Muzyka w kościołach Dolnego Śląska

O festiwalu Wratislavia Cantans 2007

Trwający właśnie najważniejszy wrocławski festiwal muzyczny - „Wratislavia Cantans" - okazuje się jedną z najciekawszych propozycji kulturalnych w Polsce. To drugi autorski program znanego angielskiego dyrygenta Paula McCreesha, dyrektora artystycznego festiwalu. W kościołach Wrocławia i Dolnego Śląska słychać oratoria i kantaty w najlepszych światowych wykonaniach.

Nowatorski dyrygent

Dziesięć lat temu Paul McCreesh wystąpił ze swoim zespołem Gabrieli Consort & Players podczas Wratislavia Cantans i zaprezentował rekonstrukcję mszy koronacyjnej, korzystając z kompozycji Andrei i Giovanniego Gabrielich. To właśnie tych kompozytorów, żyjących w Wenecji w XVI wieku, wybrał sobie jako młody dyrygent na swych patronów. Wówczas wrocławska publiczność, zgromadzona w kościele uniwersyteckim, oklaskiwała go gorąco przez kilkanaście minut. Rok temu McCreesh zadebiutował jako dyrektor artystyczny wrocławskiego festiwalu, a Gabrieli Consort & Players stał się gospodarzem, wykonując większość koncertów. W 2006 roku we Wrocławiu zagościły gwiazdy dobrze znane nawet tym, którzy o muzyce dawnej zaledwie coś słyszały. Na tegoroczną edycję McCreesh zaprosił również światowe sławy, tym samym spełniając swą obietnicę stworzenia we Wrocławiu miejsca, do którego specjalnie na koncerty będą zjeżdżać melomani z całej Europy. Obejmując stanowisko dyrektora artystycznego, zwrócił uwagę na to, że festiwal „Wratislavia Cantans", który wprawdzie w latach 60. i 70. był przedsięwzięciem nowatorskim, ostatnio odbierany był w świecie jako staromodny. Czy McCreesh sprawił, że to się zmieniło? Na pewno jego nazwisko dodało wrocławskiemu festiwalowi splendoru, a obok pieniędzy liczą się także kontakty z najlepszymi wykonawcami na świecie.

Sacrum w muzyce

Tematem tegorocznej imprezy jest „sacrum w muzyce", co wcale nie oznacza, że we Wrocławiu słychać tylko muzykę religijną. Sacrum bowiem przejawiać się może równie dobrze w sposób nie mniej ważny w muzyce świeckiej. W ciągu dziesięciu festiwalowych dni melomani usłyszą łącznie czterdzieści koncertów w zabytkowych wnętrzach kościołów, pałaców i zamków Wrocławia i Dolnego Śląska. McCreesh słusznie nie chciał zerwać z tradycją oratoryjno-kantatową, z której słynął festiwal od początku powstania. Wśród wielu wykonań usłyszeć będzie można aż trzynaście koncertów oratoryjno-kantatowych. W programie są dzieła średniowiecznych anonimów i kompozycje powstałe w XXI wieku, prawykonania nowo odkrytych dzieł muzyki dawnej oraz specjalnie dla festiwalu napisanych dzieł.

Co można usłyszeć?

Festiwal otworzył występ Gabrieli Consort & Players pod batutą McCreesha z wykonaniem beethovenowskiej „Missa Solemnis", dzieła, o którym mówi się, że jest to jedno z najbardziej rewolucyjnych dzieł sakralnych i osobiste wyznanie wiary kompozytora. W kolejnych dniach McCreesh przygotował ciekawy program „Róża bez skazy " - jest to program muzyki chóralnej różnych kompozytorów - od Palestriny do Góreckiego - ku czci Najświętszej Maryi Panny. Jednym z najważniejszych wydarzeń jest przyjazd sir Johna Eliota Gardinera z własnymi zespołami: The Monteverdi Choir i The English Baroque Soloists. Wykona z nimi dwa różne programy poświęcone kantatom rodu Bachów. Jeden z najwybitniejszych lutnistów świata, Jakob Lindberg, przedstawi dzieła dolnośląskiego wirtuoza lutni epoki baroku, S.L. Weissa. W bogatym programie usłyszymy jeszcze polskie prawykonanie nowego dzieła Tavenera „Kaleidoscopes" z 2005 roku w wykonaniu znakomitego oboisty Nicholasa Daniela, arcydzieło sakralne Brahmsa „Ein Deutsches Requiem" oraz światowe prawykonanie dzieła młodej wrocławianki Agaty Zubel „nad Pieśniami", skomponowane na zamówienie festiwalu Wratislavia Cantans 2007. .

Muzyka w kościołach Dolnego Śląska

42. Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans" 6.09.-16.09.2007
Szczegółowy program: www.wratislaviacantans.pl/program.htm



opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama