Nowy instrument finansowy Tarczy Antykryzysowej

Przedsiębiorcy z branży osobowych przewozów autokarowych, dotknięci skutkami pandemii COVID-19 mogą skorzystać z nowego instrumentu wsparcia płynności. Chodzi o pożyczkę na spłatę rat leasingowych w komercyjnych towarzystwach i spółkach leasingowych.

Porozumienie o przystąpieniu do Programu wsparcia w ramach tego instrumentu podpisały ARP Leasing, Grupa ARP S.A. i Mercedes-Benz Leasing Polska. W jego ramach klientom Mercedes-Benz Leasing Polska zostanie zaoferowana pożyczka, która podtrzyma ich płynność finansową i zapewni terminową, comiesięczną obsługę ich aktualnej umowy leasingowej. Pożyczek będzie udzielała ARP Leasing – spółka córka Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Instrument ten został specjalnie opracowany i wdrożony w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku i branży w dobie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.

Branża w kryzysie

W 2019 roku Polska była liderem w przewozach towarowych i osobowychób w Unii Europejskiej. Polska flota autokarów stała się zaś jedną z największych i najnowocześniejszych w Europie. Ograniczenia w przemieszczaniu się, zamknięcie obiektów turystycznych, ograniczenie liczby pasażerów w autobusach – to wszystko uderzyło w branżę osobowych przewozów autokarowych. Z powodu COVID-19 obroty firm z branży autokarowej spadły od 50 do 98 proc.

O kryzysie głośno było jesienią zeszłego roku, kiedy przedsiębiorcy zabiegali walczyli wtedy o dodatkowe wsparcie w ramach walki z pandemią COVID-19. Pod koniec października 2020 roku organizacje reprezentujące branżę – Krakowska Izba Turystyki (KIT), Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych, Stowarzyszenie Ekologicznego Transportu Autokarowego STEKTRA, Inicjatywa Przewoźników Autokary 2020 – przedstawiły w tej sprawie serię swoich postulatów. Cytowany przez portal dziennik.pl prezes KIT Rafał Marek oceniał wtedy, że skutki kryzysu spowodowanego pandemią najmocniej uderzają w mniejsze firmy, prowadzone często przez całe rodziny. Podkreślał, że największym problemem dla takich firm są koszty stałe. Dodał, że możliwość utraty środków to z kolei wielki stres – stąd tak duża desperacja przedsiębiorców. Wśród postulatów, zgłaszanych jesienią przez przedsiębiorców z branży przewozowej, było m.in. odroczenie płatności rat kredytów i leasingów.

Rozwiązanie dla obu stron

W listopadzie ubiegłego roku z przedstawicielami branży osobowych przewoźników autobusowych spotkał się prezydent Andrzej Duda. Chodziło o to, by wypracować rozwiązania, ułatwiające funkcjonowanie i utrzymanie przez przewoźników floty do czasu wznowienia ruchu turystycznego. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. i ARP Leasing przedstawiły wtedy koncepcję nowego instrumentu finansowego – pożyczki z przeznaczeniem na spłatę rat leasingowych w komercyjnych towarzystwach i spółkach leasingowych. „Zaprezentowana koncepcja została jeszcze na spotkaniu przyjęta pozytywnie zarówno przez środowisko branży autokarowej jak i leasingowej. Niezwłocznie zatem przystąpiliśmy do kolejnych etapów prac związanych z jej wdrożeniem” – podkreśla Paweł Kolczyński, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Wojciech Miedziński, prezes zarządu ARP Leasing, zwraca uwagę, że koncepcja pożyczki na spłatę rat leasingowych odpowiada na potrzeby obu stron – leasingobiorców jak i ich leasingodawcy. Nowy instrument podtrzymuje bowiem płynność przedsiębiorstwa, zapewnia terminową obsługę jego aktualnej umowy leasingowej poprzez okresowe przeniesienie obowiązku spłat na inny podmiot. Co za tym idzie taka pożyczka umożliwia utrzymanie wysokiego ratingu w firmie leasingowej czy banku. To z kolei ma wpływ na przyszłą ocenę przedsiębiorcy w każdej instytucji finansowej. Z racji szczególnej konstrukcji formalno-prawnej tego instrumentu, nie ma tu ograniczeń jeśli chodzi o wielkość przedsiębiorstwa, rodzaju prowadzonej księgowości czy waluty pierwotnej umowy leasingowej (choć już sama pożyczka ARP Leasing jest udzielana w złotówkach). Nie ma także ograniczeń co do wieku leasingowanego pojazdu. „W firmie leasingowej zaś nadal pozostają relacje z klientem oraz środek transportu, co wraz z terminowością spłat rat leasingowych przez nas, stanowi pozytywny wpływ na jakość jej portfela i jego koszty” – mówi W. Miedziński.

To też istotny aspekt Programu, ponieważ również branża leasingowa ucierpiała na pandemii koronawirusa. Jak informował Związek Polskiego Leasingu, firmy leasingowe udzieliły w zeszłym roku łącznego finansowania na poziomie 70,1 mld zł (w 2019 roku było to 77,8 mld zł). „Globalne spowolnienie odbija się w wynikach polskich leasingodawców” – mówił Paweł Pach, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes zarządu PKO Leasing. „Pozytywny sygnał dla przedsiębiorstw jest taki, że z analizy ZPL wynika, że w ciągu 2021 roku branża leasingowa odrobi starty wywołane przez pandemię COVID-19 i wróci do poziomu finansowania sprzed kryzysu, co oznacza odbicie rynku. Jest to dobra wiadomość dla gospodarki, ze względu na spodziewany powrót firm na drogę inwestycji” – dodał P. Pach.

Uzupełnienie Tarczy Antykryzysowej

Dyrektor handlowy, członek zarządu Mercedes-Benz Leasing Polska Sp. z o.o. Wojciech Bernacki dodaje, że firma już wcześniej starała się wyjść naprzeciw przedsiębiorcom. Oferowała takie udogodnienia jak prolongata płatności czy restrukturyzacja umowy. „Porozumienie zawarte z ARP Leasing pozwala nam istotnie rozszerzyć katalog naszych działań w tym zakresie i wprowadzić dodatkowe, długoterminowe udogodnienia dla przedsiębiorców, takie jak możliwość korzystnego refinansowania zawartych umów leasingowych w ramach Tarczy Antykryzysowej” – mówi W. Bernacki.

Także Paweł Kolczyński podkreśla, że podpisana 8 marca umowa otwiera nowe możliwości wsparcia polskich przedsiębiorców i „poszerza aktualny katalog finansowych instrumentów wsparcia oferowanych przez nas w ramach Tarczy Antykryzysowej”. 

Przedsiębiorcy z wszystkich branż wciąż mogą korzystać z pozostałych (łącznie pięciu) elementów Tarczy Antykryzysowej, oferowanych przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. 

Są to:

  • pożyczka obrotowa, finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 12 miesięcy),
  • pożyczka obrotowaej na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym (wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 15 miesięcy),
  • leasing operacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty (refinansowanie finansowanie środków transportu w komercyjnych towarzystwach i spółkach leasingowych)
  • leasing zwrotny i odtworzeniowy maszyn i urządzeń dla klientów z sektora MŚP poszkodowanych na skutek pandemii COVID-19 pod nazwą #Maszyneria

Szczegóły można znaleźć na stronie internetowej arp-tarcza.pl.

Agencja Rozwoju Przemysłu

Partnerem publikacji jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

« 1 »

reklama

reklama

reklama