Wstęp do poradnika do świadomego prowadzenia swoich dzieci, mądrego postępowania z nimi i w konsekwencji dobrego wychowania
ISBN: 978-83-7505-481-1
wyd.: WAM 2010
Spis treści | |
WPROWADZENIE | 5 |
I. CNOTA ROZTROPNOŚCI | 7 |
Znajomość siebie i swoich zmiennych emocji | 8 |
II. BEZ PRAWDY NIE MA POSTĘPU | 9 |
Czytanie we własnym sercu | 9 |
III. ZDOLNOŚĆ POZNAWANIA DZIECI | 12 |
Miłość nie jest ślepa | 12 |
Poznanie przed działaniem | 14 |
Pytać, by poznać | 15 |
Dzieci posiadają poczucie rzeczywistości | 17 |
Jasne i wiarygodne spojrzenie dziecka | 19 |
Dzieci potrzebują prawdy | 23 |
Dzieci są zdolne do zaakceptowania prawdy | 26 |
Zdrowy rozsądek rodziców | 29 |
Magiczna formuła uzależniania rodziców | 31 |
Edyp i poszukiwanie prawdy | 32 |
IV. WIRUSY KULTURY | 37 |
„Ojciec” wszystkich wirusów kultury | 37 |
Dzieci nie są idealne | 41 |
Tendencje, które trzeba naprawić, czy braki, które trzeba zrozumieć? | 44 |
Odrzucanie wad dzieci | 47 |
Jest jeszcze taki mały | 52 |
To nie są wady, to tylko „dziwactwa” | 53 |
Co jest dobre, a co złe? | 54 |
Czy wszystko zależy od rodziców? | 57 |
Charakter, wolność i odpowiedzialność dzieci | 62 |
Dziecko jako wizytówka | 66 |
Bezwarunkowa akceptacja dziecka | 69 |
Chcę mieć doskonałe dziecko | 72 |
V. WIRUSY ATAKUJĄCE DUSZĘ | 75 |
Wartość prawdy | 75 |
Niepewność | 77 |
Zarozumialstwo | 82 |
Dwa sposoby ucieczki od rzeczywistości | 84 |
VI. WIRUSY EMOCJONALNE | 87 |
Znajomość własnego „systemu operacyjnego” | 88 |
Bajka o karle Tremotino | 89 |
VII. WIRUSY, KTÓRE BLOKUJĄ UMYSŁ | 95 |
Kiedy stajemy się ślepi | 95 |
Naiwność | 102 |
Bajka o Niebieskobrodym | 109 |
Znaczenie intuicji | 116 |
VIII. WIRUSY, KTÓRE TWORZĄ ZŁUDZENIA | 122 |
Jego wady są cnotą | 122 |
Chcę mieć dziecko lepsze od innych | 124 |
Chcę mieć genialne dziecko | 126 |
Chcę mieć dziecko takie jak ja | 128 |
Patrzę w moje dziecko jak w obraz | 130 |
IX. WIRUSY, KTÓRE ZNIEWALAJĄ MYŚLENIE | 133 |
Poczucie winy | 133 |
Rodzic pod zaklęciem | 137 |
Ono jest takie jak ja | 139 |
Nie istnieją wytrychy: każde drzwi posiadają swój klucz | 142 |
X. WIRUSY, KTÓRE TWORZĄ UROJENIA | 148 |
XI. WIEK MŁODZIEŃCZY I PRAWDA | 153 |
Młodość i poszukiwanie prawdy | 153 |
Nie bać się powiedzieć dziecku, kim jest | 155 |
Rola ojca w dorastaniu | 157 |
Ojciec i „dar mocy” | 162 |
Nastolatek i spojrzenie innych | 164 |
Inni ludzie integrują częściowe spojrzenie rodziców | 167 |
Mentor | 168 |
Co to znaczy poznać dziecko | 169 |
Tożsamość i powołanie | 173 |
XII. OBIEKTYWIZM I DIALOG Z DZIEĆMI | 175 |
Nie tylko zwierzenia i ulga | 175 |
Zawsze rozumieć, co tak naprawdę myśli dziecko | 176 |
Dialog małżeński i poznanie dzieci | 179 |
Wymiana opinii ubogaca partnera | 180 |
Wizja całościowa i uzupełniająca | 181 |
Rozszyfrować dziecko | 184 |
Kiedy dziecko rozwija harmonię małżonków | 185 |
Styl wychowawczy małżonków | 187 |
ZAKOŃCZENIE | 189 |
Cztery cnoty główne, Roztropność, Sprawiedliwość, Wstrzemięźliwość i Męstwo, od zawsze były uznawane za konieczne, by mądrze postępować. Najnowsze rozważania filozoficzne odkrywają wartość cnót, przywracając im należny szacunek, odebrany przez pośpieszną dezaprobatę. Od pewnego czasu znów stają się obiektem zainteresowania, jako niezbędne w dokonywaniu właściwych wyborów i prowadzeniu dobrego życia. Pierwsza z nich, Roztropność, w starożytności cieszyła się wielkim uznaniem wśród filozofów, między innymi Plotyna, Arystotelesa, Cycerona. Potem odeszła w niepamięć. Współczesna etyka wydobyła ją z zapomnienia i potwierdziła jej ogromne znaczenie. W naszym języku słowo roztropność jest synonimem ostrożności, przezorności, unikania ryzyka. Nie o to jednak chodzi w prawdziwym rozumieniu cnoty. Należy na nowo wyjaśnić istotę Roztropności, by móc zrozumieć ją w pełnym blasku tak, jak była pojmowana przed wiekami. Warto docenić ją również na gruncie wychowawczym, jako punkt odniesienia w kształtowaniu człowieka.
Cnota Roztropności, uwolniona od warstwy niewłaściwego znaczenia, które czyni ją praktycznie nierozpoznawalną, stanie się drogowskazem dla rodziców. Uzdolni ich do świadomego prowadzenia swoich dzieci, mądrego postępowania z nimi i w konsekwencji dobrego wychowania.
Gdyby udało się przywrócić glorię chwały, jaką kiedyś otaczano Roztropność, nasze więzi rodzinne zostałyby uzdrowione, ponieważ kierowalibyśmy się rozumem i rozwagą, których każda miłość potrzebuje. Czym zatem jest roztropność i dlaczego należy ją doceniać? Z jakich powodów jest konieczna w dobrym wychowaniu? Rozważania proponowane w tej książce mają na celu przybliżyć rodzicom korzyści płynące z wdrożenia w życie zasad cnoty kardynalnej.
opr. aw/aw