Poradnik z zakresu rozwoju osobowego
Poradnik
Tytuł oryginału: Stratégies pour développer l'estime de soi et l'estime du Soi
© by NOVALIS, 2003
© by Dla polskiej edycji:
LIST, Kraków 2004
ISBN 83-913496-8-3
Spis treści |
|
Podziękowania |
9 |
Psychologia otwarta na Ducha, czyli list do Czytelników tej książki (Jacek Prusak SJ) |
11 |
15 |
|
I. Strategie uczące szacunku dla siebie |
|
Uwagi ogólne |
|
1. Odróżniać szacunek dla siebie ze względu na przymioty osobiste oraz szacunek dla siebie ze względu na kompetencje |
25 |
2. Rozpoznawać wewnętrzne wyobrażenia wizualne, słuchowe i emocjonalne |
33 |
3. Zharmonizować życie zewnętrzne i wewnętrzne |
43 |
4. Odkryć wpływ wyobrażeń sensorycznych na energię osobistą |
48 |
5. Przyjmować cele rozwijające szacunek dla siebie |
56 |
Strategie wizualne |
|
64 |
|
2. Pokochać siebie, patrząc na siebie oczami kochającej osoby |
70 |
3. Znaleźć wzorce |
74 |
4. Nauczyć się korzystać z wyobrażeń wizualnych |
78 |
5. Zbudować centrum doskonałości |
82 |
6. Zmienić szkodliwe obrazy poprzez technikę swish |
88 |
7. Skorygować swoją percepcję egzystencji |
94 |
Strategie słuchowe |
|
1. Zastąpić wyrażenia osłabiające poczucie własnej wartości wyrażeniami aprobującymi |
101 |
2. Kontrolować swój wewnętrzny dialog |
109 |
3. Zneutralizować komunikaty niszczące poczucie własnej wartości |
113 |
4. Ucinać destrukcyjne komentarze |
117 |
5. Zastąpić przekonania osłabiające szacunek dla siebie przekonaniami budującymi |
121 |
6. Traktować błędy jako źródło informacji i życiowe lekcje |
127 |
Strategie emocjonalne |
|
1. Poprawić poczucie własnej wartości, troszcząc się o swoje ciało |
133 |
2. Zaakceptować nielubiane części swojego ciała |
137 |
3. Słuchać komunikatów swojego ciała |
140 |
4. Rozpoznawać swoje stany emocjonalne i ich komunikaty |
144 |
5. Przejść do czynu wychodząc od emocji i uczuć |
150 |
6. Wyrecytować litanię miłości i przyjaźni |
157 |
7. Utrwalać osobiste zasoby poprzez dotyk |
160 |
8. Ćwiczyć się w podejmowaniu decyzji najlepszych dla samego siebie |
165 |
9. Uwolnić się od uzależnienia uczuciowego |
170 |
Strategie afirmacji |
|
1. Określić swoje granice osobiste |
177 |
2. Podjąć ryzyko całkowitej akceptacji samego siebie |
180 |
3. Negocjować konflikt potrzeb |
187 |
4. Rozwiązywać konflikt wartości |
192 |
5. Upominać drugiego człowieka w razie występku |
197 |
6. Być zdolnym do okazywania zainteresowania i uczucia |
201 |
7. Być zdolnym do przyjmowania oznak zainteresowania i uczucia |
208 |
8. Prosić o to, czego potrzebujemy |
215 |
9. Nauczyć się uprzejmie odmawiać |
220 |
10. Przemawiać publicznie, zachowując się swobodnie |
224 |
II. Strategie ułatwiające przejście od szacunku dla siebie do poczucia jaźni |
|
Obrazowanie ułatwiające przejście od ego do jaźni |
231 |
III. Strategie prowadzące do poczucia jaźni |
|
Droga negatywna |
|
1. Poszukiwać głębokiej tożsamości poprzez dezidentyfikację |
241 |
2. Odbyć żałobę |
247 |
3. Zasymilować swój cień |
252 |
4. Ćwiczyć się w dobrowolnych wyrzeczeniach ego |
261 |
Droga symboliczna |
|
1. Opisać doświadczenia szczytowe i uznać ich wartość |
267 |
2. Przedstawić symbol jaźni |
271 |
3. Troszczyć się o swoją duszę i chronić ją |
275 |
4. Zbudować mandalę |
280 |
5. Ćwiczyć wyobraźnię aktywną |
286 |
6. Poznać intencję twórczą |
289 |
7. Żyć chwilą obecną |
294 |
Promieniowanie jaźni |
|
1. Odkryć swe archetypy i sprawować nad nimi kontrolę |
300 |
2. Pokochać siebie w sposób bezwarunkowy |
305 |
3. Praktykować wybaczanie |
311 |
4. Dokonać przemiany w centrum „ja” |
316 |
5. Wyzdrowieć dzięki rozwiązaniu wewnętrznych konfliktów |
322 |
6. Odkryć swoją misję |
328 |
7. Celebrować duchowość jaźni |
335 |
Aneks |
|
Archetypy |
339 |
Bibliografia |
345 |
Przyjaciel zwrócił mi uwagę, że szacunek dla samego siebie pozwala zbudować
mocne ego, lecz nie prowadzi daleko w rozwoju życia duchowego.
