16
maja
wtorek
Święto św. Andrzeja Boboli, prezbitera i męczennika, patrona Polski
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Ap 12, 10-12a
Psalm responsoryjny:
Ps 34
Drugie czytanie:
1 Kor 1, 10-13. 17-18
Werset przed Ewangelią:
J 17, 19
Ewangelia:
J 17, 20-26

Patroni:

Liturgia na dzień 2023-05-16:

Pierwsze czytanie

Ap 12, 10-12a
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła

Ja, Jan, usłyszałem donośny głos mówiący w niebie: «Teraz nastało zbawienie, potęga i królowanie Boga naszego i władza Jego Pomazańca, bo oskarżyciel naszych braci został strącony, ten, co dniem i nocą oskarża ich przed Bogiem naszym. A oni zwyciężyli dzięki krwi Baranka i dzięki słowu swojego świadectwa i nie umiłowali dusz swych – aż do śmierci.

Dlatego radujcie się, niebiosa i ich mieszkańcy!»

Psalm responsoryjny

Ps 34
Ps 34, 2-3. 4-5. 6-7. 8-9 (R.: 5b)

Od wszelkiej trwogi Pan Bóg mnie wyzwolił

Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą pokorni i niech się weselą.

Od wszelkiej trwogi Pan Bóg mnie wyzwolił

Wysławiajcie razem ze mną Pana, *
wspólnie wywyższajmy Jego imię.
Szukałem pomocy u Pana, a On mnie wysłuchał *
i wyzwolił od wszelkiej trwogi.

Od wszelkiej trwogi Pan Bóg mnie wyzwolił

Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością, *
oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Oto biedak zawołał, a Pan go usłyszał, *
i uwolnił ze wszystkich ucisków.

Od wszelkiej trwogi Pan Bóg mnie wyzwolił

Anioł Pański otacza szańcem bogobojnych, *
aby ich ocalić.
Skosztujcie i zobaczcie, jak dobry jest Pan, *
szczęśliwy człowiek, który znajdzie w Nim ucieczkę.

Od wszelkiej trwogi Pan Bóg mnie wyzwolił

Drugie czytanie

1 Kor 1, 10-13. 17-18
Czytanie z Pierwszego listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Upominam was, bracia, w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa, abyście byli zgodni i by nie było wśród was rozłamów; byście byli jednego ducha i jednej myśli.

Doniesiono mi bowiem o was, bracia moi, przez ludzi Chloe, że zdarzają się między wami spory. Myślę o tym, co każdy z was mówi: «Ja jestem Pawła, a ja Apollosa; ja jestem Kefasa, a ja Chrystusa». Czyż Chrystus jest podzielony? Czyż Paweł został za was ukrzyżowany? Czyż w imię Pawła zostaliście ochrzczeni?

Nie posłał mnie Chrystus, abym chrzcił, lecz abym głosił Ewangelię, i to nie w mądrości słowa, by nie zniweczyć Chrystusowego krzyża. Nauka bowiem krzyża głupstwem jest dla tych, co idą na zatracenie, mocą Bożą zaś dla nas, którzy dostępujemy zbawienia.

[II czytanie w kościołach, w których obchodzi się uroczystość lub do wyboru jako I czytanie]

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 17, 19
Alleluja, alleluja, alleluja

Za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie,
aby i oni byli uświęceni w prawdzie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 17, 20-26
Słowa Ewangelii według świętego Jana

W czasie ostatniej wieczerzy Jezus, podniósłszy oczy ku niebu, modlił się tymi słowami:

«Ojcze Święty, proszę nie tylko za nimi, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie, aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili jedno w Nas, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał.

I także chwałę, którą Mi dałeś, przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy. Ja w nich, a Ty we Mnie. Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś.

Ojcze, chcę, aby także ci, których Mi dałeś, byli ze Mną tam, gdzie Ja jestem, aby widzieli chwałę moją, którą Mi dałeś, bo umiłowałeś Mnie przed założeniem świata.

Ojcze sprawiedliwy! Świat Ciebie nie poznał, lecz Ja Ciebie poznałem i oni poznali, żeś Ty Mnie posłał. Objawiłem im Twoje imię i nadal będę objawiał, aby miłość, którą Ty Mnie umiłowałeś, w nich była i Ja w nich».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Wiara w jeden Kościół

ks. Janusz Chyła ks. Janusz Chyła

Wśród przymiotów opisujących Kościół symbol nicejsko-konstantynopolitański wymienia cztery. Kościół jest jeden, święty, powszechny i apostolski. Prawda o jedyności Kościoła to w pierwszej kolejności konsekwencja jego pochodzenia. Ma on jedno źródło. Został założony przez Jezusa Chrystusa. Był jednak przygotowany przez dzieje Narodu Wybranego. Kościół wyznaje jedną wiarę, która umacnia się i buduje, czerpiąc siłę z sakramentów. Łączy go także jedno dziedzictwo przekazywane przez pokolenia, począwszy od apostołów. Ma również jeden cel, jakim jest życie Boże osiągające pełnię w Królestwie niebieskim.

Prawda o jedyności Kościoła nie oznacza jego jednolitości. Kościół wyraża wiarę w wielości kultur, języków i tradycji liturgicznych. Wszystko to może stanowić jego bogactwo. Ale jest także wielość, która rani Kościół. Wynika ona z dramatycznych podziałów spowodowanych ludzkim grzechem.

Wobec tego aktualna jest modlitwa Jezusa z Wieczerniku: „Aby wszyscy stanowili jedno”. Od tych słów pochodzi tytuł encykliki Jana Pawła II na temat działalności ekumenicznej Kościoła („Ut unum sint”). Papież pisał w niej o obowiązku dążenia do jedności chrześcijan. Aby Kościół był dla świata wiarygodnym znakiem potrzebuje jedności. Dążenie do niej dokonuje się na kilku płaszczyznach. Najtrudniejszą, a zarazem bardzo ważną jest dialog na poziomie teologicznym prowadzony przez ekspertów. Inną płaszczyzną jest dialog duchowy, który powinien angażować nas wszystkich. To modlitwa o jedność, udział w nabożeństwach ekumenicznych. Trzecią płaszczyzną jest budowa wspólnoty wokół praktycznej miłości, dzieł charytatywnych.

Powrót do jedności uczniów Chrystusa i tworzenia jedynego Kościoła to wezwanie do nawrócenia. Im bliżej jesteśmy Pana Jezusa tym głębiej żyjemy Ewangelią, sprawami Kościoła i bliskością z ludźmi współtworzącymi Mistyczne Ciało Chrystusa.