Opoka - Portal katolicki
opoka.news
Pekao

Układ odpornościowy

Polskie Towarzystwo Przyjaciół św. Hildegardy

Dieta na wzmocnienie odporności

Dieta na wzmocnienie odporności - foto
Autor/źródło: Pixabay.com, Emilia_Baczynska, licencja CC0

Bez sprawnie funkcjonującego układu odpornościowego nie można liczyć na zachowanie zdrowia. Jest to niezbędna tarcza do obrony przed różnego typu patogennymi drobnoustrojami.

Każdego dnia nasz organizm jest bombardowany ze wszystkich stron wielorakimi bakteriami, wirusami, grzybami itd. To właśnie system immunologiczny czuwa na straży i nie pozwala dostać się wrogom do wnętrza, a jeśli już im się to uda, mobilizuje wszystkie siły do walki z nimi. Osłabiony układ odpornościowy przekłada się na zwiększoną podatność na wszelkiego rodzaju infekcje. Niezwykle ważne jest to, aby cały czas go wzmacniać. Doskonale wiedziała o tym św. Hildegarda.

Czas na wzmocnienie układu odpornościowego

Okres jesienno-zimowy jest szczególnie obciążający dla naszego organizmu, zarówno pod kątem psychicznym, jak i fizycznym. Brak dostępu do sezonowych warzyw i owoców, mniej ruchu na świeżym powietrzu, niedostateczna ilość promieniowania słonecznego – wszystko to osłabia system immunologiczny. Nic więc dziwnego, że zaczynamy podupadać na zdrowiu, doskwierają nam różnego typu dolegliwości. Czas najwyższy zadbać o wzmocnienie swojego układu odpornościowego, zaczynając od zmian nawyków żywieniowych. W miarę możliwości powinno się spożywać jak najbardziej naturalny pokarm, unikając żywności wysoko przetworzonej, która jest mało odżywcza i ma wręcz negatywny wpływ na organizm. Św. Hildegarda przestrzega przed spożywaniem śluzotwórczych pokarmów i tych wychładzających. Zamiast surowizny zaleca sięganie po ciepłe potrawy, które są źródłem energii. Ogrzewają one nas od środka. Pomimo tego, że owoce są niezwykle zdrowe i zawierają mnóstwo witamin, lepiej jest niektórych unikać. Do tych śluzotwórczych i negatywnie wpływających na organizm Hildegarda zalicza truskawki, brzoskwinie, surowe gruszki, śliwki. Nawet por nie jest wskazany.

Kolejną kwestią jest regularne nawadnianie organizmu. Tkanki potrzebują dużej ilości wody, a jej niedobór skutkuje wieloma negatywnymi konsekwencjami i chorobami. Jeśli ktoś zastawia się, skąd pojawił się u niego napięciowy ból głowy, dlaczego cierpi na zaparcia, boryka się z bólami brzucha itd., powinien zacząć od zwiększenia ilości przyjmowanych płynów. Hildegarda zaleca ograniczyć ilość spożywanych cukrów i produktów mlecznych, które są niezwykle śluzotwórcze i tworzą w ciele flegmę. Umiar powinno się zachować także w spożywaniu mięsa, szczególnie wieprzowiny. Optymalna dieta to taka z przewagą roślin. Warto zwiększyć podaż warzyw w ciepłych posiłkach.

Co jeszcze jest ważne?

Bez dobrze zakwaszonego żołądka i prawidłowej mikrobioty jelitowej niemożliwe jest zachowanie zdrowia. Zaleca się uzupełniać codziennie pożyteczną florę bakteryjną jelit przez spożywanie kiszonek w różnych postaciach, najlepiej takich domowych. W celu uniknięcia przerostu grzybów, powinno się unikać cukru w każdej postaci i ograniczyć spożycie słodkich owoców. Hildegarda poleca oczyszczanie jelit przy pomocy mieszanki ziołowej z wszewłogą górską z musem gruszkowym, spożywając taką miksturę trzy razy dziennie. Z ziół polecane są: bertram, galgant, pelargonia. Z diety najlepiej jest całkowicie wykluczyć produkty ze zwykłej pszenicy, zamieniając je na orkisz. Organizmowi należy dostarczyć witamin i mikroelementów. Kluczowe są przede wszystkim witaminy z grupy B, witamina C, której człowiek nie wytwarza oraz witaminy A,D, E i K.


Więcej informacji można pozyskać na stronie hildegarda.edu.pl


opr. ac/ac

 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: owoce św. Hildegarda Wirusy dieta grzyby żołądek odporność witaminy układ odpornościowy zioła bakterie warzywa św. Hildegarda z Bingen system immunologiczny jelita kiszonki
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W