To stwierdzenie zrodziło we mnie chęć odkrycia duchowych podstaw szacunku
dla samego siebie. Książka Od poczucia własnej wartości do poczucia
jaźni* jest owocem takiego poszukiwania i przedstawia zależności pomiędzy
odczuwaniem szacunku dla siebie a rozwojem duchowym. Rozważania
teoretyczne pozostawiły jednak we mnie uczucie pewnego niedosytu. Postanowiłem
więc zaproponować Czytelnikom strategie, pozwalające wzbogacić
ich życie zarówno w aspekcie psychologicznym, jak i duchowym.
Pierwotnie rozważałem możliwość włączenia tych strategii do wspomnianej
książki, jednak szybko zdałem sobie sprawę z konieczności ich
pogrupowania i wydania w oddzielnym opracowaniu. A ponieważ zadanie
to uważam za ważne, postanowiłem połączyć wysiłki i zaprosiłem do współpracy
Myrnę Ladouceur i Isabelle d'Aspremont.
Niniejszy poradnik oprócz zbioru ćwiczeń zawiera liczne i różnorodne
komentarze. Dołożyliśmy starań, aby były one zrozumiałe zarówno dla
terapeutów, jak i przeciętnego Czytelnika. Dzięki temu osoby nie korzystające
z grupowego wsparcia mogą nauczyć się same podstaw szacunku
dla siebie.
Książka zawiera trzy części:
strategie uczące szacunku dla siebie;
strategie ułatwiające przejście od szacunku dla siebie do poczucia
jaźni;
strategie rozwijające poczucie jaźni.
Taki podział zapewnia przejrzystość i zrozumienie tekstu.
Zależało nam na wyartykułowaniu w sposób zrozumiały zależności
zachodzących pomiędzy szacunkiem dla siebie i poczuciem jaźni. Z jednej
strony odczuwanie szacunku dla siebie umożliwia pogłębienie poczucia
jaźni, jest jej podwalinami; potrzebujemy mocnego ego, by zapanować nad
codzienną rzeczywistością. Z drugiej strony — poczucie jaźni, zdefiniowane
porywami duszy, pobudza do rozwoju duchowego i prowadzi do głębokich
doświadczeń duchowych.
Gdybyśmy kultywowali wyłącznie mocne ego, szybko popadlibyśmy
w pustkę egzystencjalną i utracili siły duchowe. Szacunek dla siebie i poczucie
jaźni nie tylko są dalekie są od tego, by się wykluczały, ale pomagają
człowiekowi żyć w harmonii; szacunek dla siebie wzmacnia ego, natomiast
poczucie jaźni pozwala dostąpić duchowych bogactw, których
istnienia nawet nie podejrzewamy.
