12
lutego
niedziela
VI Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Syr 15, 15-20
Psalm responsoryjny:
Ps 119
Drugie czytanie:
1 Kor 2, 6-10
Werset przed Ewangelią:
Mt 11, 25
Ewangelia:
Mt 5, 17-37

Patroni:

  • Męczennicy z Abitynii {Cartagina},
  • św. Eulalia,
  • św. Melecjusz,
  • św. Benedykt,
  • św. Antoni Cauleas,
  • bł. Humbelina,
  • św. Ludan,
  • bł. Tomasz Hemmerford, Jakub Fenn, Jan Nutter, Jan Munden i Jerzy Haydock

Liturgia na dzień 2023-02-12:

Pierwsze czytanie

Syr 15, 15-20
Czytanie z Mądrości Syracha

Jeżeli zechcesz, zachowasz przykazania, a dochowanie wierności zależy od Jego upodobania. Położył przed tobą ogień i wodę, po co zechcesz, wyciągniesz rękę. Przed ludźmi życie i śmierć, co ci się spodoba, to będzie ci dane. Ponieważ wielka jest mądrość Pana, ma ogromną władzę i widzi wszystko. Oczy Jego patrzą na tych, co się Go boją – On sam poznaje każdy czyn człowieka. Nikomu On nie przykazał być bezbożnym i nikomu nie zezwolił grzeszyć.

Psalm responsoryjny

Ps 119
Ps 119 (118), 1-2. 4-5. 17-18. 33-34 (R.: por. 1)
Błogosławieni słuchający Pana

Błogosławieni, których droga nieskalana, *
którzy postępują zgodnie z Prawem Pańskim.
Błogosławieni, którzy zachowują Jego napomnienia *
i szukają Go całym sercem.

Błogosławieni słuchający Pana

Ty po to dałeś swoje przykazania, *
aby przestrzegano ich pilnie.
Oby niezawodnie zmierzały moje drogi *
ku przestrzeganiu Twych ustaw.

Błogosławieni słuchający Pana

Czyń dobrze swemu słudze, Panie, *
aby żył i przestrzegał słów Twoich.
Otwórz moje oczy, *
abym podziwiał Twoje Prawo.

Błogosławieni słuchający Pana

Naucz mnie, Panie, drogi Twoich ustaw, *
bym ich przestrzegał do końca.
Ucz mnie, bym przestrzegał Twego Prawa *
i zachowywał je całym sercem.

Błogosławieni słuchający Pana

Drugie czytanie

1 Kor 2, 6-10
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Bracia:

Głosimy mądrość między doskonałymi, ale nie mądrość tego świata ani władców tego świata, zresztą przemijających. Lecz głosimy tajemnicę mądrości Bożej, mądrość ukrytą, tę, którą Bóg przed wiekami przeznaczył ku chwale naszej, tę, której nie pojął żaden z władców tego świata; gdyby ją bowiem pojęli, nie ukrzyżowaliby Pana chwały; lecz właśnie nauczamy, jak zostało napisane: «Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują».

Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha. Duch przenika wszystko, nawet głębokości Boga samego.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Mt 11, 25

Alleluja, alleluja, alleluja

Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 5, 17-37
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem, powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.

Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań, choćby najmniejszych, i uczyłby tak ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. A kto je wypełnia i uczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim. Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.

Słyszeliście, że powiedziano przodkom: „Nie zabijaj”; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł swemu bratu: „Raka”, podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł: „Bezbożniku”, podlega karze piekła ognistego. Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam sobie przypomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem przyjdź i dar swój ofiaruj.

Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko, dopóki jesteś z nim w drodze, by cię przeciwnik nie wydał sędziemu, a sędzia dozorcy, i aby nie wtrącono cię do więzienia. Zaprawdę, powiadam ci: Nie wyjdziesz stamtąd, dopóki nie zwrócisz ostatniego grosza.

Słyszeliście, że powiedziano: „Nie cudzołóż”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. Jeśli więc prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła. I jeśli prawa twoja ręka jest ci powodem do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła.

Powiedziano też: „Jeśli ktoś chce oddalić swoją żonę, niech jej da list rozwodowy”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto oddala swoją żonę – poza wypadkiem nierządu – naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa.

Słyszeliście również, że powiedziano przodkom: „Nie będziesz fałszywie przysięgał, lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi”. A Ja wam powiadam: Wcale nie przysięgajcie – ani na niebo, bo jest tronem Boga; ani na ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego; ani na Jerozolimę, bo jest miastem wielkiego Króla. Ani na swoją głowę nie przysięgaj, bo nawet jednego włosa nie możesz uczynić białym albo czarnym. Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi».

[wersja krótsza: Mt 5, 20-22a. 27-28. 33-34a. 37]

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Dekalog w dobie Internetu

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Dekalog w dobie Internetu   Anna Sulencka CC BY

Nadal siedzimy u stóp Jezusa i słuchamy dalszej części Jego Kazania na Górze. Tym razem Jezus potwierdza aktualność Dekalogu. Odnosi się do trzech spośród dziesięciu przykazań Bożych, nadając im pogłębioną interpretację.

Pierwsze z przywołanych przez Jezusa przykazań to „Nie zabijaj”. Przykazanie stoi na straży świętości i nienaruszalności ludzkiego życia. Zabrania pozbawienia życia niewinnej osoby ludzkiej. Zabrania też naruszenia integralności cielesnej przez pobicie lub zadanie ran. Jezus poszerza znaczenie tej starotestamentalnej normy. Wskazuje na gniew, czyli ostrą, negatywną reakcję na bliźniego, powiązaną z obraźliwym słownictwem. Jezus wymienia dwa obelżywe słowa. Jedno po aramejsku: „raka”, co można przetłumaczyć „pusta głowo” lub „człowieku godny pogardy”, a drugie – to „bezbożniku”. Bliźniego można zranić nie tylko nożem, ale i słowem. Czynimy to, gdy mówimy coś obraźliwego prosto w oczy bliźniemu lub gdy mówimy obelżywie o bliźnim przed kimś innym. Dziś poszerzyły się możliwości słownego obrażania ludzi. Dzieje się to przez Internet, w postaci różnego rodzaju hejtów. W świetle słów Jezusa wszystkie te postawy należy uznać za wykroczenie przeciw piątemu przykazaniu Bożemu.

Drugie przykazanie, które przywołuje Jezus, brzmi „Nie cudzołóż”. „Cudze łoże” to łoże niemałżeńskie, a cudzołożenie polega na podejmowaniu współżycia seksualnego poza małżeństwem. Cudzołóstwem może zgrzeszyć ktoś, kto trwając w małżeństwie, dokonuje zdrady z osobą trzecią. Cudzołóstwem może zgrzeszyć także osoba niezwiązana małżeństwem poprzez współżycie, które nie ma charakteru małżeńskiego. Mogą to być akty przedmałżeńskie, a także akty homoseksualne. Jezus uwewnętrznia to przykazanie. Mówi: „każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę już w swoim sercu dopuścił się z nią cudzołóstwa”. Chodzi tutaj o pożądliwe myśli, pragnienia, wyobrażenia. Jezus, Znawca ludzkiego wnętrza, wie, że grzech cudzołóstwa rodzi się w nieczystych myślach i pragnieniach, dobrowolnie podtrzymywanych i wywoływanych. Należy odróżnić je od różnego rodzaju natrętnych myśli o charakterze seksualnym, które mogą pojawiać się niezależnie od woli człowieka, a które z racji niedobrowolności nie mają znamion grzechu.  Jezus wprost odnosi swoje nauczanie do mężczyzn. Czyni to z racji na uprzywilejowaną pozycję mężczyzn w starożytnym świecie, która dawała im większe możliwości wykorzystania kobiety. Jednak osoby obojga płci mają tę samą ludzką naturę, naznaczoną skutkami grzechu pierworodnego i dlatego pożądliwymi pragnieniami mogą zgrzeszyć także kobiety. Jezus podkreśla, że nieuporządkowane pragnienia rodzą się przez „patrzenie”. Wzrok to zmysł, który w silny sposób oddziałuje na wnętrze człowieka. Wiedzą o tym dzisiejsi twórcy reklam, którzy dla przyciągnięcia uwagi wykorzystują często odniesienia seksualne. Szczególnie mocno wzrok potęguje wewnętrzne pożądanie poprzez nasycanie go treściami pornograficznymi, obecnymi w wielu miejscach, a szczególnie w Internecie. Rozumienie przykazania szóstego przedstawione przez Jezusa broni nas przed tego typu niebezpieczeństwami. Strzeże czystości ludzkiego wnętrza i jest spójne z jednym z błogosławieństw: "błogosławieni czystego serca”.

Jezus podaje jeszcze jedną formę cudzołóstwa. Mówi: „Każdy, kto oddala swoją żonę – poza wypadkiem nierządu – naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa”. Jezus pokazuje, że moralnie nieuporządkowane jest wejście w nowy związek po wcześniejszym rozwodzie z osobą, z którą trwało się w ważnie zawartym małżeństwie. Słowa Jezusa „poza wypadkiem nierządu”, nazywane czasem „Mateuszową klauzulą”, mają dwa znaczenia. Po pierwsze, chodzi tu o zdradę małżeńską i wówczas zdradzona osoba na prawo oddalić cudzołożnego małżonka, ale bez prawa zawierania nowego małżeństwa. Jest tu mowa o separacji. Po drugie, chodzi także o nieważnie zawarte pierwsze małżeństwo, na przykład między bliskimi krewnymi w celach dziedziczenia majątku. Wówczas takie małżeństwo z natury jest nieważne. Może zostać formalnie unieważnione i wówczas możliwe jest zawarcie nowego, tym razem prawowitego małżeństwa. Widać zatem, że Mateuszowa klauzula w niczym nie osłabia prawdy o nierozerwalności małżeństwa, którą to nierozerwalność Jezus potwierdził jeszcze w innym miejscu Ewangelii według św. Mateusza. W rozmowie w faryzeuszami powiedział: „co Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19, 6). Dlatego też nowy związek, w który wchodzi człowiek po uprzednim rozwodzie, jest głęboko nieuporządkowany. 

Jezus przywołuje jeszcze jedno przykazanie: „Nie będziesz fałszywie przysięgał”. W wersji katechizmowej znamy je w formule: „Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”. Jezus przestrzega przed nadużywaniem stosowania przysiąg, a przede wszystkim nakazuje mówić prawdę: „niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie”. Nie wolno wypowiadać kłamstw zarówno o świecie, o wydarzeniach, jak i przede wszystkim o ludziach. Kłamstwo o bliźnim to wręcz oszczerstwo. I znów trzeba przywołać Internet. Fałszywych wiadomości o ludziach i o świecie, czyli tzw. fake newsów jest w nim niestety bardzo wiele. Trzeba je rozpoznawać, nie wolno ich powielać, a przede wszystkim nie należy ich tworzyć. Trzeba je prostować.

Jezus z całą mocą potwierdza wagę i niezmienność Prawa Bożego. Czyni to w uroczystych słowach: „Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni”. Drogą Prawa Bożego winien kroczyć Kościół, pasterze i wierni, a także wszyscy ludzie dobrej woli. Na aktualność Dekalogu zwrócił uwagę Jan Paweł II w encyklice „Veritatis splendor”, której 30. rocznicę powstania obchodzimy w tym roku. Nasz Wielki Rodak napisał tam m.in. takie słowa: „Reguły moralne, które Bóg nadał w Starym Przymierzu i które w Nowym i Wiecznym Przymierzu osiągnęły doskonałość w osobie Wcielonego Syna Bożego, muszą być wiernie strzeżone i nieustannie wypełniane w różnych kulturach powstających w ciągu dziejów”. Także w dobie Internetu. Dodajmy, że jeśli Internet został przywołany w kontekście wykroczeń przeciw trzem przykazaniom Bożym, to nie dlatego, że jest on z natury zły. Jak każde inne narzędzie stworzone przez człowieka może on służyć dobrym sprawom (międzyludzkiej komunikacji, zdobywaniu wiedzy) jak i grzechowi (hejtowi, pornografii oraz fake newsom). Veritatis splendor, czyli blask Bożej prawdy ma człowiekowi pomóc we właściwych wyborach.