Teksty liturgii Mszy świętej z rozważaniami
Niedziela,
26 lipca
Gdyby ktoś patrzył z daleka na scenę rozmnożenia chleba, opisaną w dzisiejszej Ewangelii, zobaczyłby jedynie grupę ludzi spożywających posiłek. Gdyby podszedł bliżej, ujrzałby Nauczyciela i tłum poruszony niespodziewanym darem. Patrząc z wiarą, może dostrzegłby w tej grupce podobieństwo do Izraelitów prowadzonych przez Boga i karmionych manną na pustkowiu. Nasze oczy, opromienione Paschą Pana, widzą w tej scenie zapowiedź Kościoła, który gromadzi się, by słuchać słowa Bożego, łamać prawdziwy Chleb z nieba i karmić się Ciałem i Krwią zmartwychwstałego Pana.
PIEŚŃ NA WEJŚCIE: Boże, zmiłuj się nad nami, E/475, L/258, M/20, S/491
ALBO ANTYFONA: Bóg jest w swoim świętym mieszkaniu, * Bóg dom gotuje dla opuszczonych, * On sam swojemu ludowi daje potęgę i siłę.
CHWAŁA
MÓDLMY SIĘ: Boże, Obrońco ufających Tobie, bez Ciebie nic nie jest mocne ani święte, spraw w swoim wielkim miłosierdziu, abyśmy pod Twymi rządami i Twoim przewodnictwem dobrze używali rzeczy przemijających i nieustannie ubiegali się o dobra wieczne. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków.
CZYTANIE z Drugiej Księgi Królewskiej (4,42-44). Pewien człowiek
przyszedł z Baal-Szalisza, przynosząc mężowi Bożemu, Elizeuszowi, chleb z
pierwocin, dwadzieścia chlebów jęczmiennych i świeżego zboża w worku. On zaś
rozkazał: „Podaj ludziom i niech jedzą”. Lecz sługa jego odrzekł: „Jakże to rozdzielę
między stu ludzi?”. A on odpowiedział: „Podaj ludziom i niech jedzą, bo tak
mówi Pan: «Nasycą się i pozostawią resztki»”. Położył więc to przed nimi, a ci
jedli i pozostawili resztki, według słowa Pańskiego.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 145,10-11.15-18)
REFREN: Otwierasz rękę, karmisz nas do syta.
Niech Cię wielbią, Panie, wszystkie Twoje dzieła *
i niech Cię błogosławią Twoi święci.
Niech mówią o chwale Twojego królestwa *
i niech głoszą Twoją potęgę.
Oczy wszystkich zwracają się ku Tobie, *
a Ty karmisz ich we właściwym czasie.
Ty otwierasz swą rękę *
i karmisz do syta wszystko, co żyje.
Pan jest sprawiedliwy na wszystkich swych drogach *
i łaskawy we wszystkich swoich dziełach.
Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, *
wszystkich wzywających Go szczerze.
CZYTANIE z Listu św. Pawła Apostoła do Efezjan (4,1-6). Bracia:
Zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania,
jakim zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc
siebie nawzajem w miłości. Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką
jest pokój. Jedno jest Ciało i jeden Duch, bo też zostaliście wezwani w jednej
nadziei, jaką daje wasze powołanie. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest.
Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który jest i działa ponad wszystkimi, przez
wszystkich i we wszystkich.
Oto słowo Boże.
AKLAMACJA: Alleluja.
Wielki prorok powstał między nami
i Bóg nawiedził lud swój.
SŁOWA EWANGELII według św. Jana (6,1-15). Jezus udał się za
Jezioro Galilejskie, czyli Tyberiadzkie. Szedł za Nim wielki tłum, bo widziano
znaki, jakie czynił na tych, którzy chorowali. Jezus wszedł na wzgórze i usiadł
tam ze swoimi uczniami. A zbliżało się święto żydowskie, Pascha. Kiedy więc
Jezus podniósł oczy i ujrzał, że liczne tłumy schodzą się do Niego, rzekł do
Filipa: „Skąd kupimy chleba, aby oni się posilili?”. A mówił to wystawiając go
na próbę. Wiedział bowiem, co miał czynić. Odpowiedział Mu Filip: „Za dwieście
denarów nie wystarczy chleba, aby każdy z nich mógł choć trochę otrzymać”.
Jeden z uczniów Jego, Andrzej, brat Szymona Piotra, rzekł do Niego: „Jest tu
jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych i dwie ryby, lecz cóż to
jest dla tak wielu?”. Jezus zatem rzekł: „Każcie ludziom usiąść”. A w miejscu
tym było wiele trawy. Usiedli więc mężczyźni, a liczba ich dochodziła do pięciu
tysięcy. Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym;
podobnie uczynił i z rybami rozdając tyle, ile kto chciał. A gdy się nasycili,
rzekł do uczniów: „Zbierzcie pozostałe ułomki, aby nic nie zginęło”. Zebrali
więc i ułomkami z pięciu chlebów jęczmiennych, które zostały po spożywających,
napełnili dwanaście koszów. A kiedy ci ludzie spostrzegli, jaki cud uczynił
Jezus, mówili: „Ten prawdziwie jest prorokiem, który miał przyjść na świat”.
Gdy więc Jezus poznał, że mieli przyjść i porwać Go, aby Go obwołać królem, sam
usunął się znów na górę.
Oto słowo Pańskie.
