Spis treści i fragmenty przedmowy Bogdan De Barbaro, Duchowość w psychoterapii - psychoterapia w duszpasterstwie
ISBN: 978-83-7505-109-4
wyd.: WAM 2008
Spis treści | |
Duchowość w psychoterapii — psychoterapia w duszpasterstwie (Bogdan De Barbaro) | 7 |
DWA REDUKCJONIZMY | |
OTWARCIE PRZEŁOMU WIEKÓW | |
PSYCHOTERAPIA, W KTÓREJ DO ZMIANY DOCHODZI PRZEZ WIARĘ | |
PSYCHOTERAPIA, W KTÓREJ WIARA JEST RESPEKTOWANA | |
UTOPIA NEUTRALNOŚCI | |
W POSZUKIWANIU NARRACJI | |
Podziękowania | 17 |
Przedmowa | 23 |
Rozdział pierwszy | |
JAK SŁUCHAĆ OPOWIEŚCI O ŻYCIU DUCHOWYM | 27 |
Duchowość wyzwaniem dla terapeutów | 31 |
Opowieść Griffa | 34 |
Opowieść Melissy | 39 |
Religia i duchowość: obłok niejasności | 43 |
Porządkowanie pojęć | 45 |
Duchowość a religia | 47 |
Religia i duchowość: ułatwienia czy przeszkody? | 48 |
Perspektywa „z zewnątrz” i perspektywa „od wewnątrz” | 49 |
Układ książki | 51 |
Cztery perspektywy poszerzające nasze rozumienie duchowości | 54 |
Rozdział drugi | |
OTWARCIE DRZWI | 61 |
Otwarcie rozmowy | 63 |
Kiedy nie zajmować się duchowością | 83 |
Korzyści z niepewności | 85 |
Praca w ramach znajomego dyskursu | 86 |
Rozdział trzeci | |
DUCHOWOŚĆ W METAFORZE | 91 |
Duchowość wyraża się w języku i w relacjach | 94 |
Relacja to coś więcej niż język | 96 |
Kategorie form wyrazu doświadczenia duchowego | 98 |
Formy wyrazu doświadczenia duchowegoi społeczno-biologiczne różnice | 100 |
Nierozłączność form wyrazu doświadczenia duchowego | 100 |
Wielokanałowe słuchanie | 101 |
„Gra tropów” w życiu człowieka | 102 |
Metafora | 104 |
Słuchanie metofor | 105 |
Jak metafory otwierają proces terapeutyczny | 106 |
Tworzenie wielu różnorodnych metafor | 108 |
Opracowywanie metafor | 109 |
Poszukiwanie alternatywnych metafor | 111 |
Metafory: od kulturowo zalecanych do osobiście wybranyh | 113 |
Rozdział czwarty | |
NARRACJE DOŚWIADCZENIA DUCHOWEGO | 125 |
Narracyjne podejście terapeutyczne | 127 |
Opowieści i czas | 133 |
Współtworzenie opowieści | 135 |
Komponowanie i wybór opowieści | 139 |
Rozdział piąty | |
ROZMOWY Z BOGIEM | 151 |
Rozmowa z Bogiem | 153 |
Dialog jako szczególna forma konwersacji | 154 |
Znaczenie takich konwersacji | 158 |
Wyjątkowość konwersacji z Bogiem | 162 |
Nierównowaga władzy ogranicza możliwość zaistnienia dialogu | 165 |
Przestrzeń dla głosu Boga | 168 |
Przekraczanie stagnacji w dialogu | 169 |
Dostrzeganie monologów | 174 |
Stworzenie warunków dialogu umożliwia pojawienie się zmiany terapeutycznej | 175 |
Poszerzenie konwersacji i wzbagacenie obrazu Boga | 176 |
Abstrakcyjna idea czy wewnętrzna prawda | 182 |
Lekcja duchowej zaradności: jak docierać do wewnęrznej prawdy | 183 |
Wspomaganie intymności w relacjach | 184 |
Rozdział szósty | |
DUCHOWE I RELIGIJNE PRZEKONANIA | 189 |
Przekonania, czyli co jest prawdą lub co ma znaczenie | 191 |
Przekonania pochodzą z opowieści bądź są przez nie uzasadniane | 192 |
Nauka, religia i polityka jako źródła przekonań | 194 |
Rola przekonań w dylematach człowieka | 195 |
Przekonania a stany emocjonalne | 197 |
Emocjonalne stany organizmu i prawdziwość przekonań | 200 |
Kwestia przekonań w terapii | 200 |
Praca z przekonaniami wymaga ostrożności | 201 |
