30
marca
czwartek
V Tydzień Wielkiego Postu
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Rdz 17, 3-9
Psalm responsoryjny:
Ps 105
Werset przed Ewangelią:
Ps 95 (94), 8a. 7d
Ewangelia:
J 8, 51-59

Patroni:

  • św. Sekundus,
  • św. Domninus,
  • św. Regulus,
  • Męczennicy z Konstantynopola,
  • św. Jan Klimak,
  • św. Zozym,
  • św. Osburga,
  • św. Clinius,
  • św. Piotr Regalado de Vallisoleto,
  • bł. Amadeusz Nonus,
  • bł. Ludwik z Casaurei {Archanioł} Palmentieri,
  • św. Leonard Murialdo

Liturgia na dzień 2023-03-30:

Pierwsze czytanie

Rdz 17, 3-9
Czytanie z Księgi Rodzaju

Abram padł na oblicze, a Bóg tak do niego mówił:

«Oto moje przymierze z tobą: staniesz się ojcem mnóstwa narodów. Nie będziesz więc odtąd nazywał się Abram, lecz imię twoje będzie Abraham, bo uczynię ciebie ojcem mnóstwa narodów. Sprawię, że będziesz niezmiernie płodny, tak że staniesz się ojcem narodów i pochodzić będą od ciebie królowie.

Przymierze moje, które zawieram pomiędzy Mną a tobą oraz twoim potomstwem, będzie trwało przez pokolenia jako przymierze wieczne, abym był Bogiem twoim, a potem twego potomstwa. I oddaję tobie i twym przyszłym potomkom kraj, w którym przebywasz, cały kraj Kanaan, jako własność na wieki i będę ich Bogiem».

Potem rzekł Bóg do Abrahama: «Ty zaś, a po tobie twoje potomstwo przez wszystkie pokolenia zachowujcie przymierze ze Mną».

Psalm responsoryjny

Ps 105
Ps 105 (104), 4-5. 6-7. 8-9 (R.: por. 8a)
Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu

Rozmyślajcie o Panu i Jego potędze, *
zawsze szukajcie Jego oblicza.
Pamiętajcie o cudach, które On uczynił, *
o Jego znakach, o wyrokach ust Jego.

Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu

Potomkowie Abrahama, słudzy Jego, *
synowie Jakuba, Jego wybrańcy.
On, Pan, jest naszym Bogiem, *
Jego wyroki obejmują świat cały.

Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu

Na wieki pamięta o swoim przymierzu, *
obietnicy danej tysiącu pokoleń,
o przymierzu, które zawarł z Abrahamem, *
przysiędze danej Izaakowi.

Pan Bóg pamięta o swoim przymierzu

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ps 95 (94), 8a. 7d
Chwała Tobie, Słowo Boże

Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.

Chwała Tobie, Słowo Boże

Ewangelia

J 8, 51-59
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do Żydów: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeśli ktoś zachowa moją naukę, nie zazna śmierci na wieki».

Rzekli do Niego Żydzi: «Teraz wiemy, że jesteś opętany, Abraham umarł, i prorocy – a Ty mówisz: „Jeśli ktoś zachowa moją naukę, ten śmierci nie zazna na wieki”. Czy Ty jesteś większy od ojca naszego, Abrahama, który przecież umarł? I prorocy pomarli. Kimże Ty siebie czynisz?»

Odpowiedział Jezus: «Jeżeli Ja sam siebie otaczam chwałą, chwała moja jest niczym. Ale jest Ojciec mój, co otacza Mnie chwałą, o którym wy mówicie: „Jest naszym Bogiem”. Lecz wy Go nie poznaliście. Ja Go jednak znam. Gdybym powiedział, że Go nie znam, byłbym podobnie jak wy kłamcą. Ale Ja Go znam i słowo Jego zachowuję. Abraham, ojciec wasz, rozradował się z tego, że ujrzał mój dzień – ujrzał go i ucieszył się».

Na to rzekli do Niego Żydzi: «Pięćdziesięciu lat jeszcze nie masz, a Abrahama widziałeś?»

Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Zanim Abraham stał się, Ja jestem».

Porwali więc kamienie, aby rzucić w Niego. Jezus jednak ukrył się i wyszedł ze świątyni.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

„Zanim Abraham stał się, Ja jestem” (J 8,58)

ks. Waldemar Turek ks. Waldemar Turek

„Jeśli ktoś zachowa moją naukę, nie zazna śmierci na wieki” (J 8,52). To początkowe zdanie z dzisiejszej Ewangelii: kiedyś Jezus wypowiedział je do Żydów, dzisiaj kieruje do nas wszystkich. Minęły wieki, zmienił się kontekst religijny, społeczny i kulturalny, a zasada pozostaje ta sama: kto zachowa Jezusową naukę, nie zazna śmierci. Fundamentem tej nauki są ciągle dwa najważniejsze przykazania: miłości Boga i bliźniego, wzajemnie się uzupełniające. Od ich zachowania zależy nasza przyszłość, ta ziemska i ta wieczna.

„Nie zaznać śmierci na wieki” to znaczy żyć w nieskończoność, cieszyć się bliskością Boga i być prawdziwie szczęśliwym. Nie, to nie utopia, to nie marzenie czy pragnienie, to rzeczywistość, którą nam przysiągł Pan i którą Kościół nam przypomina w tym szczególnym okresie Wielkiego Postu.

„Wy mówicie: Jest naszym Bogiem. Lecz wy Go nie poznaliście (J 8,54-55). Przytoczone wcześniej zdanie o potrzebie zachowania nauki miało charakter warunkowy, to ostatnie jest stwierdzeniem faktu: Żydzi nie poznali Boga. O tyle to zaskakujące, że chodziło o naród wybrany, szczególnie ukochany, uprzywilejowany itd., a jednak w znacznej mierze odrzucający swojego Boga, który swego czasu wyprowadził go z ziemi egipskiej. 

Jednak to stwierdzenie może odnosić się też do równie umiłowanej przez Boga wspólnoty Kościoła, do której i my należymy. Nie znać Boga, to znaczy nie doświadczyć Jego obecności w naszym życiu; to pozostawać obojętnym wobec wielu spraw, które dotyczą nas bezpośrednio. O wiele łatwiej np. jest poświęcać czas na krytykę ludzi Kościoła niż na naszą modlitwę za nich. O wiele łatwiej jest stać z boku wspólnoty kościelnej niż zaangażować się w obronę jego „nauki”.

„Zanim Abraham stał się, Ja jestem” (J 8,58). Jezus stwierdza tutaj swoje odwieczne istnienie, swoje bóstwo równe temu Ojcowskiemu. To wyrażenie „Ja Jestem” miało w tradycji żydowskiej swoje szczególne znaczenie i wskazywało na jedno z imion zarezerwowanych dla Boga. Gdy Jezus je wypowiedział, „porwali (…) kamienie, aby rzucić w Niego. Jezus jednak ukrył się i wyszedł ze świątyni” (J 8,59). 

Bywają sytuacje, w których człowiek nie jest w stanie opanować samego siebie i mocno reaguje, posuwając się do skrajnych postaw, bo spotyka się z rzeczywistością, która obala cały jego dotychczasowy świat, sposób myślenia i postępowania. Warto dzisiaj spróbować odnaleźć w ciszy Jezusa ukrytego i powiedzieć Temu, który „Jest” o naszych trudnościach w wierze, w realizowaniu Jego nauki, odczytywaniu i realizowaniu Jego woli.