Czcimy i kochamy Pana Boga

Katecheza dla kl. II - szkoły podstawowej

kl. II - szkoła podstawowa

Cel  dydaktyczny:  Uczymy dzieci jak należy czcić i kochać Pana Boga.

Cel  wychowawczy:  Staramy się budzić poczucie właściwej postawy wobec pierwszego przykazania: Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.

Pomoce:  kolorowe chorągiewki lub małe chusteczki, czekolada oraz bębenek do wybijania rytmu.

1.  Przywitanie z dziećmi

(Rozmowa inicjująca katechezę)

Witam wszystkie moje dzieci, które (dzieci odpowiadają machaniem rączki, jeśli wykonały daną czynność):

  • modliły się dzisiaj rano,
  • jadły śniadanie,
  • odrobiły zadanie domowe,
  • pomagały rodzicom w domu,
  • w tygodniu były dobre dla innych ludzi,
  • były w niedzielę na Mszy świętej,
  • widziały słonia,
  • psociły na lekcjach,
  • myślały tylko o sobie.

2.  Modlitwa

(Śpiew piosenki jako forma modlitwy)

Idzie Jezus, spójrz jak kroczy On po wodzie, podnosi Cię i pomaga ci wstać. Idzie Jezus, On jest Panem tych spienionych fal. Idzie Jezus, On kocha cię /...On uświęca cię... On przenika cię... On pociesza cię... On kieruje mną.../ (Zapis nutowy w: śpiewnik "Radość 4", s. 251)

3.  Wprowadzenie w temat - Zabawa w czekoladę

Za chwilę poznamy dzisiejszy temat lekcji, ale wcześniej mam do Was kochane dzieci pytanie:

  • Kto z Was lubi czekoladę? (katecheta pokazuje czekoladę). Wybieramy dwoje dzieci i wyprowadzamy je z klasy. W tym czasie chowamy czekoladę w określonym miejscu np. do tornistra jakiegoś dziecka. Przy pomocy bębenka wybijamy określony rytm, który staje się coraz bardziej intensywny, jeśli dzieci /lub jedno dziecko/ zbliżą się do czekolady. Czekolada powinna się szybko znaleźć.
  • Ta czekolada jest w takim razie Twoja /np. Kasi, Zbyszka/. Dostaniesz ją jednak dopiero po skończonej lekcji i będziesz mógł podzielić się z Twoimi kolegami i koleżankami. (dobrze jest przygotować taką ilość czekolady, aby mogła wystarczyć dla wszystkich dzieci w klasie)
  • W takim razie drogie dzieci powiedzcie mi - co jeszcze lubicie? (dzieci mogą odpowiadać: jeździć na rowerze, jeść banany, oglądać bajki, spać...)
  • Wyobraźcie sobie, że w tej chwili do klasy wchodzi nasz Ojciec Święty Jan Paweł II (królewna z bajki, pan dyrektor). Jak byście się zachowały? (Możliwe odpowiedzi: byłby to dla nas zaszczyt, wielka radość, należałoby zachować szacunek).
  • Jak w takim razie mamy się zachować wobec Pana Boga? (dzieci powinny odpowiadać na zasadzie analogii; np. mamy Pana Boga kochać, szanować, czcić, chwalić, modlić się do Niego)

4.  Zapis tematu w zeszycie

Teraz następuje zapis tematu na tablicy oraz w zeszytach dzieci w formie pozytywnej:

Czcimy i kochamy Pana Boga

5.  Rozwinięcie tematu przy pomocy dialogu

(Zapis podkreślonego tekstu do zeszytu)

Wracamy do udzielonej przez dzieci odpowiedzi na pytanie: co lubią? (spać, jeździć na rolkach, jeść cukierki, grać w piłkę, bawić się).

  • Gdzie poznajemy (spotykamy) Pana Boga? (w szkole, na katechezie, podczas Mszy św., na modlitwie, w drugim człowieku)
  • Drogie dzieci, co się dzieje jeśli np. X (Joasia) zamiast pójść w niedzielę na Mszę św., woli z koleżankami cały dzień bawić się, jeżdżąc na rolkach pod swoim blokiem? (Zamiast kochać Pana Boga woli inne zajęcie)
  • Czy Joasia naprawdę kocha Pana Boga?
  • W takim razie: jak kochamy Pana Boga?

(Możliwe odpowiedzi; gdy wypełniamy nasze obowiązki wobec Pana Boga, modlimy się, jesteśmy na Mszy św., systematycznie i z uwagą uczestniczymy w katechezie, starannie prowadzimy zeszyt, odrabiamy lekcje, pomagamy innym...)

Drogie dzieci: Pana Boga kochamy wtedy, gdy stawiamy Go ponad wszystkie rzeczy np. nasze przyjemności, choćby były one dobre i bardzo ciekawe.

6.  Zabawa - Ruch na drodze - wyjaśniająca cel przykazań Bożych

(Zapis podkreślonego tekstu do zeszytu)

Dzieci wychodzą z ławek i przez czas ok. 1-2 minut udają jazdę samochodów, motocykli, karetek pogotowia i rowerów. Poruszają się bezładnie po wyznaczonym do zabawy terenie (np. między ławkami). Katecheta, w roli policjanta, w odpowiednim momencie przez podniesienie ręki wstrzymuje ruch. Jest to znak, na który wszystkie pojazdy muszą się zatrzymać, stanąć w miejscu. Potem należy powiedzieć, ile razy "pojazdy" zderzyły się oraz czy nie spóźniły się z zatrzymaniem. Następnie bezładny ruch "pojazdów" zastępujemy ruchem prawostronnym.

  • Co może się zdarzyć przy nieprzestrzeganiu przepisów prawa ruchu drogowego? (wypadek)
  • Co zapewnia ład (porządek) na drogach? (znaki drogowe)
  • Jakie znacie znaki drogowe?
  • Drogie dzieci podobnie jest w naszym życiu, jeśli chodzi o Pana Boga. Tylko wtedy Go kochamy (tylko wtedy wszystko jest w porządku), gdy przestrzegany Bożych przykazań.
  • W takim razie jak brzmi pierwsze przykazanie Boże? (Nie będziesz miał bogów cudzych obok Mnie).

7.  Powtórzenie

(Tekst podkreślony zadajemy jako pracę domową)

  • W takim razie: kto dał ludziom przykazania Boże?
  • Kto mi powie, jakie jest pierwsze przykazanie Boże?
  • Co znaczą te słowa?
  • Kiedy powinniśmy modlić się do Boga?
  • Jak mamy się modlić?
  • W jaki sposób każde dziecko może pokazać, że kocha Pana Boga?

8.  Zakończenie

Modlitwa spontaniczna z odpowiednim wprowadzeniem katechety lub oddanie czci i chwały naszemu dobremu Panu Bogu poprzez modlitwę: Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen.

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama