24
sierpnia
sobota
Święto św. Bartłomieja, apostoła
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Ap 21, 9b-14
Psalm responsoryjny:
Ps 145, 10-11. 12-13ab. 17-18 (R.: por. 12)
Werset przed Ewangelią:
J 1, 49b
Ewangelia:
J 1, 45-51

Patroni:

Liturgia na dzień 2024-08-24:

Pierwsze czytanie

Ap 21, 9b-14
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła

Anioł tak odezwał się do mnie: «Chodź, ukażę ci Oblubienicę, Małżonkę Baranka».

I uniósł mnie w zachwyceniu na górę wielką i wyniosłą, i ukazał mi Miasto święte – Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, mające chwałę Boga. Źródło jego światła podobne do kamienia drogocennego, jakby do jaspisu o przejrzystości kryształu: Miało ono mur wielki i wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach – dwunastu aniołów i wypisane imiona, które są imionami dwunastu szczepów synów Izraela. Od wschodu trzy bramy i od północy trzy bramy, i od południa trzy bramy, i od zachodu trzy bramy. A mur Miasta ma dwanaście warstw fundamentu, a na nich dwanaście imion dwunastu Apostołów Baranka.

Psalm responsoryjny

Ps 145, 10-11. 12-13ab. 17-18 (R.: por. 12)
Niech wierni Twoi głoszą Twe królestwo.

Niech Cię wielbią, Panie, wszystkie Twoje dzieła *
i niech Cię błogosławią Twoi wyznawcy.
Niech mówią o chwale Twojego królestwa *
i niech głoszą Twoją potęgę.

Niech wierni Twoi głoszą Twe królestwo.

Aby synom ludzkim oznajmić Twoją potęgę *
i wspaniałość chwały Twojego królestwa.
Królestwo Twoje królestwem wszystkich wieków, *
przez wszystkie pokolenia Twoje panowanie.

Niech wierni Twoi głoszą Twe królestwo.

Pan jest sprawiedliwy na wszystkich swych drogach *
i łaskawy we wszystkich swoich dziełach.
Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, *
wszystkich wzywających Go szczerze.

Niech wierni Twoi głoszą Twe królestwo.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 1, 49b
Alleluja, alleluja, alleluja

Nauczycielu, Ty jesteś Synem Bożym,
Ty jesteś Królem Izraela.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 1, 45-51
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Filip spotkał Natanaela i powiedział do niego: «Znaleźliśmy Tego, o którym pisał Mojżesz w Prawie i Prorocy – Jezusa, syna Józefa, z Nazaretu».

Rzekł do niego Natanael: «Czy może być co dobrego z Nazaretu?»

Odpowiedział mu Filip: «Chodź i zobacz».

Jezus ujrzał, jak Natanael podchodzi do Niego, i powiedział o nim: «Oto prawdziwy Izraelita, w którym nie ma podstępu».

Powiedział do Niego Natanael: «Skąd mnie znasz?»

Odrzekł mu Jezus: «Widziałem cię, zanim cię zawołał Filip, gdy byłeś pod figowcem».

Odpowiedział Mu Natanael: «Rabbi, Ty jesteś Synem Bożym, Ty jesteś Królem Izraela!»

Odparł mu Jezus: «Czy dlatego wierzysz, że powiedziałem ci: Widziałem cię pod figowcem? Zobaczysz jeszcze więcej niż to».

Potem powiedział do niego: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ujrzycie niebiosa otwarte i aniołów Bożych wstępujących i zstępujących nad Syna Człowieczego».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Wiara subiektywna i obiektywna

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

W dzisiejszej Ewangelii jesteśmy świadkami spotkania Jezusa z Natanaelem, czyli Bartłomiejem. Natanael miał poważne uprzedzenia wobec ludzi pochodzących z Nazaretu. Jednak osobiste spotkanie z Nauczycielem z Nazaretu wszystko w nim zmieniło. Uprzedzenia przerodziły się w entuzjastyczne wyznanie wiary: „Rabbi, Ty jesteś Synem Bożym, Ty jesteś Królem Izraela”. Istotą więzi z Jezusem jest wiara. Od tamtego spotkania Natanael-Bartłomiej stał się jednym z dwunastu apostołów. 