ROZWAŻANIE: Psalm
mówi o Bogu: „Chlebem karmi głodnych, wypuszcza na wolność uwięzionych” (Ps 146,7,
cyt. za: Liturgia
Godzin). Dzisiejsze czytania
ukazują, jak to się dokonuje — przez cud rozmnożenia chleba. W dziejach
ludzkości nie brak było takich, którzy podejmowali wysiłki w celu dokonania
cudownych pomnożeń. Zazwyczaj chodziło o złoto lub pieniądze, a celem była
własna kieszeń. Drogi Boga nie są jednak drogami ludzkimi — Bóg jest Tym, który
obdarowuje.
Bóg daje inaczej, niż daje
człowiek. Tym, co uderza w dzisiejszych czytaniach, jest obfitość chleba. Nie
ma żadnej przesady w refrenie psalmu responsoryjnego: „Otwierasz rękę, karmisz
nas do syta”. Ludzie często ofiarowują rzeczy nieprzydatne. Czasami jest to
coś, co im samym się nie przyda, jakiś ładny gadżet, z którym nie wiadomo, co
zrobić. Bóg daje to, co konieczne do życia. Ludzie często dają dary, aby w
oczach innych zobaczyć wdzięczność i uznanie dla siebie. Chrystus po
nakarmieniu tłumu usuwa się na górę, aby nie obwołano Go królem.
Dary Boga są przede wszystkim
zaproszeniem do relacji, do wyruszenia z Nim w drogę. Chleb, który rozmnaża
Bóg, jest zawsze chlebem Paschy, chlebem przejścia. Parafrazując słowa Psalmu
146, moglibyśmy powiedzieć: chlebem karmi głodnych, aby wypuścić na wolność
uwięzionych. Jezus karmiąc tłumy w bezpośredniej bliskości święta Paschy,
pragnie przypomnieć Izraelitom czas, kiedy wędrowali ku wolności przez
pustynię, karmieni i chronieni przez Boga. Chce otworzyć i przygotować ich
serca na prawdziwe wyzwolenie, które dokona się przez Jego śmierć i
zmartwychwstanie.
Chleb będący darem z nieba jest
pokarmem na drogę — także Chleb eucharystyczny, którym karmimy się w czasie
Mszy świętej. Aby go dobrze przyjąć, trzeba najpierw dobrze rozpoznać i nazwać
swój głód, a następnie przyjść do Chrystusa, wiedząc, że tylko On może nas
nasycić.
WIERZĘ
MODLITWA WIERNYCH:
Módlmy się za Papieża, biskupów i prezbiterów, aby odkrywali przed wiernymi
piękno życia z Bogiem.
Za rządzących, aby z Bożą pomocą podejmowali mądre decyzje i ofiarnie pracowali
dla wspólnego dobra.
Za małżonków, aby wspierali się w trudnościach, w chorobach i wytrwali w
wierności do końca życia.
Za osoby starsze, aby nie cierpiały z powodu samotności, lecz czuły się
potrzebne i kochane.
Za nas, abyśmy potrafili z szacunkiem i delikatnością udzielać wsparcia naszym
rodzicom i opiekunom.
PIEŚŃ NA PRZYGOTOWANIE DARÓW: O niewysłowione, L/304, S/274
MODLITWA NAD DARAMI: Wszechmogący Boże, przyjmij dary, które Ci składamy z Twoich dobrodziejstw, aby mocą Twojej łaski ta Ofiara uświęciła nasze życie doczesne * i doprowadziła nas do wiekuistych radości. Przez Chrystusa, Pana naszego.
PREFACJA NA NIEDZIELE ZWYKŁE 28 — 35
PIEŚŃ NA KOMUNIĘ I NA DZIĘKCZYNIENIE: Panie dobry jak chleb, E/455, M/192, S/239; Dziękujemy Ci, Ojcze nasz, E/122, L/97, S/502
ANTYFONA: Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią. * Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
MÓDLMY SIĘ: Panie, nasz Boże, przyjęliśmy Najświętszy Sakrament, wieczną pamiątkę męki Twojego Syna, spraw, aby ten dar Jego niewysłowionej miłości * przyczynił się do naszego zbawienia. Przez Chrystusa, Pana naszego.
PIEŚŃ NA ZAKOŃCZENIE: Pobłogosław, Jezu drogi, S/276, albo: Niechaj Cię, Panie, N1/406
Autorzy:
Ks. Michał Kozak MIC — wprowadzenie do liturgii i rozważanie
Sabina Dzieniszewska — modlitwa wiernych
Adam Kowalski - wybór śpiewów
Objaśnienie skrótów:
E - Exsultate Deo, Wydawnictwo Światło-Życie, Kraków
2010;
L - Śpiewnik Liturgiczny,
TN KUL, Lublin 1998;
M - ks. Z. Piasecki, Panu memu śpiewać chcę, PROMIC
- Wydawnictwo Księży Marianów MIC, Warszawa 2007;
N1 - Niepojęta Trójco, t. 1, Dominikański Ośrodek
Liturgiczny, Kraków 1998;
N2 - Niepojęta Trójco, t. 2, Dominikański Ośrodek
Liturgiczny, Kraków 2010;
S - ks. J. Siedlecki, Śpiewnik Kościelny, Instytut Wydawniczy Księży Misjonarzy
"Nasza Przeszłość", Kraków 2012
opr. ab/ab