Ziemia ojczysta wiary

Krótko o wizycie Jana Pawła II w Egipcie

Podróż Jana Pawła II do Egiptu rozpoczęła jego jubileuszową pielgrzymkę do korzeni wiary

W przeddzień wyjazdu Papież poświęcił środową audiencję ogólną postaci Abrahama „naszego ojca w wierze”. W zamyśle Ojca Świętego był to pierwszy element jego duchowej pielgrzymki Roku Jubileuszowego do miejsc związanych z historią zbawienia. Z powodu skomplikowanej sytuacji politycznej Iraku Jan Paweł II nie mógł odwiedzić Ur, miasta, z którego Abram rozpoczął swoją drogę wiary.

Wyprawa do kraju piramid to powrót do początków wiary, a jednocześnie spotkanie z trudną, pełną napięć, sytuacją na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Podróż Jana Pawła II do Egiptu i na górę Synaj ma na celu pogłębienie przyjaźni między Wschodem a Zachodem — oświadczyli na konferencji prasowej w Kairze przedstawiciele Biura Prasowego Pielgrzymki Papieskiej. Jednocześnie mocno akcentowano religijny charakter pielgrzymki.

Odbudować komunię

W ciągu trzech dni Jan Paweł II kilkakrotnie wezwał do dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu. Okazją do apelu były spotkania z patriarchą koptyjskim Szenudą III oraz szejkiem Tantawim.

W ostatnich latach nastąpiło pewne ochłodzenie stosunków ze Stolicą Apostolską, gdyż Kościół koptyjski zarzuca katolikom prozelityzm wśród swych wyznawców. Dlatego na lotnisku kairskim Ojca Świętego witał niskiej rangi duchowny Kościoła koptyjskiego. Do tej pory patriarcha Szenuda III raz odwiedził Watykan w 1973 roku, kiedy to spotkał się z Pawłem VI. Podpisano wówczas wspólną deklarację o „Słowie wcielonym”. Spotkanie Jana Pawła II z patriarchą Szenudą III w Kairze może być zatem nowym bodźcem w trudnym obecnie dialogu między obydwoma Kościołami.

Dialog z islamem

Prezydent Egiptu Hosni Mubarak zapowiedział niedawno walkę z fundamentalizmem islamskim, który zaczął przybierać niepokojące rozmiary także nad Nilem i znacznie utrudnia życie prawie 10 milionom chrześcijan w tym 66-milionowym państwie. W tej sytuacji spotkanie Jana Pawła II z rektorem Uniwersytetu Al-Azhar, 43. szejkiem Mohamedem Sayedem Tantawim było jednym z najważniejszych wydarzeń papieskiej wizyty w Kairze. Założona w 969 r. uczelnia jest bowiem najbardziej znaną wyższą szkołą muzułmańską oraz najwyższym autorytetem islamu sunnickiego. Orzeczenia prawne (fatwy) wydawane przez uczonych z Al-Azhar są powszechnie szanowane i mają charakter wzorcowy dla muzułmanów na całym świecie. Szejk Tantawi, zwierzchnik sunnitów egipskich, ma opinię tradycjonalisty, ale jest zarazem zdecydowanym przeciwnikiem fundamentalizmu i ekstremizmu. Ostatnio z wielkim szacunkiem wyrażał się o Papieżu. Ali al-Samman, wiceprzewodniczący komisji ds. dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego na Uniwersytecie Al-Azhar, uważa, iż wizyta Jana Pawła II będzie „niezwykłym wydarzeniem i będzie miała bardzo ważne znaczenie dla muzułmanów”.

Kontakty z uczonymi Uniwersytetu Al--Azhar, najbardziej renomowanej uczelni islamu sunnickiego mają już dwuletnią tradycję. Ze względu na liczne problemy, jakie przeżywają chrześcijanie w krajach islamskich, Stolica Apostolska przykłada wielkie znaczenie do dialogu naukowców.

(sm)

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama