12
sierpnia
poniedziałek
Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Joanny Franciszki de Chantal, zakonnicy
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Ez 1, 2-5. 24-28c
Psalm responsoryjny:
Ps 148, 1b-2. 11-12. 13-14c
Werset przed Ewangelią:
2 Tes 2, 14
Ewangelia:
Mt 17, 22-27

Patroni:

  • św. Joanna Franciszka Frémiot de Chantal,
  • św. Euplus,
  • św. Anicet i Focjusz,
  • św. Muredach,
  • św. Lelia,
  • św. Herculanus,
  • św. Porcariusz i towarz.,
  • bł. Karol Meehan,
  • bł. Innocenty IX,
  • bł. Piotr Jarrige de la Morelie de Puyredon,
  • bł. Wiktoria Díaz y Bustos de Molina,
  • bł. Flawiusz {Atilanus} Argiieso Gonzalez,
  • bł. Sebastian Calvo Martínez i VI towarz.,
  • bł. Antoni Perulles Estivill,
  • bł. Florian Stępniak i Józef Straszewski,
  • bł. Karol Leisner

Liturgia na dzień 2024-08-12:

Pierwsze czytanie

Ez 1, 2-5. 24-28c
Czytanie z Księgi proroka Ezechiela

Piątego dnia miesiąca czwartego – rok to był piąty od uprowadzenia do niewoli króla Jojakina – Pan skierował słowo do kapłana Ezechiela, syna Buziego, w ziemi Chaldejczyków nad rzeką Kebar; była tam nad nim ręka Pańska.

Patrzyłem, a oto wiatr gwałtowny nadszedł od północy, wielki obłok i ogień płonący oraz blask dokoła niego, a z jego środka promieniowało coś jakby połysk stopu złota ze srebrem, ze środka ognia. Pośrodku było coś podobnego do czterech Istot żyjących. Oto ich wygląd: miały one postać człowieka.

Gdy szły, słyszałem poszum ich skrzydeł jak szum wielkich wód, jak głos Wszechmogącego, odgłos ogłuszający jak zgiełk obozu żołnierskiego; natomiast gdy stały, skrzydła miały opuszczone. Nad sklepieniem, które było nad ich głowami, rozlegał się głos.

Ponad sklepieniem, które znajdowało się nad ich głowami, było coś, co wyglądało jak szafir, a miało kształt tronu, a na nim jakby zarys postaci człowieka. Następnie widziałem coś jakby połysk stopu złota ze srebrem, który wyglądał jak ogień wokół niego. Ku górze od tego, co wyglądało jak biodra, i w dół od tego, co wyglądało jak biodra, widziałem coś, co wyglądem przypominało ogień, a wokół niego roztaczał się blask. Jak pojawienie się tęczy na obłokach w dzień deszczowy, tak przedstawiał się ów blask dokoła.

Taki był widok tego, co było podobne do chwały Pańskiej. Oglądałem ją. Następnie padłem na twarz.

Psalm responsoryjny

Ps 148, 1b-2. 11-12. 13-14c
Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
Albo: Alleluja

Chwalcie Pana z niebios, *
chwalcie Go na wysokościach.
Chwalcie Go, wszyscy Jego aniołowie, *
chwalcie Go, wszystkie Jego zastępy.

Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
Albo: Alleluja

Królowie ziemscy i wszystkie narody, *
władcy i wszyscy sędziowie tej ziemi,
młodzieńcy i dziewczęta, *
starcy i dzieci.

Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
Albo: Alleluja

Niech imię Pana wychwalają, †
bo tylko Jego imię jest wzniosłe. *
Majestat Jego ponad ziemią i niebem.
On pomnaża potęgę swego ludu. †
Oto pieśń pochwalna wszystkich Jego świętych, *
synów Izraela, ludu, który jest Mu bliski.

Niebo i ziemia pełne chwały Twojej
Albo: Alleluja

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

2 Tes 2, 14
Alleluja, alleluja, alleluja

Bóg wezwał nas przez Ewangelię,
abyśmy dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 17, 22-27
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Gdy Jezus przebywał w Galilei z uczniami, rzekł do nich: «Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi. Oni zabiją Go, ale trzeciego dnia zmartwychwstanie». I bardzo się zasmucili.

Gdy przyszli do Kafarnaum, przystąpili do Piotra poborcy didrachmy z zapytaniem: «Wasz Nauczyciel nie płaci didrachmy?» Odpowiedział: «Tak».

Gdy wszedł do domu, Jezus uprzedził go, mówiąc: «Szymonie, jak ci się zdaje: Od kogo królowie ziemscy pobierają daniny lub podatki? Od synów swoich czy od obcych?»

