18
stycznia
środa
II Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Hbr 7, 1-3. 15-17
Psalm responsoryjny:
Ps 110
Werset przed Ewangelią:
Mt 4, 23
Ewangelia:
Mk 3, 1-6

Patroni:

  • św. Successus, Paweł i Lucjusz ,
  • św. Cosconius, Zenon i Melanip,
  • św. Woluukam,
  • św. Pryska,
  • św. Deicolus,
  • bł. Beatrycze z Este (I),
  • św. Małgorzata Węgierska,
  • bł. Facius,
  • bł. Andrzej Grego z Peschiery,
  • bł. Krystyna Ciccarelli,
  • bł. Regina Protmann,
  • bł. Felicyta Pricet, Monika Pichery, Carola Łukasz i Wiktoria Gusteau ,
  • św. Maria Teresa {Maria Joanna} Fasce,
  • bł. Diego (Dydak) {Józef} Oddi

Liturgia na dzień 2023-01-18:

Pierwsze czytanie

Hbr 7, 1-3. 15-17

Czytanie z Listu do Hebrajczyków

Bracia:

Melchizedek, król Szalemu, kapłan Boga Najwyższego, wyszedł na spotkanie Abrahama, wracającego po rozgromieniu królów, i udzielił mu błogosławieństwa. Jemu Abraham także wydzielił dziesięcinę z całego łupu. Imię jego najpierw oznacza króla sprawiedliwości, a następnie także króla Szalemu, to jest króla pokoju. Bez ojca, bez matki, bez rodowodu, nie ma ani początku swych dni, ani też końca życia, upodobniony zaś do Syna Bożego, pozostaje kapłanem na zawsze.

Jest to jeszcze bardziej oczywiste, skoro na podobieństwo Melchizedeka jest ustanowiony inny kapłan, który stał się takim nie według cielesnego przepisu Prawa, ale według mocy niezniszczalnego życia. Dane Mu jest bowiem takie świadectwo: «Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».

Psalm responsoryjny

Ps 110
Ps 110 (109), 1b-2. 3-4 (R.: por. 4b)

Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek

Rzekł Pan do Pana mego: «Siądź po mojej prawicy, *
aż uczynię Twych wrogów podnóżkiem stóp Twoich».
Pan rozciągnie moc Twego berła z Syjonu: *
«Panuj wśród swych nieprzyjaciół!

Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek

Przy Tobie panowanie w dniu Twego triumfu, †
w blasku świętości, *
z łona jutrzenki zrodziłem Cię jak rosę».
Pan przysiągł i tego nie odwoła: *
«Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».

Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Mt 4, 23

Alleluja, alleluja, alleluja

Jezus głosił Ewangelię o królestwie
i leczył wszelkie choroby wśród ludu.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mk 3, 1-6
Uzdrowienie w dzień szabatu

Słowa Ewangelii według Świętego Marka

W dzień szabatu Jezus wszedł do synagogi. Był tam człowiek, który miał uschniętą rękę. A śledzili Go, czy uzdrowi go w szabat, żeby Go oskarżyć.

On zaś rzekł do człowieka z uschłą ręką: «Podnieś się na środek!» A do nich powiedział: «Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie uratować czy zabić? » Lecz oni milczeli. Wtedy spojrzawszy na nich dokoła z gniewem, zasmucony z powodu zatwardziałości ich serc, rzekł do człowieka: «Wyciągnij rękę!» Wyciągnął, i ręka jego stała się znów zdrowa.

A faryzeusze wyszli i ze zwolennikami Heroda zaraz się naradzali przeciwko Niemu, w jaki sposób Go zgładzić.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Chrystus prowadzi nas ku wolności

ks. Przemysław Krakowczyk ks. Przemysław Krakowczyk

Chrystus prowadzi nas ku wolności  

„Co wolno uczynić w szabat?” - pyta w dzisiejszej Dobrej Nowinie Jezus. Można szabat pojmować bardzo literalnie – tak jak czynili to faryzeusze. Szabat jest odpoczynkiem, a zatem nie wolno nic robić. Chociaż w żadnym miejscu Biblii Bóg nie nakazuje nic nierobienia, to jednak oni nadali własną interpretację prawu Bożemu. Interpretację tak fałszywą, że sam Bóg z nią się nie zgadza. 

Szabat ma służyć człowiekowi, jego życiu i jego dobru. Szabat obchodzony przez Żydów nie szukał dobra człowieka, ale jedynie utrwalenia pewnego zwyczaju. Sami uczeni w Piśmie znajdowali miliony sposobów, aby omijać zakazy szabasowe szerokim łukiem. Oszukiwali Boga traktując go jak naiwne dziecko, które nie jest zdolne zorientować się, że dorośli z niego kpią. Przez to niezrozumienie prawa dochodziło do wielkich nadużyć. Jezus przyszedł na świat także w tym celu, aby piętnować takie nadużycia.

Dziś nas chrześcijan nie obowiązują już tamte przepisy żydowskiego prawa. Mówi o tym wyraźnie św. Paweł Apostoł twierdząc, że przez śmierć Chrystusa zostaliśmy wykupieni spod władzy prawa. Także tamto prawo nie ma już nad nami władzy. Nie obrzezujemy przecież własnych dzieci ani nie chodzimy do Jerozolimy składać krwawych ofiar z baranków i cielców. Jezus całą istotę Prawa Bożego zawarł w jednym, jedynym przykazaniu jaki nam zostawił: w przykazaniu miłości.

Miłość zawsze stoi na straży życia i dobra człowieka. Miłość nie zgadza się na cierpienie i wieczną śmierć drugiej osoby. Miłość uwalnia z wszelkich przejawów niewolnictwa. Miłość podnosi tych, którzy upadli i nigdy nikogo nie potępia. Bóg jest miłością. Kto prawdziwie kocha ten poznał Boga i Bóg mieszka w jego sercu.