PKP Intercity wspólnie z Fundacją Integracja, w ramach jesiennej edycji Strefy kulturalnego podróżowania, przygotowała poradnik dla podróżnych „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”.
Czy pasażerowi poruszającemu się na wózku można zaproponować pomoc w umieszczeniu bagażu na półce? Czy pozwolić dziecku na zabawę z psem przewodnikiem niewidomego podróżnego? Na te i inne pytania podróżni znajdą odpowiedzi w publikacji „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”.
Pociągami podróżują zarówno studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby o ograniczonej mobilności. Wcześniejsze edycje projektu Strefa kulturalnego podróżowania koncentrowały się wokół uniwersalnych zasad savoir-vivre. Tym razem PKP Intercity skupia się na komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami i życzliwości jakiej oni oczekują od innych, sprawnych osób.
Jako największy przewoźnik dalekobieżny w kraju podejmujemy działania, polegające na dostosowywaniu coraz większej liczby pociągów do potrzeb pasażerów z różnymi niepełnosprawnościami. Inwestujemy w tabor, ale też widzimy potrzebę szkolenia naszych pracowników z obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz w umiejętności dobrej komunikacji. Wierzymy, że każde działania w promowaniu ludzkiej otwartości służą poprawie kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami – podsumował Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Efektem współpracy z Fundacją Integracja jest poradnik „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Broszura jest zbiorem ilustracji, które przedstawiają m.in. sceny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami w czasie podróży pociągiem. W poradniku zawarte są wskazówki i porady dotyczące mile widzianych zachowań w kontakcie z niewidomymi pasażerami czy osobami poruszającymi się na wózku inwalidzkim.
Poprzez takie działania odpowiadamy nie tylko na potrzeby osób poruszających się koleją, ale całego społeczeństwa – tłumaczy prezes Fundacji Integracja, Piotr Pawłowski. Do Integracji często trafiają pytania, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie na wózku, jak pomóc komuś, kto nie radzi sobie z poruszaniem się koleją czy też komunikacją miejską. Mamy bariery w głowach, nie mamy wiedzy na temat tego, jak się zachować. Poprzez tę akcję chcemy pokazać, że osoby z niepełnosprawnością nie są przybyszami z innej planety i nie funkcjonują jakoś specjalnie inaczej, choć ja częściej zmieniam opony niż buty, bo się szybciej zużywają.
Publikacja dostępna jest pod linkiem: www.intercity.pl/savoir-vivre oraz w Centrach Obsługi Klienta w całym kraju. Dodatkowo o uniwersalnych zasadach dobrych manier przypominają slajdy wyświetlane w nowoczesnych pociągach (Pendolino, PesaDART i Flirt3) oraz na ekranach przy kasach. Przewoźnik zaplanował m.in. czat na Facebooku z ekspertami. Pasażerowie będę mieli szansę zapytać, jak zachować się w konkretnej sytuacji w czasie podróży pociągiem.
Poradniki będą dostępne w Centrach Obsługi Klienta na dworcach: Gdańsk Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny, Warszawa Centralna, Katowice i Kraków Główny.Agnieszka Serbeńska, PKP Intercity S.A.