Firmy transportowe beneficjentem Tarczy Antykryzysowej

W ramach Tarczy Antykryzysowej Agencja Rozwoju Przemysłu pomoże firmom transportowym sfinansować koszty leasingu floty samochodowej. Szacuje się, że nawet 4 tysiące firm transportowych może skorzystać z pomocy i otrzymać roczną karencję na spłatę rat leasingowych. Łączna kwota przeznaczona na różnego rodzaje wsparcia to 1,7 mld zł, które Agencja otrzyma z budżetu państwa.

Jednym z sektorów gospodarki, który jest chroniony Tarczą Antykryzysową jest transport. To firmy z tej branży były pierwszymi ofiarami obostrzeń związanych z przemieszczaniem się, zamknięcia części sklepów i zamrożenia gospodarki.

TLS ma kłopoty

TLS to popularny skrót odnoszący się do sektora transportu, logistyki i spedycji bez którego żadna gospodarka nie jest w stanie działać płynnie i efektywnie. To oni umożliwiają „przesuwanie” towarów po rynku, ich magazynowanie i utrzymywanie łańcuchów dostaw i zaopatrzenia. Bez nich żadna firma przemysłowa nie zrealizuje kontraktów. To właśnie branża TLS łączy biznes i ludzi, którzy ten biznes kształtują, prowadzą i tworzą.

Pandemia koronawirusa silnie uderzyła w relacje między ludźmi, bo zmusiła rządy do wprowadzenia ograniczeń w przemieszczaniu. Ale to spowodowało też problemy popytowe. Zamknięto część placówek handlowych, co po prostu uniemożliwia zakupy. Nie wszyscy są przyzwyczajeni do kupowania w Internecie. W konsekwencji wpływa to na spadek popytu na towary, które branża przewozi.

Jednym z istotnych kosztów działalności firm transportowych jest spłata rat leasingowych za pojazdy. Gdyby zaoszczędzić środki z tytułu wydatków na ten cel, można je przeznaczyć na inne cele, m.in. na bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa, utrzymanie płynności i kapitału obrotowego.

ARP wkracza do akcji

ARP oferuje podmiotom z branży, na bardzo korzystnych warunkach, leasing operacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty. O celach w tym obszarze działalności ARP mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., który stwierdza, że: „Produkty finansowe oferowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu pozwolą przedsiębiorstwom na przetrwanie trudnego okresu związanego z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego. Dodaje, że: „zasady ich przyznawania zostały dostosowane do obecnych realiów rynkowych, co oznacza kilkuletnie okresy finansowania oraz wydłużone okresy karencji”.

ARP jest przekonana, że polskie przedsiębiorstwa, zwłaszcza z branży transportowej, dzięki temu wsparciu przetrwają trudny czas i będą w stanie zagwarantować utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy.

ARP szacuje, że firma transportowa, refinansując leasing jednego zestawu (ciągnika siodłowego z naczepą), dzięki 12 miesięcznej karencji może „zaoszczędzić” w tym okresie średnio 111 tys. zł.

Dla kogo wsparcie?

Leasing operacyjny z karencją w spłacie skierowany jest do podmiotów sektora transportowego, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej w związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego. Przeznaczony jest na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Kwota leasingu sięgać może 5 mln zł netto, a okres finansowania może trwać do 6 lat. Karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy. Program skierowany jest do firm z obszaru Małych i Średnich Przedsiębiorstw, prowadzących rachunkowość na zasadach pełnej księgowości.

Szczegółowe warunki, jakie należy spełnić wypełniając wniosek:

  • prowadzić działalność minimum przez 12 miesięcy;
  • osiągać przychody za ostatni okres obrachunkowy nie niższy niż 4 mln zł;
  • za ostatni rok generować dodatni wynik EBITDA (wynik operacyjny + amortyzacja).

Wnioski będzie można składać za pośrednictwem strony internetowej www.arp.pl. Będą one procedowane w trybie uproszczonym. Podmiotem, który będzie przejmował refinansowanie umów leasingowych ma być spółka córka Agencji, czyli ARP Leasing Sp. z o.o. To z nią – jak zaznaczył wiceprezes Kolczyński – przedsiębiorcy będą podpisywać umowy refinansujące.

Warunki leasingu

Leasing operacyjny z karencją w spłacie jest przeznaczony na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Czyli z oferty ARP można skorzystać, gdy warunku u dotychczasowego leasingodawcy są niekorzystne i nie odpowiadają obecnym, kryzysowym warunkom rynkowym.

Agencja Rozwoju Przemysłu oferuje leasing na poniższych zasadach:

  • waluta – PLN;
  • wiek pojazdu i/lub naczepy – do 3 lat;
  • kwota leasingu – do 5 mln zł netto dla klienta;
  • okres finansowania – do 6 lat (łącznie z karencją);
  • karencja w spłacie rat leasingowych – do 12 miesięcy;
  • oprocentowanie – WIBOR 1M + marża zgodna z siatką cen dla produktu;
  • opłata wstępna (czynsz inicjalny) – 0%;
  • opłaty manipulacyjne 0%.

Ponadto, ubezpieczenie OC/AC/NNW w okresie umowy leasingu łącznie z karencją opłacane jest przez leasingodawcę, a koszt doliczony do rat po rozpoczęciu miesięcznego harmonogramu spłat. Zabezpieczeniem leasingu może być weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową oraz oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 kpc lub też poręczenie głównych udziałowców leasingobiorcy.

Wykorzystać leasing

Leasing jest jednym z najchętniej wykorzystywanych narzędzi wśród polskich przedsiębiorców. Jak pokazuje badanie Komisji Europejskiej „Survey on the access to finance of enterprises 2019” aż 63% właścicieli segmentu małych i średnich przedsiębiorstw określa go jako istotny dla prowadzonej działalności. Przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu modeli finansowania wykorzystywanych w firmie sprzętów a jedną z nich jest leasing operacyjny.

Leasing to specyficzna forma finansowania sprzętu, łącząca w sobie cechy kredytu i dzierżawy. Leasingobiorca podpisuje umowę leasingu, płaci raty leasingowe (jak odsetki od kredytu i spłaty kapitału) i może korzystać z przedmiotu leasingu na określonych warunkach (jak dzierżawca). Jednakże w przypadku leasingu operacyjnego nie będzie jego właścicielem. Choć istnieją też inne formy leasingu to taką formę finansowania inwestycji w majątek trwały wybiera od 80 do 85% leasingobiorców.

Skąd taka popularność leasingu operacyjnego? Po zawarciu umowy leasingobiorca ma możliwość „wrzucania w koszty” praktycznie wszystkich wydatków dotyczących przedmiotu leasingu. W przypadku samochodów jest to między innymi: czynsz inicjalny, czyli odpowiednik wkładu własnego, rata leasingu, koszty napraw, wyposażenia pojazdu czy paliwa.

Dariusz Stępień, opoka.org.pl

Agencja Rozwoju Przemysłu

Partnerem publikacji jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

« 1 »

reklama

reklama

reklama