2
lipca
sobota
XIII Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: C/II
Pierwsze czytanie:
Am 9, 11-15
Psalm responsoryjny:
Ps 85 (84), 9. 11-12. 13-14 (R.: por. 9)
Werset przed Ewangelią:
J 10, 27
Ewangelia:
Mt 9, 14-17

Patroni:

  • św. Processus i Martynian,
  • św. Liberat, Bonifacy, Serwus, Rustyk, Rogat, Septym i Maksym ,
  • św. Monegunda,
  • św. Swityniusz,
  • św. Lidan,
  • bł. Piotr z Luxemburga,
  • bł. Jan i Piotr Becchetti,
  • św. Bernardyn Realino,
  • bł. Eugenia Joubert

Liturgia na dzień 2022-07-02:

Pierwsze czytanie

Am 9, 11-15
Czytanie z Księgi proroka Amosa

Tak mówi Pan:

«W tym dniu podniosę szałas Dawidowy, który upada, zamuruję jego szczeliny, ruiny jego podźwignę i jak za dawnych dni go zbuduję, by posiedli resztę Edomu i wszystkie narody, nad którymi wzywano mojego imienia – mówi Pan, który to uczyni.

Oto nadejdą dni – mówi Pan – gdy będzie postępował żniwiarz zaraz za oraczem, a depczący winogrona za siejącym ziarno; z gór moszcz spływać będzie kroplami, a wszystkie pagórki będą w niego opływać. Uwolnię z niewoli lud mój izraelski – odbudują miasta zburzone i będą w nich mieszkać; zasadzą winnice i pić będą wino; założą ogrody i będą jedli z nich owoce. Zasadzę ich na ich ziemi, a nigdy nie będą wyrwani z ziemi, którą im dałem – mówi Pan, twój Bóg».

Psalm responsoryjny

Ps 85 (84), 9. 11-12. 13-14 (R.: por. 9)
Pan głosi pokój swojemu ludowi

Będę słuchał tego, *
co Pan Bóg mówi:
oto ogłasza pokój ludowi i swoim wyznawcom, *
którzy się zwracają ku Niemu swym sercem.

Pan głosi pokój swojemu ludowi

Łaska i wierność spotkają się z sobą, *
ucałują się sprawiedliwość i pokój.
Wierność z ziemi wyrośnie, *
a sprawiedliwość spojrzy z nieba.

Pan głosi pokój swojemu ludowi

Pan sam szczęściem obdarzy, *
a nasza ziemia wyda swój owoc.
Sprawiedliwość będzie kroczyć przed Nim, *
a śladami Jego kroków zbawienie.

Pan głosi pokój swojemu ludowi

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 10, 27
Alleluja, alleluja, alleluja

Moje owce słuchają mego głosu,
Ja znam je, a one idą za Mną.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 9, 14-17
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Po powrocie Jezusa z krainy Gadareńczyków podeszli do Niego uczniowie Jana i zapytali: «Dlaczego my i faryzeusze dużo pościmy, Twoi zaś uczniowie nie poszczą?»

Jezus im rzekł: «Czy goście weselni mogą się smucić, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy będą pościć.

Nikt nie przyszywa łaty z surowego sukna do starego ubrania, gdyż łata obrywa ubranie, i gorsze staje się przedarcie. Nie wlewają też młodego wina do starych bukłaków. W przeciwnym razie bukłaki pękają, wino wycieka, a bukłaki przepadają. Ale młode wino wlewają do nowych bukłaków, a tak jedno i drugie się zachowuje».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Bóg, który łata nasze życie

ks. Michał Kwitliński ks. Michał Kwitliński

Pan Jezus tłumaczy najgłębsze tajemnice naszej wiary sięgając po przykłady z życia codziennego. Zna je doskonale. Bóg, który stał się człowiekiem, nauczył się od swojej matki, jak naprawiać ubranie, a jego ziemski ojciec pewnie wyjaśnił Mu przy jakiejś okazji, dlaczego nowe wino należy wlewać do nowych bukłaków. Stał się tak bliski nam i mówi do nas językiem codzienności, abyśmy pojęli nie tylko kim jest Bóg, ale też kim jesteśmy my.

W dzisiejszej przypowieści tłumaczy, czym jest zbawienie, które nam ofiaruje. To nowe życie. Pan Jezus nie przyszedł po to, aby poprawić coś w religii mojżeszowej. Była ona koniecznym etapem drogi zbawienia, ale teraz przyszedł czas, aby religię jedynego Boga uczynić drogą zbawienia dla każdego człowieka. Chce „uczynić wszystko nowe” (Ap 21,5). Na pierwszym miejscu „nowym” czyni każdego z nas.

„Młode wino wlewa się do nowych bukłaków”. Boże życie w nas zaczyna się od Chrztu świętego. Teologia mówi o ponownym narodzeniu i nie jest to tylko metafora. W nas naprawdę zaczyna się nowe życie, choć w sensie biologicznym organizm po przyjęciu sakramentu nie ulega zmianie. Zachowuję moją tożsamość, to ja się rodzę ponownie, na świecie nie pojawia się nowa osoba. Pan Jezus mówi o nowych bukłakach, a nie żeby młode wino wlewać np. do wazy. Ale ja zaczynam żyć innym życiem, Jego życiem.

Trudniejszy do zrozumienia wydaje się przykład z łatami. Chrzest oznacza nowe ubranie, ta metafora pojawia się w Nowym Testamencie wielokrotnie. Czym będą łaty z nowego sukna? Bóg „naprawia” nas w sakramencie pokuty. Możemy mieć nieskończoną ilość łat, byleby pasowały one do nowego ubrania. Potrzebujemy nieustannie się nawracać. Dla chrześcijanina naprawa swojego życia zawsze oznacza zwrócenie się ku Bogu. Tylko on ma odpowiednie „łaty”. Praca nad charakterem, a w określonych przypadkach pomoc psychologiczna, służy odbudowie człowieka po niezawinionych zranieniach. Jednak wobec grzechu są to środki niewystarczające. Aby Chrystus znowu zaczął w nas żyć potrzebujemy Jego łaski, której On nigdy nam nie odmawia.