USA: ruch adoracji eucharystycznej stale się rozwija, choć wielu katolików powątpiewa w realną obecność Chrystusa

Tam gdzie katolicy na nowo odkrywają praktykę adoracji Najświętszego Sakramentu, tam też rozbudza się życie wiary i zaangażowanie parafian. Widać to dobrze na przykładzie Stanów Zjednoczonych.

„To niesamowite!” – mówi Anna Sudomerski, koordynatorka ds. komunikacji w parafii św. Piotra w Beaufort w Południowej Karolinie, opisując parafialny program adoracji eucharystycznej. Parafia jest jedną z wielu w USA, które obecnie organizują wieczystą adorację eucharystyczną z Najświętszym Sakramentem wystawionym 24 godziny na dobę.

Ponieważ prawo kościelne stanowi, że wystawienie Najświętszego Sakramentu wymaga obecności co najmniej jednego adoratora przez cały czas, oznacza to, że parafie, które decydują się na tę nadzwyczajną formę kultu, muszą koordynować całoroczny wysiłek, aby zapewnić obecność co najmniej jednego wolontariusza przed Eucharystią o każdej porze dnia.

Adoracja eucharystyczna, czy to przed wystawionym Najświętszym Sakramentem, czy przed tabernakulum, jest starożytnym zwyczajem Kościoła sięgającym jego najwcześniejszych wieków. Jednak jej praktykowanie odbywa się dziś wśród słabnącej wiary w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii, a wielu amerykańskich katolików powątpiewa, czy Jezus jest naprawdę obecny w Najświętszym Sakramencie. Sondaż przeprowadzony w ubiegłym roku przez RealClearOpinion Research wykazał, że około połowa katolików wątpiła w doktrynę Rzeczywistej Obecności; natomiast sondaż Pew Research Center przeprowadzony w 2019 r. wykazał, że tylko jedna trzecia katolików w nią wierzy.

Jednak w ostatnich latach wiele parafii w całym kraju podjęło inicjatywy adoracyjne. W parafii św. Piotra praktyka wieczystej adoracji podtrzymywana jest od początku lat 1990. Początkowo miała ona miejsce w zabytkowym kościele parafialnym w centrum Beaufort. Wraz z budową nowego budynku kościoła w 2006 roku, adoracja przeniosła się do specjalnie wybudowanej kaplicy. Przez lata, jak mówi Anna Sudomerski, program adoracji był prowadzony przez szefów zespołów – „kapitanów”, z których każdy sprawował pieczę nad określonym 24-godzinnym okresem. „Byli odpowiedzialni za określone godziny, na przykład od północy do 6 rano, na wypadek, gdyby adorator nie mógł tego zrobić. Tak więc kapitan musiał znaleźć zastępstwo lub samemu zająć tę godzinę. Mieliśmy czterech kapitanów zespołów: od północy do 6, od 6 do południa, od południa do 6 i od 6 do północy”.

Parafia Światłości Świata w Littleton, Kolorado

Inną parafią pielęgnującą praktykę nieustannej adoracji jest Light of the World Catholic Church w Littleton, Colorado. Trwa ona już od 2007 roku. Dwóch parafian koordynuje całość, a ich pracę uzupełnia 24 „koordynatorów godzinowych”. W adorację zaangażowanych jest około 270 osób, zarówno jako regularni adoratorzy, jak i zastępcy. Parafia organizuje dwa „weekendy odnowy” w lutym, podczas których adoratorzy mogą ponownie zapisać się na nadchodzący rok; regularnie ogłaszane są również weekendowe Msze Święte, aby przyciągnąć większe zainteresowanie. Pomocą w organizacji jest kościelne oprogramowanie Flocknote – dzięki temu łatwo jest ustalić dyżury i zastępstwa.

 

Biskupi pragną „wzniecić ogień” odnowy eucharystycznej

W ubiegłym roku biskupi amerykańscy zainicjowali Narodowe Ożywienie Eucharystyczne, którego celem jest „wzniecenie ognia” pobożności eucharystycznej wśród katolików w Stanach Zjednoczonych. Inicjatywa ta powstała po opublikowaniu danych ankiety Pew z 2019 r., która wykazała dramatycznie niską liczbę katolików wierzących w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii. 

W ramach trzyletniego programu parafie w całym kraju zostały zachęcone do uruchomienia programów i wydarzeń skoncentrowanych na Eucharystii, aby przyciągnąć parafian do głębszej relacji z Jezusem poprzez Najświętszy Sakrament.

W przyszłym roku biskupi będą gospodarzami Krajowego Kongresu Eucharystycznego, w którym weźmie udział wielu znanych katolickich mówców, a także około 80 000 katolików. Papież Franciszek w czerwcu nazwał przyszłoroczny krajowy kongres „znaczącym momentem w życiu Kościoła w Stanach Zjednoczonych”.

 

Dawna praktyka adoracji i nowoczesne oprogramowanie

W kościele katolickim św. Bonawentury w Columbus w stanie Nebraska wierni prowadzą wieczystą adorację od ponad 62 lat - od 14 lutego 1961 r., zgodnie z zegarem na żywo na stronie internetowej parafii.

Parafia na swojej stronie internetowej podaje, że korzenie jej programu adoracji sięgają 1949 roku, a następnie rozszerzyły się. Obecnie program obejmuje wiernych z innych pobliskich parafii, którzy przyjeżdżają, aby uczestniczyć w adoracji.

Parafianin Tim Cumberland mówi, że błogosławieństwem parafii jest to, że w program zaangażowało się aż 550 osób. Podobnie jak w innych przypadkach, tu także pomocne okazało się oprogramowanie. „Kilka lat temu przeszliśmy na zautomatyzowany proces zarządzania naszym programem wieczystej adoracji, korzystając z oprogramowania Adoration Pro” – powiedział Cumberland. „To znacznie poprawiło zdolność naszych adoratorów do znalezienia zastępstwa online, gdy zajdzie taka potrzeba. Prośba o zastępstwo jest zazwyczaj rozpatrywana w ciągu kilku minut”.

Są jednak parafie, w których zapisy prowadzone są nadal sposobem tradycyjnym – przez bezpośredni kontakt koordynatora z uczestnikami. Kim Waller powiedziała, że 25-letni program adoracji w kościele Holy Infant Catholic Church w Ballwin w stanie Missouri nadal wykorzystuje program rejestracji prowadzony przez koordynatora zamiast rejestracji online. Podobnie jak wiele innych programów, Holy Infant dzieli zarządzanie harmonogramem adoracji na segmenty godzinowe. „24 koordynatorów godzinowych stanowi trzon wieczystej adoracji” - powiedziała. „Zapewniają oni, że w kaplicy przez cały czas obecny jest przynajmniej jeden adorator. Koordynator godzinowy co tydzień przegląda listę zapisów, aby upewnić się, że ich zaangażowany adorator godzinowy wypełnia swoje zobowiązanie i kontaktuje się z adoratorem, jeśli nie był na adoracji zgodnie z zobowiązaniem przez dwa kolejne tygodnie „.

Na stronie internetowej Narodowego Odrodzenia Eucharystycznego biskupi piszą, że obecny rok programu koncentruje się na „rozwijaniu pobożności eucharystycznej na poziomie parafialnym, wzmacnianiu naszego życia liturgicznego poprzez wierne odprawianie Mszy Świętej, adorację eucharystyczną, misje, zasoby, głoszenie i organiczne ruchy Ducha Świętego”. Katolicki ewangelizator Tim Glemkowski w nagraniu wideo z okazji odrodzenia wezwał przywódców parafialnych do „priorytetowego traktowania osobistych spotkań z Jezusem w Eucharystii” w ciągu roku. „Sercem tego zaproszenia (...) jest stworzenie przestrzeni w naszym kalendarzu parafialnym w tym roku, aby ludzie mogli przyjść i osobiście spotkać Jezusa w Eucharystii” - powiedział. „Może to oznaczać, że parafie, które nie mają wieczystej adoracji, rozpoczną taką możliwość lub możliwość procesji eucharystycznych lub innych nabożeństw”.

 

Opr. na podst. CNA

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama