14
stycznia
wtorek
I Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Hbr 2, 5-12
Psalm responsoryjny:
Ps 8
Werset przed Ewangelią:
1 Tes 2, 13
Ewangelia:
Mk 1, 21-28

Patroni:

  • św. Potitus,
  • św. Glyceriusz,
  • św. Feliks,
  • św. Makryna,
  • św. Męczennicy Raithi na górze Synaj,
  • św. Nino,
  • św. Firmin,
  • św. Eufrazjusz,
  • św. Datius,
  • św. Fulgencjusz,
  • bł. Odo z Novary,
  • bł. Odoryk Mattiuzzi z Portunaone,
  • bł. Piotr Donders

Liturgia na dzień 2025-01-14:

Pierwsze czytanie

Hbr 2, 5-12

Czytanie z Listu do Hebrajczyków

Nie aniołom Bóg poddał przyszły świat, o którym mówimy. Ktoś to gdzieś potwierdził uroczyście, mówiąc: «Czym jest człowiek, że pamiętasz o nim, albo syn człowieczy, że się troszczysz o niego; mało co mniejszym uczyniłeś go od aniołów, chwałą i czcią go uwieńczyłeś. Wszystko poddałeś pod jego stopy».

Ponieważ zaś poddał Mu wszystko, nic nie zostawił, co by nie było Mu poddane. Teraz wszakże nie widzimy jeszcze, aby wszystko było Mu poddane. Widzimy natomiast Jezusa, który mało co od aniołów był mniejszy, chwałą i czcią uwieńczonego za mękę śmierci, iż z łaski Bożej zaznał śmierci za każdego człowieka.

Przystało bowiem Temu, dla którego wszystko i przez którego wszystko istnieje, który wielu synów do chwały doprowadza, aby przewodnika ich zbawienia udoskonalił przez cierpienia. Tak bowiem Ten, który uświęca, jak ci, którzy mają być uświęceni, od Jednego wszyscy pochodzą. Z tej to przyczyny nie wstydzi się nazywać ich braćmi swymi, mówiąc: «Oznajmię imię Twoje braciom moim, pośrodku zgromadzenia będę Cię wychwalał».

Psalm responsoryjny

Ps 8
Ps 8, 2ab i 5. 6-7. 8-9 (R.: por. 7)

Dałeś Synowi władzę nad swym dziełem

O Panie, nasz Panie, *
jak przedziwne jest Twoje imię po całej ziemi.
Czym jest człowiek, że o nim pamiętasz, *
czym syn człowieczy, że troszczysz się o niego?

Dałeś Synowi władzę nad swym dziełem

Uczyniłeś go niewiele mniejszym od aniołów, *
uwieńczyłeś go czcią i chwałą.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich, *
wszystko złożyłeś pod jego stopy:

Dałeś Synowi władzę nad swym dziełem

Owce i bydło wszelakie, *
i dzikie zwierzęta,
ptaki niebieskie i ryby morskie, *
wszystko, co szlaki mórz przemierza.

Dałeś Synowi władzę nad swym dziełem

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

1 Tes 2, 13

Alleluja, alleluja, alleluja

Przyjmijcie słowo Boże nie jako słowo ludzkie,
ale jak jest naprawdę, jako słowo Boga.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mk 1, 21-28

Słowa Ewangelii według Świętego Marka

W Kafarnaum Jezus w szabat wszedł do synagogi i nauczał. Zdumiewali się Jego nauką: uczył ich bowiem jak ten, który ma władzę, a nie jak uczeni w Piśmie.

Był właśnie w ich synagodze człowiek opętany przez ducha nieczystego. Zaczął on wołać: «Czego chcesz od nas, Jezusie Nazarejczyku? Przyszedłeś nas zgubić. Wiem, kto jesteś: Święty Boga».

Lecz Jezus rozkazał mu surowo: «Milcz i wyjdź z niego! » Wtedy duch nieczysty zaczął nim miotać i z głośnym krzykiem wyszedł z niego.

A wszyscy się zdumieli, tak że jeden drugiego pytał: «Co to jest? Nowa jakaś nauka z mocą. Nawet duchom nieczystym rozkazuje i są Mu posłuszne». I wnet rozeszła się wieść o Nim wszędzie po całej okolicznej krainie galilejskiej.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Demony czmychają przed świętym

ks. Michał Kwitliński ks. Michał Kwitliński

Szatan jest określany w Piśmie Świętym jako „ojciec kłamstwa”, ale podległe mu demony czasem mówią o Panu Jezusie prawdę. Panuje nad nimi, więc nie próbują tanich sztuczek, którymi tak łatwo zwodzą ludzi. Wiem, kto jesteś: Święty Boga. Pan Jezus ucisza diabelską sforę, bo nie chce, aby prawda o Nim była ogłaszana przez duchy nieczyste.

Tytuł Święty Boga może jednak wydawać nam się niewystarczający. Przecież Pan Jezus to ktoś więcej niż „święty”. Kościół wyraźnie odróżnia cześć, którą oddajemy świętym i Matce Bożej od kultu samego Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Jednak w religii Izraela pojęcie „święty”, odnosiło się do samego Boga. Było wyrażone hebrajskim słowem kadosh czyli „oddzielony”, aby podkreślić, ze Bóg jest poza tym światem. Jako przymiotnik owszem, opisuje rzeczy i miejsca w tym świecie w których Bóg jest w sposób szczególnie obecny. Świętym jest cały naród wybrany, bo Bóg zamieszkał w nim. Jednak o poszczególnych ludziach w Starym Testamencie nie mówi się „święty”. Dopiero Chrystus przynosi nam  nowość – Bóg chce zamieszkać w człowieku, czyniąc go swym przybranym dzieckiem. I to oznacza świętość.

Złe duchy czują w Jezusie obecność samego Boga. Czy rozumiały wówczas, że łączy On dwie natury, boską i ludzką, tego nie wiemy. Nie ma to większego znaczenia, ważne że poddały się woli Jezusa jak woli samego Boga. Dla nas jest jeden z pierwszych znaków, w których Pan Jezus mówi, że jest Bogiem. Ale wyrażenie „święty Boga” intryguje. Dlaczego chrześcijanie, szczególnie w pierwszym okresie, nazywali siebie „świętymi”? Nie chodziło o przekonanie o własnej doskonałości i dobroci, tak jak dziś kojarzymy słowo „święty”. Święty to ten, w którym żyje Bóg, poprzez swoją łaskę.

Czy to znaczy, że jeśli żyję w stanie łaski uświęcającej, mogę rozkazywać złym duchom? Lepiej nie próbować. Bóg żyje we mnie, ale nie jestem Bogiem. Jednak lęk demonów wobec obecności Boga, którą czują w Jezusie jest dla nas wskazówką. Im bardziej pozwalam Bogu żyć we mnie, co w uczonym języku nazywa się „wzrastaniem w łasce”, tym jestem odporniejszy na pokusy szatana. Często kojarzymy walkę moralną i dążenie do świętości w kategoriach obrony – powiedzieć „nie” pokusie, a pośrednio kusicielowi. Tymczasem najpierw trzeba powiedzieć „tak” Chrystusowi. Konkretnie oznacza to modlitwę, spowiedź, Komunię świętą, praktykowanie miłości bliźniego. Wtedy żyje we mnie Chrystus. Wówczas, gdy odrzucam pokusę, sam Bóg mówi do kusiciela: „Milcz i trzymaj się z dala od mojego dziecka”.