Jak działa wypowiedziane przekonanie | 203 |
Ocena globalnego wpływu przekonań | 205 |
Dekonstrukcja przekonań | 206 |
Respektowanie i dostrajanie się do przekonań innych | 211 |
Rewizja przekonań a zmiana czyjejś pozycji w relacji z Bogiem | 214 |
Rozdział siódmy | |
RYTUAŁY, OBRZĘDY I PRAKTYKI DUCHOWE | 221 |
Rytuały, obrzędy i duchowe praktyki | 222 |
Rytuał jako symboliczne przedstawienie | 223 |
Zdefiniowanie rytuału | 225 |
Rytuał i communitas | 226 |
Rytuał i liminalność | 227 |
Obrzęd | 228 |
Praktyka duchowa | 231 |
Rytuał, obrzęd i praktyka duchowa: przepływ duchowości przez ciało | 232 |
Rytuały i obrzędy a zachowania psychopatologiczne | 235 |
Rytuały i obrzędy w terapaii | 236 |
Praktyki duchowe w terapii | 240 |
Rozdział ósmy | |
ROLA WSPÓLNOTY I SPOŁECZNOŚCI W DUCHOWOŚCI | 249 |
Znacznie wspólnoty | 252 |
Wspólnota jako miejsce | 253 |
Wspólnota jako relacja | 255 |
Polityka budowania społeczności i wspólnot | 256 |
Wspólnoty określone przez duchowość bądź religię | 261 |
Wspólnota duchowa może wykraczać poza granice grupy religijnej | 262 |
Korzystanie ze wspólnot duchowych w celach terapeutycznych | 267 |
Pomoc w odbudowywaniu duchowej wspólnoty | 268 |
Przywracanie uczestnictwa | 271 |
Rola wspólnoty duchowej w powrocie do równowagi po traumie czy doświadczeniu utraty | 276 |
Rozdział dziewiąty | |
DESTRUKCYJNY ASPEKT DUCHOWOŚCI | 279 |
Otwarcie się na duchowość może prowadzić do szkody | 282 |
Kiedy religia i duchowość mogą być destrukcyjne | 284 |
Rozpad znaczenia języka religijnego | 288 |
Zniekształcanie języka religijnego przez nieuczciwe praktyki | 289 |
Zło systemowe | 290 |
Dylemat terapeuty | 296 |
Dalsze trudności terapeuty postmodernistycznego | 297 |
Wskazówki Habermasa | 301 |
Konieczne do dialogu warunki fizjologiczne | 304 |
Powrót do projektu rozmów publicznych i zespołu dublińskiego | 305 |
Odbudowa godności versus prawo do destrukcji | 306 |
Podejmowanie w terapii destrukcyjnych konsekwencji religii lub duchowości | 310 |
Historia Lutchiego i Thelmy | 315 |
Rozdział dziesiąty | |
ŻYCIE POZA CHOROBĄ | 329 |
Doświadczenie choroby narusza więź, która konstytuuje duchowość | 335 |
Kryzys egzystencjalny, choroba i doświadczenie choroby | 336 |
Kliniczny model odporności na chorobę | 340 |
Niewyrażone problemy a patologiczny kontekst społeczny | 342 |
Słuchanie otwarte na złożoność duchowego doświadczenia | 345 |
Szczególne znaczenie narracji o chorowaniu | 346 |
Ważne pytania | 348 |
Terapeutyczne interwencje budujące odporność | 349 |
Radzenie sobie z przewlekłym bólem | 351 |
Budowanie odporności wobec chorób psychicznych | 352 |
Przeciwdziałanie skutkom urazów psychicznych | 355 |
Dośiwadczenie chorowania i cierpienie jako „tajemnica” | 360 |
Pogodzenie duchowości z farmakoterapią | 361 |
Radzenie sobie z niejasnością i niepewnością | 369 |
Przeplatanie się terapeutycznych dyskursów na temat ciała, ducha i umysłu | 375 |
Miejsce duchowości w doświadczeniu choroby | 375 |
BIBLIOGRAFIA | 379 |
1 S. Freud, Czynności natrętne a praktyki religijne, w: S. Freud, Charakter i erotyka, Warszawa 1996, s. 5-52, oryginał w języku niemieckim — 1907.
opr. aw/aw