14
lutego
piątek
Świętych Cyryla, mnicha, i Metodego, biskupa - patronów Europy
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Dz 13,46-49
Psalm responsoryjny:
Ps 117
Werset przed Ewangelią:
Łk 4, 18
Ewangelia:
Łk 10,1-9

Patroni:

  • św. Cyryl i Metody,
  • św. Walenty,
  • św. Witalis,
  • św. Zenon,
  • św. Basjan, Tonionus, Prot, Lucjusz, Cyrion, Agaton, Mojżesz, Dionizy i Ammonius ,
  • św. Eleuchadius,
  • św. Auksencjusz,
  • św. Nostrian,
  • św. Antonin,
  • św. Jan Chrzciciel od Poczęcia García,
  • bł. Wincenty Vilar David

Liturgia na dzień 2025-02-14:

Pierwsze czytanie

Dz 13,46-49
Czytanie z Dziejów Apostolskich

Paweł i Barnaba powiedzieli odważnie do Żydów: «Należało głosić słowo Boże najpierw wam. Skoro jednak odrzucacie je i sami uznajecie się za niegodnych życia wiecznego, zwracamy się do pogan. Tak bowiem nakazał nam Pan: „Ustanowiłem cię światłością dla pogan, abyś był zbawieniem aż po krańce ziemi”».

Poganie, słysząc to, radowali się i wielbili słowo Pańskie, a wszyscy, przeznaczeni do życia wiecznego, uwierzyli. Słowo Pańskie szerzyło się na cały kraj.

Psalm responsoryjny

Ps 117
Ps 117 (116), 1b-2 (R.: por. Mk 16, 15)

Całemu światu głoście Ewangelię
Albo: Alleluja

Chwalcie Pana, wszystkie narody, *
wysławiajcie Go, wszystkie ludy,
bo potężna nad nami Jego łaska, *
a wierność Pana trwa na wieki.

Całemu światu głoście Ewangelię
Albo: Alleluja

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Łk 4, 18
Alleluja, alleluja, alleluja

Pan posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę,
więźniom głosił wolność.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 10,1-9
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus wyznaczył jeszcze innych siedemdziesięciu dwu uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich:

«Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie! Oto posyłam was jak owce między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie.

Gdy wejdziecie do jakiegoś domu, najpierw mówcie: Pokój temu domowi. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co będą mieli: bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Nie wywieszajmy białej flagi

ks. Tomasz Jaklewicz ks. Tomasz Jaklewicz

Nie wywieszajmy białej flagi    jeffry s.s. / pexels.com

„Spośród swoich uczniów wyznaczył Pan jeszcze innych, siedemdziesięciu dwóch, i wysłał ich po dwóch przed sobą…”. Liczba 72 ma znaczenie symboliczne W Księdze Rodzaju (rdz. 10) to liczba narodów po klęsce potopu. Oznacza więc symbolicznie cały świat. Ewangelia jest skierowana do wszystkich ludów, języków i kultur. Szacunek dla kultury czy religii pozachrześcijańskich nie może prowadzić do ustania misji. Niedawno jeden z niemieckich biskupów Franz-Josef Overbeck zszokował w kazaniu stwierdzeniem: „Nie musimy ewangelizować całego świata i pozyskiwać go dla określonej formy życia kościelnego. Bóg znajdzie sposoby, aby poprowadzić dobrą ścieżką tych, którzy nie mogą lub nie chcą w Niego wierzyć”. No tak, Bóg ma zapewne sposoby, by ratować tych, którzy Go nie znają. Ale tych, którzy Go znają dzięki Chrystusowi, zobowiązał, aby szli do wszystkich narodów z Ewangelią. Z pewnością różne mogą też być formy życia kościelnego i zmieniają się one z biegiem czasu, ale ważne jest to, aby Kościół Chrystusa rósł pośród narodów.

Tej sprawie poświęcili życie dwaj wielcy misjonarze Słowian: Cyryl i Metody. Pierwszy Papież Słowianin czuł się mocno związany z tymi apostołami Słowian. Jan Paweł II ogłosił ich patronami Europy i poświęcił im encyklikę. To nie były sentymentalne gesty. Jan Paweł dostrzegał choroby niszczące dusze Europy i niestety infekujące – jak widać na przytoczonym przykładzie – także pasterzy. „Żyjemy w Europie – zauważał Jan Paweł II  – w której staje się coraz silniejsza pokusa ateizmu i sceptycyzmu; w której pleni się dotkliwa niepewność moralna, połączona z rozkładem rodziny i rozprzężeniem obyczajów. Kryzys cywilizacyjny i zmierzch Zachodu oznaczają naglącą aktualność i konieczność Chrystusa i Ewangelii”. W Cyrylu i Metodym papież widział zapał, odwagę i ewangelizacyjny rozmach, którego brakuje dzisiejszym uczniom Chrystusa.

Cyryl (zm. 869) i Metody (zm. 885) byli rodzonymi braćmi. Pochodzili z Salonik w Grecji. Dobrze urodzeni i wykształceni mieli spore możliwości robienia świeckiej kariery. Postanowili zostać mnichami. Opuścili zacisze klasztoru i poszli w nieznany im świat. Wysłani na misję z Konstantynopola działali w pełnej jedności z Rzymem. Dokonali twórczej „inkulturacji”, czyli wcielenia Ewangelii w kulturę ówczesnych Słowian i vice versa, czyli wprowadzili tę kulturę w życie Kościoła. Aby przetłumaczyć Pismo Święte i teksty liturgiczne na język słowiański, bracia stworzyli na bazie greki alfabet słowiański, zwany głagolicą. Pierwsze zapisane słowiańskie słowa służyły przepowiadaniu Ewangelii. W swojej misji Cyryl i Metody napotkali wiele przeszkód także ze strony władzy kościelnej. Pozostali jednak wierni misji. Nie wywiesili białej flagi jak bp Overbeck i jemu podobni „nowocześni” duszpasterze. My też nie wywieszajmy. Misja nie oznacza niszczenia innych kultur, ale ich ochrzczenie, czyli przemianę, nawrócenie ku pełni.