulina z Noli oraz niektórych opracowań, zob. B. Altaner — A. Stuiber, Patrologia (tłum. P. Pachciarek), Warszawa 1990, ss. 356-357.
2 A. Baudrillart, Saint Paulin éveque de Nole 353-431, Paris 19052; P. Fabre, Essai sur la chronologie de l'oeuvre de Saint Paulin de Nole, Paris 1948; A. Mencucci, San Paolino Vescovo di Nola, Siena 19892; A. Ruggiero — H. Crouzel — G. Santaniello, Paolino di Nola. Momenti della sua vita e delle sue opere, Nola 1983.
3 Nie znamy dokładnej daty urodzin Paulina, stąd różne propozycje u różnych autorów. Rok 355 podaje P. Fabre, Saint Paulin de Nole et l'amitié chrétienne, Paris 1949, s. 16; natomiast A. D. Booth, Sur la date de la naissance de Saint Paulin de Nole, [w:] Classical Views 1, 1982, na ss. 57-64 mówi nawet o roku 348.
4 O okolicznościach śmierci brata Paulina pisał U. Moricca, La morte violenta di un fratello di Paolino da Nola, [w:] Didaskaleion 4, 1926, ss. 85-90.
opr. aw/aw