Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Stop depresji!

Agnieszka Czylok

Jak skutecznie przeciwdziałać depresji?

Jak skutecznie przeciwdziałać depresji? - foto
Autor/źródło: Pixabay, vydumka, CC0

Depresja to choroba. Co więcej, to choroba, która może zakończyć się samobójstwem. Do zachorowania na depresję może prowadzić wiele różnych czynników. Jednak w tym artykule spróbujemy skupić się na tym, co można zrobić, aby przeciwdziałać depresyjnym myślom.


Depresja jest chorobą, która dotyka ludzkiej psychiki. Depresja może mieć podłoże genetyczne, ale na jej rozwój może wpływać bardzo wiele zewnętrznych czynników (które mogą powodować silny stres), jak i mocnych, wewnętrznych przeżyć. Nie jest jednak chorobą nieuleczalną, co warto podkreślić już na początku. Owszem, nieleczona depresja może doprowadzić do samobójstwa. Natomiast istnieje sporo różnych środków, które mogą pomóc w leczeniu depresji, a nawet pomóc w tym, że chory na tę podstępną chorobę, będzie mógł wrócić do pełni zdrowia. Trudno jest walczyć z depresją, ale nie jest to niemożliwe. Natomiast tutaj pragniemy skupić się nad tym, jak do zachorowania na depresję starać się nie dopuścić, kiedy np. zaczynamy dostawać już pewne sygnały. Jeśli widzimy, że z każdym dniem spada nasza samoocena i coraz gorzej nam się funkcjonuje w otaczającym świecie, to już znak, aby zacząć temu przeciwdziałać.

Dobry sen, dobra dieta, wychodzenie do świata...

Sen wpływa na nasz stan fizyczny, ale i psychiczny. Właściwa ilość snu pozwala nam lepiej funkcjonować w ciągu dnia. Bezsenność czy niewysypanie się w codzienności może mieć większy wpływ na rozwój tej groźnej choroby, jaką jest niewątpliwie depresja. Warto więc przyzwyczajać organizm do chodzenia spać o odpowiedniej porze, by móc mu zapewnić właściwą ilość godzin snu. Ważna jest także dobra, zdrowa dieta, picie odpowiedniej ilości wody, unikanie używek. Warto sięgać po zieloną herbatę. Niebywale ważne jest również wychodzenie do świata... Aktywność na dworze pomoże w wydzielaniu endorfin, które także mogą pomóc w przeciwdziałaniu depresji. Relaks w kinie, spotkanie z przyjaciółmi w kawiarni, czy jeszcze inne formy spędzania wolnego czasu – to wszystko, co może być pomocne, aby poprawić sobie nastrój i znów lepiej zacząć funkcjonować w codzienności.

Witamina D i kwasy omega-3

Polska jest krajem, w którym jest raczej mało słońca, więc często lekarze zalecają suplementację witaminą D3, zwłaszcza jesienią i zimą. Im dłużej brakuje nam słonecznej pogody, im szybciej robi się ciemno, tym łatwiej o pogorszenie naszego samopoczucia. Kiedy jest piękna pogoda wiosną i latem, warto jak najwięcej przebywać na dworze. Także w pozostałe pory roku, gdy tylko wyjdzie słońce, warto aktywnie spędzać czas poza domem. Bardzo ważna może okazać się także suplementacja kwasami omega-3. Wzmacniają one układ nerwowy, a co za tym idzie, minimalizują wahania nastroju. Należy pamiętać, że nasz organizm nie produkuje kwasów tłuszczowych takich jak omega-3, dlatego zaleca się wprowadzać je do diety. Jeśli ktoś uwielbia ryby, to nie musi przyjmować tych kwasów w suplementach diety, ale ubogadzić swój talerz tłustymi rybami, takimi jak łosoś czy tuńczyk. Jeśli jednak ktoś nie lubi ryb bądź zjada ryby zbyt rzadko, warto wtedy przyjmować te kwasy pod postacią (odpowiedniej jakości!) kapsułek. Kwasy omega-3 mają bardzo wiele dobrych właściwości. Wzmacniają nie tylko układ nerwowy, ale i pomagają przeciwdziałać chorobom serca. Mają właściwości przeciwutleniające. Warto więc witaminę D i omega-3 wpisać w codziennie "menu".

Pozytywne myślenie

Pozytywne nastawienie do świata to coś, co warto w sobie wypracować. Nie zawsze wszystko układa się po myśli, targają człowiekiem przeróżne emocje i ma on prawo je przeżywać. I trzeba je przeżyć! Nie można ich stłumić, bo wcześniej czy później i tak by się odbiły. Ważne jednak, aby mieć także zdrowy dystans do przeżywania różnych spraw. Nie można emocji w sobie tłumić, ale też nie można przeżywać ich zbyt długo, aby nie doprowadziły do niepotrzebnych, dołujących myśli. Nie miejmy zbyt wielkich oczekiwań wobec samych siebie, ale starajmy się wyznaczać sobie realne, stopniowe cele. Za osiągnięcie nawet najmniejszego celu, warto się nagrodzić. Może to być nawet spojrzenie w lustro i powiedzenie sobie: "Brawo, udało Ci się! Zrobiłaś/eś to dobrze!". Warto budować wiarę w sobie. Nie poddawać się, gdy czegoś nie uda się wykonać, ale wzbudzać w sobie pozytywne myśli, szukając innych rozwiązań. Załamywanie się, że "znowu nie udało się tego zrobić", może doprawadzać do niepotrzebnych frustracji. Ludzie często oceniają innych ludzi, to prawda. Ważne, aby mieć dystans do takich ocen, znając swoje możliwości i akceptując siebie takim, jakim się jest. Bardzo dużo zależy od naszych myśli i naszego nastawienia – od uporządkowania sobie pewnych spraw w naszej głowie. Pamiętajmy, że pozytywne emocje, radość, wdzięczność sprawiają, że lepiej się czujemy, a co za tym idzie, pomagają nam w osiąganiu lepszych wyników w naszej codziennej pracy, w naszych obowiązkach, a co najważniejsze – poprawiają nasze psychiczne zdrowie. Warto więc codziennie myśleć o tym, za co możemy podziękować Panu Bogu. Warto pomyśleć, za co możemy być wdzięczni, co sprawiło nam radość – choćby to były małe rzeczy. Bo to właśnie drobne rzeczy wchodzą w skład pewnej całości.



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: depresja emocje nastrój pozytywne myślenie
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W