Spis treści i fragmenty przedmowy Bogdan De Barbaro, Duchowość w psychoterapii - psychoterapia w duszpasterstwie
ISBN: 978-83-7505-109-4
wyd.: WAM 2008
| Spis treści | |
| Duchowość w psychoterapii — psychoterapia w duszpasterstwie (Bogdan De Barbaro) | 7 |
| DWA REDUKCJONIZMY | |
| OTWARCIE PRZEŁOMU WIEKÓW | |
| PSYCHOTERAPIA, W KTÓREJ DO ZMIANY DOCHODZI PRZEZ WIARĘ | |
| PSYCHOTERAPIA, W KTÓREJ WIARA JEST RESPEKTOWANA | |
| UTOPIA NEUTRALNOŚCI | |
| W POSZUKIWANIU NARRACJI | |
| Podziękowania | 17 |
| Przedmowa | 23 |
| Rozdział pierwszy | |
| JAK SŁUCHAĆ OPOWIEŚCI O ŻYCIU DUCHOWYM | 27 |
| Duchowość wyzwaniem dla terapeutów | 31 |
| Opowieść Griffa | 34 |
| Opowieść Melissy | 39 |
| Religia i duchowość: obłok niejasności | 43 |
| Porządkowanie pojęć | 45 |
| Duchowość a religia | 47 |
| Religia i duchowość: ułatwienia czy przeszkody? | 48 |
| Perspektywa „z zewnątrz” i perspektywa „od wewnątrz” | 49 |
| Układ książki | 51 |
| Cztery perspektywy poszerzające nasze rozumienie duchowości | 54 |
| Rozdział drugi | |
| OTWARCIE DRZWI | 61 |
| Otwarcie rozmowy | 63 |
| Kiedy nie zajmować się duchowością | 83 |
| Korzyści z niepewności | 85 |
| Praca w ramach znajomego dyskursu | 86 |
| Rozdział trzeci | |
| DUCHOWOŚĆ W METAFORZE | 91 |
| Duchowość wyraża się w języku i w relacjach | 94 |
| Relacja to coś więcej niż język | 96 |
| Kategorie form wyrazu doświadczenia duchowego | 98 |
| Formy wyrazu doświadczenia duchowegoi społeczno-biologiczne różnice | 100 |
| Nierozłączność form wyrazu doświadczenia duchowego | 100 |
| Wielokanałowe słuchanie | 101 |
| „Gra tropów” w życiu człowieka | 102 |
| Metafora | 104 |
| Słuchanie metofor | 105 |
| Jak metafory otwierają proces terapeutyczny | 106 |
| Tworzenie wielu różnorodnych metafor | 108 |
| Opracowywanie metafor | 109 |
| Poszukiwanie alternatywnych metafor | 111 |
| Metafory: od kulturowo zalecanych do osobiście wybranyh | 113 |
| Rozdział czwarty | |
| NARRACJE DOŚWIADCZENIA DUCHOWEGO | 125 |
| Narracyjne podejście terapeutyczne | 127 |
| Opowieści i czas | 133 |
| Współtworzenie opowieści | 135 |
| Komponowanie i wybór opowieści | 139 |
| Rozdział piąty | |
| ROZMOWY Z BOGIEM | 151 |
| Rozmowa z Bogiem | 153 |
| Dialog jako szczególna forma konwersacji | 154 |
| Znaczenie takich konwersacji | 158 |
| Wyjątkowość konwersacji z Bogiem | 162 |
| Nierównowaga władzy ogranicza możliwość zaistnienia dialogu | 165 |
| Przestrzeń dla głosu Boga | 168 |
| Przekraczanie stagnacji w dialogu | 169 |
| Dostrzeganie monologów | 174 |
| Stworzenie warunków dialogu umożliwia pojawienie się zmiany terapeutycznej | 175 |
| Poszerzenie konwersacji i wzbagacenie obrazu Boga | 176 |
| Abstrakcyjna idea czy wewnętrzna prawda | 182 |
| Lekcja duchowej zaradności: jak docierać do wewnęrznej prawdy | 183 |
| Wspomaganie intymności w relacjach | 184 |
| Rozdział szósty | |
| DUCHOWE I RELIGIJNE PRZEKONANIA | 189 |
| Przekonania, czyli co jest prawdą lub co ma znaczenie | 191 |
| Przekonania pochodzą z opowieści bądź są przez nie uzasadniane | 192 |
| Nauka, religia i polityka jako źródła przekonań | 194 |
| Rola przekonań w dylematach człowieka | 195 |
| Przekonania a stany emocjonalne | 197 |
| Emocjonalne stany organizmu i prawdziwość przekonań | 200 |
| Kwestia przekonań w terapii | 200 |
