27
sierpnia
wtorek
Wspomnienie św. Moniki
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
2 Tes 2, 1-3a. 14-17
Psalm responsoryjny:
Ps 96 (95), 10. 11-12. 13 (R.: por. 13ab)
Werset przed Ewangelią:
Hbr 4, 12
Ewangelia:
Mt 23, 23-26

Patroni:

  • św. Monika,
  • św. Rufus,
  • św. Jan,
  • św. Marcelin, Mannea, Jan, Serapion i Piotr ,
  • św. Narnus,
  • św. Paemen,
  • św. Licerius,
  • św. Cezary,
  • św. Jan,
  • św. Gebhard,
  • św. Guarin (Warin),
  • św. Amadeusz,
  • św. Anioł Conti,
  • bł. Roger Cadwallador,
  • bł. Antoni od św. Franciszka,
  • św. Dawid Lewis,
  • bł. Jan Chrzciciel z Souzy i Udalricus {Jan Chrzciciel} Guillaume,
  • bł. Dominik a Matre Dei Barberi,
  • bł. Ferdynand Gonzalez Alión,
  • bł. Rajmund Martí Soriano,
  • bł. Maria Pilar Izquierdo Albero

Liturgia na dzień 2024-08-27:

Pierwsze czytanie

2 Tes 2, 1-3a. 14-17
Czytanie z Drugiego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan

W sprawie przyjścia Pana naszego, Jezusa Chrystusa, i naszego zgromadzenia się wokół Niego prosimy was, bracia, abyście się nie dali zbyt łatwo zachwiać w waszym rozumieniu ani zastraszyć bądź przez ducha, bądź przez mowę, bądź przez list, rzekomo od nas pochodzący, jakby już nastawał dzień Pański. Niech was w żaden sposób nikt nie zwodzi.

Po to wezwał was przez nasze głoszenie Ewangelii, abyście dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa. Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu. Sam zaś Pan nasz, Jezus Chrystus, i Bóg, Ojciec nasz, który nas umiłował i przez łaskę udzielił nam wiecznego pocieszenia i dobrej nadziei, niech pocieszy serca wasze i niech utwierdzi w każdym działaniu i dobrej mowie.

Psalm responsoryjny

Ps 96 (95), 10. 11-12. 13 (R.: por. 13ab)
Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię

Głoście wśród ludów, *
że Pan jest królem.
On świat tak utwierdził, że się nie zachwieje, *
będzie sprawiedliwie sądził ludy.

Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię

Niech się radują niebiosa i ziemia weseli, *
niech szumi morze i wszystko, co je napełnia.
Niech się cieszą pola i wszystko, co na nich rośnie, *
niech wszystkie drzewa w lasach wykrzykują z radości.

Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię

Przed obliczem Pana, który już się zbliża, *
który już się zbliża, by osądzić ziemię.
On będzie sądził świat sprawiedliwie, *
a ludy według swej prawdy.

Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Hbr 4, 12
Alleluja, alleluja, alleluja

Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 23, 23-26
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus przemówił tymi słowami:

«Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dajecie dziesięcinę z mięty, kopru i kminku, lecz zaniedbaliście to, co ważniejsze jest w Prawie: sprawiedliwość, miłosierdzie i wiarę. To zaś należało czynić, a tamtego nie zaniedbywać. Ślepi przewodnicy, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!

Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dbacie o czystość zewnętrznej strony kubka i misy, a wewnątrz pełne są zdzierstwa i niepowściągliwości. Faryzeuszu ślepy! Oczyść wpierw wnętrze kubka, żeby i zewnętrzna jego strona stała się czysta».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Miłości nie da się zamknąć w liczbach

ks. Michał Kwitliński ks. Michał Kwitliński

Rozum, najważniejszy obok wolnej woli dar Boga, działa na różne, uzupełniające się sposoby. Jednym z nich jest zdolność do opisywania rzeczywistości za pomocą liczb. Potrafimy naszym umysłem dzielić rzeczywistość na części, liczyć je, na liczbach dokonywać skomplikowanych operacji, opisując, a nawet kształtując w ten sposób rzeczywistość. Mówiąc uczenie, nasz rozum ma, pośród innych, funkcję kalkulacyjną. Niewątpliwie, to bardzo ważna funkcja rozumu, a w epoce cyfrowej nabrała dodatkowego znaczenia. Wszystko jest mierzone i zamykane w liczby: nie tylko rozmiary fizyczne rzeczy materialnych, ale ich wartość, znaczenie. Mierzymy liczbami czas, mierzymy ludzką pracę. W liczby zamykamy nawet prognozę pogody: gdy piszę te słowa, na telefonie mogę znaleźć informację, że następnego dnia o 14:00 temperatura będzie wynosić 23 C, prawdopodobieństwo deszczu 51% a wiatr będzie wiał  z prędkością 16,7 km/h. Zamykanie świata w liczby daje nam wrażenie, że nad nim panujemy. Daje więc jakieś poczucie bezpieczeństwa. Podobnie prawo, ze swoimi normami wskazującymi, co wolno robić, w jaki sposób należy to robić, a także czego robić nie wolno. Rzeczywistość wydaje się bardziej uporządkowana, gdy człowiek otrzymuje konkretne ramy postępowania. 

Potrzebujemy konkretów w naszym działaniu jako istot wolnych. Jednak matematyka i prawo nie wystarczą. Nie da się zamknąć w liczby i przepisy prawne miłości do Boga, który jest nieskończony. Nawet wobec ograniczonego w czasie i przestrzeni człowieka to za mało. Oczywiście, miłość wymaga jakiś namacalnych form. Różaniec składa się z określonej liczby Ojcze Nasz i Zdrowaś Maryjo. Niektórzy boją się, że w razie pomyłki Matka Boża „nie zaliczy” modlitwy. Nie ma obaw, przyjmie naszą modlitwę, określona liczbami forma ma nam tylko pomóc w wyrażeniu tego, co niepoliczalne. 

Faryzeusze byli bardzo staranni w wypełnianiu norm Prawa mojżeszowego. Płacili dziesięcinę z taką skrupulatnością, że ocierało się to o manię. W słowach Pana Jezusa słychać pewną ironię – dlaczego akurat te zioła miały być tak ważne, aby być sprawiedliwym wobec Boga? Faryzeusze myśleli, że poprawnie zapłacony podatek wystarczy, aby być wiernym Bogu, kochać Go. 

Pan Jezus nie potępia ich zapału. To zaś należało czynić, a tamtego nie zaniedbywać. Formy są ważne, również wobec Boga. Bez nich może nam być trudno wyrazić naszą miłość do Niego. Tylko, że faryzeusze się pogubili. Skalkulowali, że miłość do Stworzyciela to 10 % podatek. Tymczasem sprawiedliwość, miłosierdzie i wiara nie są policzalne. Nawet sprawiedliwość, która w języku Biblii oznacza coś więcej, niż dawanie każdemu dokładnie tego, co się mu należy. Zresztą, jak wyliczyć ile należy się Bogu lub kochanej osobie? Miłość Boga oznacza dać mu siebie, całkowicie, bezwarunkowo. Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. Dopiero kiedy przyjmę taką postawę, zaczynam się zastanawiać, czego Bóg ode mnie w danej chwili oczekuje. Przychodzą mi z pomocą przykazania Boże, przykazania Kościelne, inne normy moralne, a także konkretne formy modlitwy, z Liturgią na czele. Również wypływająca z miłości Boga miłość bliźniego nie ma granic, ale wymaga skonkretyzowania. Ile godzin poświęcam rodzinie, ile pracy, ile przyjaciołom, ile ubogim i potrzebującym… Niektórzy przyjmują, że co najmniej 10 % dochodów przeznaczają na różne formy miłosierdzia i wsparcia wspólnoty Kościoła. Jest to jakiś pomysł, choć nie zapisany w żadnym kodeksie, może być przejawem autentycznej hojności i miłosierdzia. Opiera się jednak nie liczbach i przepisach, tylko na całkowitym zwróceniu się ku Bogu i bliźniemu. Sprawiedliwość, miłosierdzie i wiara.