Z Ewangelii dowiadujemy się, że to Filip zmobilizował Natanaela do spotkania z Nauczycielem z Nazaretu. Postawa Filipa stanowi przykład dla Kościoła, który ma czynić wszystko, by doprowadzić ludzi do indywidualnego spotkania z Panem. Szczególnie ważne jest, by zadanie to realizować wobec ludzi młodych. Wiedział o tym Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki, tworząc Ruch Światło-Życie. W czwartym dniu rekolekcji oazowych pierwszego stopnia ma miejsce podniosła uroczystość przyjęcia Jezusa jako Pana i Zbawiciela. Ten aspekt wiary można nazwać subiektywnym, bo dotyczy danej osoby, osobistej więzi. Ta intymna więź rodzi się w różnych okolicznościach życia, czasem na rekolekcjach, często w konkretnych realiach życia, jak w przypadku Natanaela.

Jednak nie można zapomnieć o tym, że wiara ma charakter obiektywny, ponad-indywidualny, związany z Tradycją Kościoła zbudowanego na fundamencie dwunastu Apostołów. Nie tylko indywidualnie wierzymy w Jezusa, ale wyznajemy wiarę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół. To za pośrednictwem Kościoła dociera do nas prawda wiary i to dzięki Kościołowi możemy budować naszą wiarę osobistą. Każde święto apostoła, także to dzisiejsze – św. Bartłomieja, tę właśnie prawdę nam przypomina. Pierwsze czytanie z Księgi Apokalipsy ukazuje, czym jest Kościół i jaki jest Kościół. Kościół jest Oblubienicą, Małżonką Baranka, czyli Jezusa. Jezus rodząc Kościół na drzewie krzyża, zbudował z nim więź, przymierze, podobne do relacji małżeńskiej. Kościół jest „jeden”, bo założony przez Jezusa, „jeden” - jak jedną żonę ma jeden mąż. Kościół, będący Małżonką Jezusa, przedstawiony tu także innym obrazem, czyli obrazem świętego Miasta, ma w sobie „chwałę Boga”, czyli świętość Boga. Kościół bowiem jako wspólnota bosko-ludzka, choć naznaczony grzechami ludzi, to jednak jest wypełniony świętością Boga. I dlatego jest „święty”. Słyszymy też w Apokalipsie, że Kościół jako święte Miasto ma po trzy bramy zwrócone na cztery strony świata. Zaprasza bowiem do siebie wszystkich ludzi i wszystkie ludzkie społeczności. I właśnie dlatego jest „powszechny”. Dowiadujemy się także, że „mur Miasta ma dwanaście warstw fundamentu, a na nich dwanaście imion dwunastu apostołów Baranka”. Fundamentem Kościoła jest dwunastu apostołów i dlatego jest Kościołem „apostolskim”. Następcami apostołów są biskupi, najbliższymi współpracownikami biskupa – kapłani. I to także jest znakiem apostolskości Kościoła. Cała ta prawda o Kościele i cała prawda przekazywana przez tak rozumiany Kościół pokazują, że wiara, choć jest osobistym spotkaniem z Jezusem, to jednak ma charakter obiektywny, głęboko rozumowy. 

Wydaje się, że dziś w duszpasterstwie akcentuje się subiektywny charakter wiary. Jest on na pewno ważny na etapie głoszenia wiary ludziom niewierzącym, czyli ewangelizacji. Jednak Kościół w żaden sposób nie może zrezygnować z obiektywnego wymiaru wiary, to znaczy z całego dziedzictwa wiary, które powinno być obecne przede wszystkim w katechizacji oraz w codziennym przepowiadaniu. Benedykt XVI nauczał, że konieczne jest spotkanie subiektywnego i obiektywnego charakteru wiary i że to spotkanie dokonuje się między innymi w czasie uroczystego wyznania wiary na Mszy św. Kiedy mówimy w kościele: „wierzą w jednego Boga”, to z jednej strony wyrażamy w liczbie pojedynczej naszą subiektywną wiarę, z drugiej jednak strony – robimy to we wspólnocie wierzących, czyli wpisujemy się naszą wiarą w wiarę ludu Bożego. Mało tego: robimy to samo, co robią katolicy na całym świecie i co robili przez ostatnie 1700 lat. W przyszłym bowiem roku będziemy przeżywać dokładnie 17 wieków od sformułowania na soborze w Nicei symbolu wiary, który wypowiadamy podczas niedzielnej Mszy świętej. To jest główny zrąb dziedzictwa wiary i to jest właśnie ten obiektywny aspekt wiary.