Fragmenty zbioru rozważań p.t. "Adwentowa reanimacja"
|
Stefan Meller, minister spraw zagranicznych w latach 2005-2006, twierdził, że ludzie sprawujący władzę powinni kontrolować się i pilnować na każdym kroku: „Nadmierne poczucie władzy jest jak nowotwór — straszna, drażniąca organizm choroba, którą trzeba dławić w zarodku, zanim się rozwinie”8.
Setnik, rzymski dowódca, świadomy władzy nad żołnierzami, sługami i mieszkańcami Palestyny, wie, że jego władza nie jest nieograniczona. Zapewne ma niewielkie pojęcie o sprawach religijnych czy duchowych, ale odnosi się do tej sfery z największą pokorą. Dzięki temu jego sługa zostaje uzdrowiony.
Ryszard Czajkowski opowiada, że w Nepalu dzieci uczą rodziców tego, czego się nauczyły w szkole. Tamtejszy nauczyciel miał problemy z trygonometrycznymi wzorami. Czajkowski wytłumaczył mu, o co chodzi. Dla nauczyciela nie był to żaden dyshonor; poprosił, by objaśnił to także uczniom9.
Ewangelia:
Jezus rozradował się w Duchu Świętym i rzekł: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie. Ojciec mój przekazał mi wszystko. Nikt też nie wie, kim jest Syn, tylko Ojciec; ani kim jest Ojciec, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić». Potem zwrócił się do samych uczniów i rzekł: «Szczęśliwe oczy, które widzą to, co wy widzicie. Bo powiadam wam: Wielu proroków i królów pragnęło ujrzeć to, co wy widzicie, a nie ujrzeli, i usłyszeć, co słyszycie, a nie usłyszeli».
* * *
Kim jest biblijny prostaczek?
Biblia Tysiąclecia tłumaczy greckie słowo nepios jako „prostaczek”, a wydanie poznańskie Pisma Świętego jako „człowiek prosty”. Jednak nepios może oznaczać także niemowlę, dlatego w wydaniu Towarzystwa Świętego Pawła użyto zwrotu: „tym, którzy są jak małe dzieci” (zob. Łk 10, 21). Wszystkie powyższe określenia akcentują otwartość na Boga. Na ogół człowiek prosty, bez żadnego wykształcenia, słucha [uczy się] tego, co mają do powiedzenia mądrzejsi od niego. Podobnie niemowlę samo nie mówi, ale naśladuje zachowanie rodziców i opiekunów.
Dlaczego Jezus krytykuje ludzi mądrych i roztropnych?
Na kartach Ewangelii Jezus pochwala mądrość i roztropność, czego przykładem jest przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych (zob. Mt 25, 1-13). Odwołuje się też do mądrości króla Salomona (zob. Mt 12, 42; Łk 11, 31). Ewangeliści wiele razy mówią o mądrości samego Jezusa (zob. Mt 13, 54, Mk 6, 2; Łk 2, 40. 52). Wywyższając dzieci czy też ludzi prostych, Jezus nie neguje wykształcenia i związanej z nim wiedzy. Wskazuje jedynie na niebezpieczeństwo pychy i zbytniej wiary w siebie. Sama wiedza nie wystarcza bowiem do zgłębiania Bożych tajemnic i duchowego rozwoju.
8 Świat według Mellera. Życie i polityka: ku przyszłości. Ze Stefanem Mellerem rozmawia Michał Komar, Warszawa 2008, s. 215.
9 Zob. Krzysztof Błażyca, Ludzie mnie fascynują. Rozmowa z podróżnikiem Ryszardem Czajkowskim, „W drodze” 2009, nr 7 (431), s. 10.
opr. ab/ab