17
sierpnia
sobota
Wspomnienie św. Jacka, prezbitera
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Ez 18, 1-10. 13b. 30-32
Psalm responsoryjny:
Ps 51 (50), 12-13. 14-15. 18-19 (R.: por. 12a)
Werset przed Ewangelią:
Mt 11, 25
Ewangelia:
Mt 19,13-15

Patroni:

  • św. Myron,
  • św. Mamans lub Mames,
  • św. Mames,
  • św. Euzebiusz,
  • św. Ieron (Hieron),
  • św. Eliasz,
  • bł. Mikołaj Politi,
  • św. Klara od Krzyża,
  • św. Jacek,
  • św. Joanna Delanoue,
  • bł. Natalis Hilary Le Conte,
  • bł. Henryk Canadell,
  • bł. Franciszek od św. Marii i 14 towarz.

Liturgia na dzień 2024-08-17:

Pierwsze czytanie

Ez 18, 1-10. 13b. 30-32
Czytanie z Księgi proroka Ezechiela

Pan skierował do mnie te słowa: «Z jakiego powodu powtarzacie między sobą to przysłowie o ziemi izraelskiej: „Ojcowie jedli zielone winogrona, a zęby ścierpły synom?”

Na moje życie – mówi Pan Bóg. Nie będziecie więcej powtarzali tego przysłowia w Izraelu. Oto wszystkie osoby są moje: tak osoba ojca, jak osoba syna. Są moje. Umrze tylko ta osoba, która zgrzeszyła.

Ktokolwiek jest sprawiedliwy i przestrzega prawa i sprawiedliwości, kto nie jada na górach i oczu nie podnosi ku bożkom domu Izraela, nie bezcześci żony bliźniego, nie zbliża się do żony w okresie jej nieczystości, nie krzywdzi nikogo, zwraca zastaw dłużnikowi, nie trudni się rozbojem, łaknącemu udziela chleba, nagiego przyodziewa szatą, nie uprawia lichwy, nie żąda odsetek, odsuwa swą rękę od nieprawości, sprawiedliwie rozsądza między jednym a drugim człowiekiem, stosuje się do moich ustaw i zachowuje wiernie moje przykazania, postępując uczciwie – ten na pewno żyć będzie – mówi Pan Bóg.

Lecz jeśliby zrodził syna gwałtownika i rozlewającego krew, winnego jednej z tych zbrodni, syn ten nie będzie żył. Ten na pewno umrze, a odpowiedzialność za krew jego spadnie na niego samego.

Dlatego, domu Izraela, będę was sądził, każdego według jego postępowania – mówi Pan Bóg. Nawróćcie się! Odstąpcie od wszystkich waszych grzechów, aby wam już więcej nie były sposobnością do przewiny. Odrzućcie od siebie wszystkie grzechy, które popełnialiście przeciwko Mnie, i uczyńcie sobie nowe serce i nowego ducha. Dlaczego mielibyście umrzeć, domu Izraela? Ja nie mam żadnego upodobania w śmierci – mówi Pan Bóg. Zatem nawróćcie się, a żyć będziecie».

Psalm responsoryjny

Ps 51 (50), 12-13. 14-15. 18-19 (R.: por. 12a)
Stwórz, o mój Boże, we mnie serce czyste

Stwórz, Boże, we mnie serce czyste *
i odnów we mnie moc ducha.
Nie odrzucaj mnie od swego oblicza *
i nie odbieraj mi świętego ducha swego.

Stwórz, o mój Boże, we mnie serce czyste

Przywróć mi radość Twojego zbawienia *
i wzmocnij mnie duchem ofiarnym.
Będę nieprawych nauczał dróg Twoich *
i wrócą do Ciebie grzesznicy.

Stwórz, o mój Boże, we mnie serce czyste

Ofiarą bowiem Ty się nie radujesz, *
a całopalenia, choćbym dał, nie przyjmiesz.
Boże, moją ofiarą jest duch skruszony, *
pokornym i skruszonym sercem Ty, Boże, nie gardzisz.

Stwórz, o mój Boże, we mnie serce czyste

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Mt 11, 25
Alleluja, alleluja, alleluja

Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 19,13-15
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Przynoszono do Jezusa dzieci, aby położył na nie ręce i pomodlił się za nie; a uczniowie szorstko zabraniali im tego. Lecz Jezus rzekł: «Dopuśćcie dzieci i nie przeszkadzajcie im przyjść do Mnie; do takich bowiem należy królestwo niebieskie». Położył na nie ręce i poszedł stamtąd.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Osobista odpowiedzialność przed Bogiem

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Czytanie z Księgi Proroka Ezechiela wpisuje się w długą historię zbawienia, w której widoczne są poszczególne etapy. I nie jest tak, że wcześniejsze etapy mają znaczenie tylko historyczne. Z każdego momentu historii zbawienia można wyciągnąć wnioski do życia w dzisiejszych czasach .

W najstarszych tekstach Starego Testamentu istniało przekonanie, że nagroda lub kara mogły spaść na każdego członka grupy społecznej, pokolenia czy rodziny. Natomiast prorocy, w tym szczególnie Ezechiel, podkreślali, że każdy sam odpowiada przed Bogiem za swoje czyny. O tym właśnie jest dzisiejsze czytanie. Ezechiel sprzeciwia się powiedzeniu „Ojcowie jedli zielone winogrona, a zęby ścierpły synom”. Prorok potwierdza, że każdy odpowiada za siebie. Słyszy bowiem od Boga takie słowa: "Oto wszystkie osoby są moje: tak osoba ojca, jak osoba syna. Są moje. Umrze tylko ta osoba, która zgrzeszyła”. Oczywiście, to nie jest tak, że z pierwotnego przekonania o zbiorowej odpowiedzialności nie pozostało nic. Owszem, kara nie przechodzi na kogoś innego. Jednak skutki grzechu mogą mieć negatywny wpływ na wspólnotę. Pisał o tym Jan Paweł II, kiedy nauczał o grzechu społecznym. Z kolei współczesna psychologia zna na przykład pojęcie „dorosłe dziecko alkoholika”. Termin ten nie oznacza, że grzech alkoholizmu rodzica przechodzi na dziecko. Jednak wiadomo, że nadużywanie alkoholu przez ojca lub matkę może mieć negatywny wpływ na potomka. Wiedza o tym, ile zła może wyrządzić grzech w życiu danego grzesznika i jego otoczenia, tym bardziej powinna nas mobilizować do przyjęcia nauki Ezechiela: odpowiadamy za czyny przed Bogiem, który zna nie tylko nasze życie, ale także wpływ naszego postępowania na otoczenie.

W dyskusji Ezechiela na temat odpowiedzialności pojawia się temat kary. Ezechiel pisze krótko i dosadnie: „Umrze tylko ta osoba, która zgrzeszyła”. Chodzi tu o śmierć przedwczesną. Widoczne jest tu przekonanie o tym, że ci, którzy grzeszą, umrą szybko i to będzie kara za ich postępowanie. Z tym punktem widzenia zmierzył się inny tekst Starego Testamentu: Księga Mądrości, która pokazała, że śmierć w młodości może być wyrazem troski Boga o to, by  młody człowiek został zachowany od zła (por. Mdr 4,11). Ostatecznie każda śmierć, a szczególnie śmierć człowieka młodego czy dziecka, pozostaje tajemnicą. Jednak nie należy z tego wyciągać błędnego wniosku, że prawda o tym, iż odpowiadamy za nasze czyny przed Bogiem przestała istnieć. Waga słów z dzisiejszego czytania jest naprawdę wielka: „domu Izraela, będę was sądził, każdego według jego postępowania – mówi Pan Bóg”. Prawda wiary, że Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobro wynagradza, a za zło karze, jest stale aktualna. Ostateczną karą jest rzeczywiście śmierć, ale rozumiana jako śmierć wieczna, nazwana w Księdze Apokalipsy „śmiercią drugą” (Ap 2,11).

To nie wizja fatalistyczna, która straszy potępieniem, ale wizja, która wzywa do nawrócenia, co zresztą czyni prorok Ezechiel: „Nawróćcie się! Odstąpcie od wszystkich waszych grzechów, aby wam już więcej nie były sposobnością do przewiny. Odrzućcie od siebie wszystkie grzechy, które popełnialiście przeciwko Mnie, i uczyńcie sobie nowe serce i nowego ducha. Dlaczego mielibyście umrzeć, domu Izraela? Ja nie mam żadnego upodobania w śmierci – mówi Pan Bóg. Zatem nawróćcie się, a żyć będziecie”. Bóg nie ma upodobania w karaniu. Chce, by człowiek żył i był szczęśliwy.