Norweskie Ministerstwo Edukacji rozważa wprowadzenie przepisów, które by zezwalały nauczycielom na korzystanie z przemocy wobec uczniów w określonych sytuacjach. Ta kontrowersyjna inicjatywa stanowi część programu mającego na celu zmniejszenie agresji w szkołach.
Obecnie norweskie prawo nie precyzuje, w jakich sytuacjach personel szkół może używać siły fizycznej, dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje wprowadzenie nowych przepisów.
Według nich pedagodzy będą mogli stosować interwencje fizyczne w celu uniknięcia obrażeń ciała lub eliminacji zagrożenia. Stosowanie siły ma być dostosowane do konkretnej sytuacji i ograniczone czasowo, z zachowaniem delikatności. Wykorzystanie siły w innych okolicznościach będzie uznawane za czyn niezgodny z prawem.
„Proponujemy takie uregulowanie prawne, aby personel szkoły mógł fizycznie interweniować wobec uczniów, żeby zapobiec obrażeniom ludzi lub znacznym uszkodzeniom mienia" – stwierdza minister edukacji Tonje Brenna.
Prowadzące takie interwencje szkoły będą miały obowiązek zgłaszania tych sytuacji do władz samorządowych.
Norweski plan zakłada, że w szkołach mogą wystąpić sytuacje, w których nauczyciel będzie zmuszony użyć siły fizycznej, na przykład w przypadku bójki między uczniami. Zgodnie z prawem norweskim, „użycie siły nie może być nadmierne i nie może trwać dłużej, niż jest to konieczne". Przemoc ze strony pracownika szkoły będzie dozwolona tylko w celu ochrony przed obrażeniami, a jej stosowanie jako kary będzie surowo zabronione.
„Choć wprowadzenie bardziej precyzyjnych wytycznych nie rozwiąże w pełni problemu destrukcyjnego zachowania w szkole, nowe przepisy z pewnością przyczynią się do wzmocnienia praw uczniów i nauczycieli w sytuacjach, które wymagają fizycznej interwencji" – uważa minister Brenna.
Wniosek trafił już do konsultacji. Jeśli przepisy dotyczące siły fizycznej zostaną przyjęte przez Storting (jednoizbowy parlament Królestwa Norwegii), mogą one wejść w życie jednocześnie z projektem nowej ustawy oświatowej zgodnie z planem – 1 sierpnia 2024 r.
Źródło: Portal Samorządowy