Aby uniknąć pomieszania pojęć obecnego w niektórych opracowaniach,
od początku czynimy wyraźne rozróżnienie pomiędzy szacunkiem dla samego
siebie i afirmacją samego siebie. Szacunek dla siebie zależy od percepcji
swego wewnętrznego świata oraz ocenie samego siebie poprzez wyobrażenia
własnej osoby, wewnętrzne dialogi i resentymenty. Natomiast
afirmacja siebie polega na wyrażaniu pozytywnego postrzegania własnej
osoby w kontekście społecznym. Ponieważ nie wszyscy odróżniają percepcję
i ekspresję swojej osoby, opracowaliśmy różne strategie.
Narzuca się teraz kolejne rozróżnienie: pomiędzy szacunkiem dla siebie
(dla swojej osoby) i szacunkiem dla siebie w odniesieniu do podejmowanych
działań. Wielu autorów nie rozróżnia tych pojęć i w rezultacie
niektóre osoby podnoszą swoją wartość tylko w odniesieniu do osobistych
przymiotów (urody, zalet, obycia, wdzięku itp.), a inne tylko względem
własnej aktywności (urzeczywistnienia zamiarów, pracy, kompetencji, służby,
dyscypliny, ascezy itp.). Wystrzegajmy się takiego wyboru — kultywujmy
obydwa rodzaje szacunku dla siebie, a osiągniemy pełnię życia.
Szacunek dla siebie a postrzeganie siebie
Aby znaleźć solidne wytłumaczenie znaczenia szacunku dla siebie lub lekceważenia
siebie, wzorowaliśmy się na myśleniu właściwym dla programowania
neurolingwistycznego. Podobnie jak neurolingwistyka, dzielimy
świat percepcji na rzeczywistość wizualną, słuchową i emocjonalną.
W konsekwencji, szacunek dla siebie lub lekceważenie siebie zależą od
sposobu patrzenia na siebie, mówienia do siebie i kochania bądź niekochania
samego siebie.
Istota ludzka nieustannie postrzega i ocenia siebie oraz swoje działania.
Czyni to albo życzliwie, albo z dezaprobatą. Poniższe pytania pozwolą
Czytelnikowi ocenić szacunek dla siebie ze względu na przymioty osobiste
oraz podejmowane działania.
W jaki sposób patrzę na siebie? Jak postrzegam swoje ciało? Jak postrzegam
swoje osobiste przymioty?
Jakie komentarze wypowiadam na swój temat? Czy są to słowa zachęcające,
czy deprymujące?
Jak czuję się z samym sobą? Jakie są moje emocje i uczucia w stosunku do
siebie: pozytywne czy negatywne?
Jak oceniam urzeczywistnienie swoich planów oraz własne kompetencje?
W jaki sposób formułuję plany? Przewiduję swój sukces czy porażkę?
Jak rozmawiam ze sobą o swoich życiowych osiągnięciach i kompetencjach?
Zachęcam siebie czy zniechęcam?
Jakie uczucia wzbudzają we mnie posiadane kompetencje? Czy są to uczucia
dumy, satysfakcji, czy też obawy przed porażką lub rozminięciem się
z celem?
Oto kluczowe pytania, dzięki którym możemy ocenić wizualną, słuchową
i emocjonalną percepcję swojej osoby i swojego działania. Inspirując
się takim podziałem, podzieliliśmy pierwszą część niniejszego poradnika
na trzy rozdziały: strategie wizualne, słuchowe i emocjonalne
(kinestetyczne). Niektóre z nich pozwalają poprawić błędne postrzeganie
siebie, inne pomagają zbudować wysokie poczucie własnej wartości.
Poczucie jaźni
Druga część książki przedstawia strategie rozwijające poczucie jaźni. Porywy
duszy mają według nas ogromne znaczenie. Zainspirowały nas dwie
drogi: negatywna (która polega na uwolnieniu się od negatywnego oddziaływania
jaźni poprzez odbycie żałoby, dezidentyfikację, oswojenie
cienia i dobrowolne wyrzeczenia ego) i pozytywna droga symboliczna
(prowadząca do rozszyfrowania komunikatów jaźni dzięki symbolom przedstawiającym jaźń i mandalę oraz uznaniu wagi głębokich doświadczeń
duchowych). Przedstawiamy również ćwiczenia wizualizacji (ułatwiające
dotarcie do jaźni) oraz uczące intencji twórczej, ochrony promieniowania
jaźni itp.
W celu ułatwienia Czytelnikowi lektury i czynienia postępów, zdecydowaliśmy
się na jednakowy sposób przedstawienia wszystkich strategii.
Zawierają one: historyjkę lub/i myśl, cele, objaśnienie oraz samą strategię.
Pod koniec każdej z nich sugerujemy, aby Czytelnik zastanowił się
przez chwilę i spisał swoje myśli w „dzienniku pokładowym” i, jeśli jest to
możliwe, by podzielił się nabytymi doświadczeniami z innymi.
Historyjka, jak gdyby przypowieść, przygotowuje i karmi wyobraźnię Czytelnika,
pozwalając mu na szybkie poznanie poruszanego tematu. Dostarcza
ponadto intuicyjnego poznania i przygotowuje umysł do zrozumienia
przekazu. Przypomnijmy, że opowiadanie historyjek jest najstarszym sposobem
nauczania i przekazywania lekcji życia.
Terapeuta powinien powstrzymać się od wyjaśniania historyjek i wskazywania
morału. Kiedy dajemy komuś owoc, nie przeżuwajmy go za niego.
Historyjki w nieuświadomiony sposób oddziałują na każdego z nas.
Kiedy terapeuta opowiada je, zamiast czytać, osiąga najlepszy efekt. Może
nauczyć się ich na pamięć, a oczaruje audytorium, gdy będzie improwizował,
naśladował gestykulację i głosy różnych jej bohaterów.
Każdej strategii postawiono cele, które wskazują Czytelnikowi kolejne etapy
uczenia się szacunku. Niektóre z nich są czysto poznawcze, inne sugerują
zmianę zachowania.
Krótkie objaśnienie sytuuje Czytelnika w strategii, opisuje jej cele, przydatność
i wagę.
Każda strategia składa się z ćwiczeń, wizualizacji i odgrywanych scen,
pozwalających nauczyć się nowego sposobu mówienia, postrzegania i odczuwania
w różnych sytuacjach życia codziennego. Pewne strategie mogą
wydawać się Czytelnikowi trochę sztuczne. Jednakże staną się one naturalne
dla kogoś, kto będzie je ćwiczył systematycznie.
Postaraliśmy się, aby jak największa liczba strategii była możliwa do
przećwiczenia przez pojedynczą osobę. Niemniej jednak, niektóre z nich
wymagają obecności grupy.
Wiele strategii wymaga wewnętrznej pracy: wizualizacji, ukierunkowanej
medytacji, fantazjowania itp. Ćwiczenia te są istotne szczególnie
w procesie uczenia się w stanie nieuporządkowanej świadomości.
Ważne jest, aby Czytelnik wykonał każdy etap ćwiczeń wizualizacji,
by naprawdę wszedł w głąb samego siebie. Dobrze by było, żeby nagrał
wizualizacje, zanim przystąpi do ćwiczeń, w celu uniknięcia roztargnienia
podczas ich czytania. Ponadto, Czytelnik powinien zadbać o jak najlepsze
warunki, sprzyjające wchodzeniu w siebie: wybrać spokojne miejsce, zapobiec
wszelkim oddziaływaniom z zewnątrz (na przykład dzwonek telefonu,
niespodziewana wizyta). Następnie powinien przyjąć wygodną pozycję,
uniknąć zaśnięcia i stopniowo wchodzić w samego siebie.
Zachęcamy Czytelnika do prowadzenia „dziennika pokładowego”, cennego
narzędzia rozwoju. Może w nim odnotowywać swoje odkrycia, doświadczenia,
postępy. Może się nim posłużyć w celu przewidywania sytuacji,
w których powinien przećwiczyć swoje nowe umiejętności. Zapisując swoje
spostrzeżenia lepiej przygotuje się do wykonywania konkretnych gestów,
czyli do wprowadzania swojej wiedzy w życie. Naprawdę, nie wystarczy
zrozumieć zasady strategii, żeby od razu reagować w codziennym życiu
zgodnie z jej założeniami — trzeba utrwalać nabyte doświadczenia i zachowania.
Powodzenia!
opr. aw/aw