| Praca z przekonaniami wymaga ostrożności | 201 |
| Jak działa wypowiedziane przekonanie | 203 |
| Ocena globalnego wpływu przekonań | 205 |
| Dekonstrukcja przekonań | 206 |
| Respektowanie i dostrajanie się do przekonań innych | 211 |
| Rewizja przekonań a zmiana czyjejś pozycji w relacji z Bogiem | 214 |
| Rozdział siódmy | |
| RYTUAŁY, OBRZĘDY I PRAKTYKI DUCHOWE | 221 |
| Rytuały, obrzędy i duchowe praktyki | 222 |
| Rytuał jako symboliczne przedstawienie | 223 |
| Zdefiniowanie rytuału | 225 |
| Rytuał i communitas | 226 |
| Rytuał i liminalność | 227 |
| Obrzęd | 228 |
| Praktyka duchowa | 231 |
| Rytuał, obrzęd i praktyka duchowa: przepływ duchowości przez ciało | 232 |
| Rytuały i obrzędy a zachowania psychopatologiczne | 235 |
| Rytuały i obrzędy w terapaii | 236 |
| Praktyki duchowe w terapii | 240 |
| Rozdział ósmy | |
| ROLA WSPÓLNOTY I SPOŁECZNOŚCI W DUCHOWOŚCI | 249 |
| Znacznie wspólnoty | 252 |
| Wspólnota jako miejsce | 253 |
| Wspólnota jako relacja | 255 |
| Polityka budowania społeczności i wspólnot | 256 |
| Wspólnoty określone przez duchowość bądź religię | 261 |
| Wspólnota duchowa może wykraczać poza granice grupy religijnej | 262 |
| Korzystanie ze wspólnot duchowych w celach terapeutycznych | 267 |
| Pomoc w odbudowywaniu duchowej wspólnoty | 268 |
| Przywracanie uczestnictwa | 271 |
| Rola wspólnoty duchowej w powrocie do równowagi po traumie czy doświadczeniu utraty | 276 |
| Rozdział dziewiąty | |
| DESTRUKCYJNY ASPEKT DUCHOWOŚCI | 279 |
| Otwarcie się na duchowość może prowadzić do szkody | 282 |
| Kiedy religia i duchowość mogą być destrukcyjne | 284 |
| Rozpad znaczenia języka religijnego | 288 |
| Zniekształcanie języka religijnego przez nieuczciwe praktyki | 289 |
| Zło systemowe | 290 |
| Dylemat terapeuty | 296 |
| Dalsze trudności terapeuty postmodernistycznego | 297 |
| Wskazówki Habermasa | 301 |
| Konieczne do dialogu warunki fizjologiczne | 304 |
| Powrót do projektu rozmów publicznych i zespołu dublińskiego | 305 |
| Odbudowa godności versus prawo do destrukcji | 306 |
| Podejmowanie w terapii destrukcyjnych konsekwencji religii lub duchowości | 310 |
| Historia Lutchiego i Thelmy | 315 |
| Rozdział dziesiąty | |
| ŻYCIE POZA CHOROBĄ | 329 |
| Doświadczenie choroby narusza więź, która konstytuuje duchowość | 335 |
| Kryzys egzystencjalny, choroba i doświadczenie choroby | 336 |
| Kliniczny model odporności na chorobę | 340 |
| Niewyrażone problemy a patologiczny kontekst społeczny | 342 |
| Słuchanie otwarte na złożoność duchowego doświadczenia | 345 |
| Szczególne znaczenie narracji o chorowaniu | 346 |
| Ważne pytania | 348 |
| Terapeutyczne interwencje budujące odporność | 349 |
| Radzenie sobie z przewlekłym bólem | 351 |
| Budowanie odporności wobec chorób psychicznych | 352 |
| Przeciwdziałanie skutkom urazów psychicznych | 355 |
| Dośiwadczenie chorowania i cierpienie jako „tajemnica” | 360 |
| Pogodzenie duchowości z farmakoterapią | 361 |
| Radzenie sobie z niejasnością i niepewnością | 369 |
| Przeplatanie się terapeutycznych dyskursów na temat ciała, ducha i umysłu | 375 |
| Miejsce duchowości w doświadczeniu choroby | 375 |
| BIBLIOGRAFIA | 379 |
1 S. Freud, Czynności natrętne a praktyki religijne, w: S. Freud, Charakter i erotyka, Warszawa 1996, s. 5-52, oryginał w języku niemieckim — 1907.
opr. aw/aw