Gdy Piotr powiedział: «Od obcych», Jezus mu rzekł: «A zatem synowie są wolni. Żebyśmy jednak nie dali im powodu do zgorszenia, idź nad jezioro i zarzuć wędkę. Weź pierwszą złowioną rybę, a gdy otworzysz jej pyszczek, znajdziesz statera. Weź go i daj im za Mnie i za siebie».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Naszych tam jeszcze nie było

ks. Jarosław Tomaszewski ks. Jarosław Tomaszewski

W roku 2023 ksiądz Jerzy Piluś, misjonarz z diecezji zamojsko – lubaczowskiej, został laureatem nagrody Benemerenti in Opere Evangelizationis. Za co? Jerzy Piluś, misyjna legenda Kaukazu, sam wspomina to tak: „12 czerwca 1997 roku wyleciałem z Warszawy do Moskwy, następnego dnia wraz z seminarzystą Arturem przybyliśmy do Tbilisi. W pierwszych dniach lipca razem z monsignore J.P. Gobel, monsignore G. Pasotto oraz sekretarzem Administracji Apostolskiej odwiedziliśmy Baku. Podczas tej wizyty nie spotkaliśmy żadnego katolika. Na stałe do Baku wyjechałem z Tbilisi wraz z seminarzystą Zurabem 10 sierpnia 1997 roku. Po kilku dniach seminarzysta musiał wracać, ja zostałem na miejscu. 15 sierpnia w dzień Wniebowzięcia byłem sam. Po kilku dniach mogłem spotkać pierwszego katolika. Był to Włoch, Marino Marili, który pracował w firmie energetycznej. Niedzielne Eucharystie były w moim małym, wynajętym mieszkaniu przy stacji metra Nariman Narimanov. Było nas przez kilka tygodni tylko dwóch. Rozpoczęło się żmudne poszukiwanie ludzi w ogromnym muzułmańskim mieście, którzy mogliby mieć jakieś odniesienie do Kościoła katolickiego”. To bardzo poruszające wspomnienie. Ksiądz Jerzy Piluś zawarł w nim przede wszystkim istotę misyjności, w której nie chodzi o sentymentalne przeżywanie religijnej egzotyki lecz o praktyczne przymnażanie nowych dusz dla zbawienia.

Misja nie zna się na prawach globalizacji. Prozelityzm to taktyczne hasło watykańskich dyplomatów ale nie katolickich misjonarzy. Globalizacja godzi się na sztywno rozpisane terytoria politycznych lub kulturowych wpływów - od Zachodu po Wschód i z Północy na Południe. Misja szanuje pozytywny dorobek wszystkich narodów i kultur ale wie, że ewangelia układa się do nich, uszlachetnia je i podnosi moralnie. To w niczym nie przeszkadza, jedno drugiemu nie przeczy. Tym samym Kościół misyjny nie może pogodzić się z założeniem, że wschodnie regiony świata należą do prawosławia, zachodnie do katolicyzmu, a południe ma objąć islam na zawsze. Linia kultury może biec harmonijnie obok linii rozkrzewiania wiary ale nie będzie nigdy dla dobrej nowiny czymś tak sztywnym, jak gips dla pękniętej kości. To niemożliwe więc, że obca władza zarządzi, iż Polska będzie zawsze katolicka, a Gruzja po wieki prawosławna. Dusza to nie feudalny łup albo paszport w ręku celnika. Ewangelia sama w sobie jest pełnoprawną przepustką a Chrystus pójdzie wszędzie i za każdym człowiekiem. Kościół wierny woli Pana musi być szczególnie oddany nie tylko tym, których ma na miejscu lecz również tym, którym nie pozwolono jeszcze usłyszeć Jezusa.

Prorok Ezechiel znajduje się w sytuacji dramatycznej. Odrzucony z daleka od jerozolimskiej świątyni, porzucony, zniewolony gdzieś w obozie żydowskich migrantów nad rzeką Kebar. To właśnie w tym miejscu dostrzeże znaki obecności Pana, jakich nigdy nie widział modląc się u stóp ołtarzy (por. Ez 1, 4-5). Bóg nie przebywa zamknięty w świątyni ale towarzyszy wszędzie swoim wyznawcom. Jezus unika opłat z racji podatku świątynnego nie dlatego, że skąpi pieniędzy na kult (por Mt 17, 24). Chce wyjść poza mury Jerozolimy i żyć z wolnością obok dusz oddalonych, zagubionych, nieświadomych Boga.

Im szerzej rozlewa się wokół ludzi ocean duchowej pustki, tym więcej osób poszukuje wiary. Przeczytaj kiedyś komuś kto nigdy nie słyszał, ewangelię Jezusa od początku. Nic nie dorównuje radości z pierwszego głoszenia Chrystusa tym, którzy Go jeszcze nie znają.