Jeśli wejdziesz do grupy, która cię fascynuje, sprawdź, czy występują tam elementy świadczące o tym, że to grupa destrukcyjna...
Jeśli wejdziesz do grupy, która cię fascynuje, sprawdź, czy występują tam elementy świadczące o tym, że to grupa destrukcyjna:
– czy władza przywódcy grupy jest nieograniczona? 
 – czy w grupie kładzie się duży nacisk na gromadzenie pieniędzy? Czy istnieje społeczna kontrola ich wydatkowania? 
 – czy jednostka ma prawo w każdej chwili zrezygnować z członkostwa? 
 – czy pewne elementy doktryny i historii ruchu są przedstawiane inaczej na początku zaangażowania niż po pewnym okresie uczestnictwa? 
 – czy grupa nie utrudnia swoim członkom kontaktów z rodzinami? 
 – czy istnieje obowiązek zakładania rodzin wewnątrz grupy? 
 – czy istnieje ograniczenie dopływu informacji ze świata? Czy można zauważyć tendencję do kontrolowania każdej godziny życia członków grupy?
  – czy da się zaobserwować postawę wrogości wobec świata, społeczeństwa, instytucji, państwa przedstawianych jako „siedlisko zła” i źródło zagrożenia? Czy istnieje przekonanie o nieomylności i jedynozbawczości nauki grupy? 
 – czy grupa jest programowo wrogo nastawiona do kształcenia pozareligijnego?  
Szkoła nie jest miejscem zwolnionym od agitacji grup destrukcyjnych. Również tu mogą ujawnić się „macki sekty”. Dlatego nauczyciele i wychowawcy powinni zwracać szczególną uwagę (zwłaszcza przed wakacjami) na elementy świadczące o działalności werbunkowej sekt:
– pojawiające się podejrzane, „zachęcające” plakaty w szkole lub jej okolicach 
 – osoby chcące organizować bezpłatne kursy języków obcych w szkole
  – wynajmowanie szkół niesprawdzonym grupom i organizacjom 
 – rozdawanie prezentów na terenie szkoły przez organizacje religijne (mało znane)
  – rozdawanie ulotek i zaproszeń na spotkania „tylko dla ciebie”, bez kontaktu z rodzicami i nauczycielami 
 – oferowanie pomocy materialnej dla dzieci gorzej sytuowanych, aby uzyskać dane adresowe
  – oferty szybkiego uczenia się 
 – sygnały od rodziców o dziwnym zachowaniu dzieci. 
opr. aś/aś
 
	 
			
	 
			
	 
			
	