Spis treści i wprowadzenie do rozdziału "Narodziny słowa"
Copyright © Wydawnictwo WAM 2003
Spis treści | |
1. NARODZINY SŁOWA | 9 |
A. Zainteresowanie językiem | 9 |
B. Historia mowy ludzkiej | 13 |
C. Różnorodność języków | 17 |
D. Rozwój pisma | 21 |
E. Rozwój mowy dziecka | 23 |
2. ZNACZENIE JĘZYKA | 28 |
A. Język systemem znaków | 28 |
B. Mowa uczuciowo-mimiczna | 30 |
C. Mowa pojęciowa | 37 |
D. Funkcje języka | 40 |
3. ROZMOWA | 44 |
A. Rodzaje wypowiedzi | 44 |
B. Konwersacja | 46 |
C. Przekazywanie siebie | 49 |
D. Postrzeganie innych | 51 |
E. Prawidła dobrej rozmowy | 56 |
4. SZTUKA DYSKUSJI | 59 |
A. Publiczne place dialogu | 60 |
B. Zabawa słowem | 62 |
C. Typy mów perswazyjnych | 67 |
D. Chwyty erystyczne | 71 |
E. Niszcząca siła erystyki | 77 |
5. OPINIA PUBLICZNA | 80 |
A. Co to jest opinia publiczna? | 80 |
B. Proces opiniotwórczy | 83 |
C. Sposoby badania opinii publicznej | 90 |
D. Sondaż manipulowany | 94 |
E. Sterowanie opinią publiczną | 97 |
6. JĘZYK POLITYKI | 100 |
A. Czy politycy mają własny język? | 100 |
B. Kłamstwo w polityce | 103 |
C. Propaganda | 105 |
D. Manipulacja | 112 |
E. Kultura polityczna | 115 |
7. NOWOMOWA KOMUNIZMU | 118 |
A. Rządy nad słowami | 119 |
B. Pojęcie nowomowy | 122 |
C. Przymioty nowomowy | 124 |
D. Funkcje nowomowy | 126 |
E. „Mowa-trawa” | 128 |
F. „Inżynierowie dusz” | 130 |
8. NOWA NOWOMOWA | 138 |
A. Nowe obszary nowomowy | 139 |
B. „Poprawność polityczna” | 141 |
C. Proces kształtowania się języka „poprawności politycznej” | 144 |
D. Prawa przekazu językowego | 145 |
E. Przepis na mowę | 147 |
9. LITERATURA | 149 |
A. Co to jest literatura? | 150 |
B. Forma zewnętrzna (stylistyka) | 153 |
C. Forma wewnętrzna (poetyka) | 159 |
D. Twórca i dzieło | 164 |
10. LITERATURA MASOWA | 169 |
A. Historia masowego słowa | 170 |
B. Masowe druki propagandy | 173 |
C. Powieść popularna | 176 |
D. Język masowej literatury | 179 |
E. Między drukiem a myślą | 180 |
11. KRÓTKIE SŁOWA | 184 |
A. Plotka | 184 |
B. Ulotka | 190 |
C. Hasła | 192 |
D. Symbole językowe | 195 |
12. INFORMACJA — DEZINFORMACJA | 204 |
A. Co to jest informacja? | 205 |
B. Historia informacji | 207 |
C. Co to jest dezinformacja? | 210 |
D. Metody dezinformacji | 213 |
E. Etyka informacji | 219 |
13. AGITACJA | 222 |
A. Retoryka instrumentalna | 222 |
B. Pojęcie agitacji | 226 |
C. Agitacja polityczna | 227 |
D. Masowe zauroczenie | 229 |
E. Retoryka dziennikarska | 232 |
14. PROPAGANDA | 238 |
A. Co to jest propaganda? | 238 |
B. Metody propagandy | 245 |
C. Wartości sugerowane | 249 |
D. Przeciwdziałanie | 250 |
E. Kościół na temat propagandy | 253 |
15. PERSWAZJA | 256 |
A. Określenie perswazji | 256 |
B. Typy perswazji | 259 |
C. Pojęcie reklamy | 262 |
D. Perswazyjność reklamy | 266 |
E. Etyka przekonywania | 270 |
16. CENZURA | 275 |
A. Historia cenzury | 275 |
B. Cenzura komunistyczna | 284 |
C. Odmiany cenzury | 289 |
D. Cenzura kościelna | 290 |
E. Postulat wolności słowa | 293 |
17. PRASA | 296 |
A. Historia prasy | 297 |
B. Oddziaływanie prasy | 300 |
C. Kłamstwo prasowe | 302 |
D. Etyka prasy | 306 |
E. Narzędzie ewangelizacji | 310 |
18. RADIO | 314 |
A. Historia radia | 315 |
B. Społeczna funkcja radia | 317 |
C. Radio katolickie | 322 |
D. Radio dla ewangelizacji | 327 |
19. SZTUCZNE JĘZYKI UNIWERSALNE | 329 |
A. Tęsknota za wspólnym językiem | 330 |
B. Esperanto | 337 |
C. Poszukiwania poesperanckie | 343 |
D. Kierunki poszukiwań | 348 |
20. JĘZYKI BEZLITEROWE | 350 |
A. Pasygrafia | 351 |
B. Języki migowe | 355 |
C. Języki komputerowe | 357 |
D. Język Kosmosu | 362 |
E. Język przyrody | 365 |
21. DOMINACJE JĘZYKOWE | 368 |
A. Języki ponadnarodowe | 369 |
B. Język łaciński | 372 |
C. Język angielski | 378 |
D. Suahili | 380 |
E. Język rosyjski | 382 |
22. CZYTELNICTWO | 389 |
A. Co się czyta? | 390 |
B. Kto czyta? | 394 |
C. Czytelnictwo katolickie | 396 |
D. Czytelnictwo manipulowane | 401 |
E. Wtórny analfabetyzm | 406 |
23. JĘZYK RELIGIJNY | 409 |
A. Czy istnieje język religijny? | 410 |
B. Funkcje języka religijnego | 414 |
C. Rozumienie języka religijnego | 416 |
D. Przymioty języka religijnego | 419 |
E. Nad współczesnym językiem religijnym | 423 |
24. KRYZYS JĘZYKA | 432 |
A. Kultura informacyjna | 432 |
B. Kryzys kultury a komunikacja | 436 |
C. Rozpad języka | 439 |
D. Ikonosfera przeciw logosferze | 443 |
E. W obronie języka | 447 |
Język jest równocześnie częścią kultury i warunkiem jej powstania. W życiu człowieka odgrywa więc zasadniczą rolę, m.in. w tworzeniu jego sfery duchowej. Chociaż rodzimy się z pewnymi zakodowanymi w naszym układzie genetycznym formami myślenia i zdolnościami, które umożliwiają nam stosunkowo łatwe nauczenie się języka, to jednak rozwinięcie się tej umiejętności nie jest możliwe bez pomocy społeczności. Bez społeczeństwa posługiwanie się językiem byłoby niemożliwe. Wskazują na to przypadki dzieci izolowanych społecznie bądź wychowywanych przez zwierzęta.
Język jest więc nade wszystko zjawiskiem społecznym.
opr. ab/ab