Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

C. J. Simister

Bystrzaki

Jak rozwinąć niezwykły umysł twojego dziecka


Wydawnictwo ESPRIT,
Rok wydania: 2012,
ISBN: 9788361989516

fragmenty:
WPROWADZENIE

WPROWADZENIE

Do czego dążyć

Bazując na wiedzy filozofów, pisarzy, naukowców i przedsiębiorców, możemy stwierdzić, że to określone cechy czy nawyki myślowe mają kluczowy wpływ na przyszłość danej osoby, niezależnie od wybranej przez nią kariery lub życiowej drogi. Powinniśmy wychowywać dzieci:
ciekawe świata, którym poszukiwanie pomysłów i odkrywanie nowości sprawia prawdziwą przyjemność; które wykazują zainteresowanie wobec tego, co dzieje się na świecie; które stawiają poważne, otwarte pytania; które zmagają się z kwestiami moralnymi oraz filozoficznymi i nie zadowalają się prostą odpowiedzią;
bystre, które kwestionują to, co słyszą; zbierają różne opinie; rozpatrują pozytywne i negatywne aspekty poszczególnych wyborów; myślą logicznie i potrafią odróżnić to, co rozsądne, od bredni, zanim zdecydują się w coś uwierzyć;
myślące kreatywnie, a nie w ramach ustalonych schematów, którym sprawia przyjemność formułowanie i przedstawianie własnych wyjaśnień czy teorii; które bawią się ideami zamiast upierać się przy pierwszej poprawnej odpowiedzi, jaką napotkają; które dostrzegają zależności między faktami, wykorzystując zdobytą dotychczas wiedzę oraz stosując ją do rozmaitych sytuacji;
odważne, które lubią nowe wyzwania i nie poddają się, kiedy nauka wydaje się trudna; które trwają przy przemyślanych opiniach, bez względu na reakcje innych, i które rozumieją, kiedy warto podjąć ryzyko i spróbować czegoś nowego;
wytrwałe, które nie ustają, dopóki nie są zadowolone z dokonanego odkrycia bądź podjętej decyzji; pragnące dopracować i doskonalić pomysły; wyciągające wnioski z sukcesów oraz porażek i proszące o pomoc, gdy jest taka potrzeba;
posiadające otwarty umysł, chętne uczyć się od innych i prezentować odmienny punkt widzenia; które rozumieją, że nowe pomysły oraz plany są niekiedy lepiej kształtowane przez grupę utalentowanych osób i które są w stanie zmieniać perspektywę, a także ustosunkować się do nowych dowodów lub zmiany sytuacji;

 źródło: photogenica.pl


potrafiące śmiać się z samych siebie i zachować obiektywizm; które rozumieją, że błędy są nieuniknione i wiedzą, jak podźwignąć się po porażce;
zaradne , które wykazują inicjatywę i wyznaczają sobie cele, przyjmując odpowiedzialność za osobiste wybory.

Cele te mogą zabrzmieć idealistycznie — nic bardziej błędnego: w rzeczywistości dają dzieciom poczucie swobody i wyrównują życiowe szanse. Nie stanowią tradycyjnego, stresującego sprawdzianu: są nadzwyczaj łatwo osiągalne oraz dostępne. Co więcej, proces ich nabywania to pyszna zabawa.

Jednym z najbardziej satysfakcjonujących aspektów opracowania programu szkolnego wspierającego tego rodzaju cechy było dla mnie obserwowanie dzieci. Niekoniecznie odnosiły one sukcesy w bardziej tradycyjnych, „szkolnych umiejętnościach”, ale czerpały ogromną satysfakcję i pewność siebie z odkrycia szczególnego talentu do zadawania doskonałych pytań, rozpoznawania nielogicznych wniosków dorosłych i wysuwania innowacyjnych sugestii. Pięknie jest odnaleźć w dziecku potencjał do tworzenia nigdy wcześniej niewyrażonych idei, z których większość pewnie zaprowadzi donikąd, ale jedna, dalej rozwinięta, może okazać się strzałem w dziesiątkę! Dzieci powinny posiadać pewność siebie i umiejętność stawiania czoła każdej zaistniałej sytuacji, nie dlatego, że wszystko wiedzą najlepiej (prawdę mówiąc, świadomość, że wszechwiedza nie jest konieczna, przynosi ulgę), ale dlatego, że — używając słów Guya Claxtona, autora Building Learning Power (Budując moc nauki) wiedzą, jak radzić sobie z własną niewiedzą.

Tradycyjne szkolnictwo nie daje wielu możliwości promowania tego rodzaju talentów, dlatego pozostają one często uśpione lub, co gorsza, wygasają.

Nacisk kładziony na wymieniony tutaj rodzaj cech, ma na celu odwieść dzieci od przekonania, że udana przyszłość jest zarezerwowana jedynie dla osób „mądrych” w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Książka ta ma uświadomić rodzicom, że wszystkim dzieciom, niezależnie od ich zdolności, można pomóc rozwinąć pewne cechy i wiarę w siebie, które pozwolą im wykorzystać własny potencjał bez względu na to, jaką karierę życiową wybiorą.



opr. ab/ab

 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: wychowanie szkoła dziecko dzieci wytrwałość wiedza cierpliwość rozwój Możliwości zaradność wiara w siebie upór potencjał dziecka zdolność myślenia lateralnego odwaga w podejmowaniu ryzyka
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W