Załączniki
Strażnik ciszy - zadbaj o to, aby podczas lekcji nikt nie rozmawiał w niepożądanym momencie, a podczas pracy zespołowej rozmawiano przyciszonym głosem.
Strażnik czystości - zatroszcz się o to, aby miejsce pracy twojej grupy pozostawało w czystości, a sprzęty nie były niszczone.
Bramkarz - zatroszcz się o to, aby wszyscy należący do twojej grupy byli zaangażowani w pracę i wykonywali rzetelnie zlecone zadania.
Mistrz odznaczeń - zauważaj osiągnięcia i sukcesy twoich kolegów w grupie.
Trener - pomagaj kolegom z twojej grupy.
Organizator pracy - dostarcz grupie materiały przygotowane przez nauczyciela oraz zadbaj o rozdzielenie pracy pomiędzy wszystkich w zespole.
KRYTERIA | UCZEŃ POWINIEN | SAMOOCENA |
konieczne | 1. Podać przykłady objawiania się Boga w historii. 2. Wyjaśnić, czym jest Pismo św. 3. Podać przykłady sposobów poznawania Boga w kościele. 4. Odszukać wskazany tekst w Piśmie św. po podaniu przez nauczyciela nazwy księgi, z której zaczerpnięty jest tekst. |
|
podstawowe | 5. Wyjaśnić terminy: "historia zbawienia" i "Objawienie Boże". 6. Podać kilka podstawowych gatunków literackich Pisma św. 7. Wyjaśnić, czym jest "natchnienie Boże". |
|
rozszerzające | 8. Wskazać możliwości dawania odpowiedzi objawiającemu się Bogu. 9. Wyjaśnić, dlaczego nie można czytać Pisma św. jak zapisu kronikarskiego. 10. Zilustrować przykładami podstawowe gatunki literackie Pisma św. |
|
dopełniające | 11. Wyjaśnić, co to znaczy, że Pismo św. jest księgą natchnioną, zawierającą Objawienie Boże. 12. Rozróżnić autorstwo Boże i ludzkie Pisma św. 13. Wskazać związek między poznawaniem Boga a przynależnością do Kościoła. |
KRYTERIA | UCZEŃ POWINIEN | SAMOOCENA |
konieczne | 1. Podać treść obietnicy danej Abrahamowi przez Boga i wyjaśnić, w jaki sposób Bóg wypełnił tę obietnicę. 2. Opowiedzieć o próbie posłuszeństwa Abrahama Bogu. 3. Podać główne idee opowiadań biblijnych o stworzeniu świata i o upadku pierwszych ludzi. 4. Zdefiniować pojęcia: "łaska uświęcająca" i "Opatrzność Boża". 5. Zdefiniować pojęcie "grzechu pierworodnego" i wskazać źródło jego przebaczenia. 6. Podać główną myśl opowiadania biblijnego o Józefie Egipskim. 7. Wymienić główne prawdy wiary i 10 Przykazań Bożych. |
|
podstawowe | 8. Wyjaśnić, dlaczego Abraham został nazwany "ojcem wszystkich wierzących". 9. Streścić opowiadania biblijne o stworzeniu świata i o upadku pierwszych ludzi. 10. Wyjaśnić, kim są aniołowie i jakie jest ich posłannictwo. 11. Wyjaśnić, kim jest szatan. 12. Wskazać podobieństwo między postawą Józefa Egipskiego a postawą Jezusa. 13. Wymienić 5 przykazań kościelnych. |
|
rozszerzające | 14. Wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Abrahama. 15. Podać datę chrztu Polski. 16. Opowiedzieć o działalności św. Wojciecha w Polsce. 17. Wyjaśnić, co to znaczy, że człowiek stworzony jest na podobieństwo Boże. 18. Podać istotę i skutki grzechu pierwszych ludzi. 19. Wyjaśnić, dlaczego Jezus jest nazywany "drugim Adamem". 20. Streścić opowiadanie biblijne o Józefie Egipskim. |
|
dopełniające | 21. Określić związek chrztu Polski z obietnicą daną Abrahamowi. 22. Wymienić najważniejsze wydarzenia z życia św. Wojciecha. 23. Zanalizować teksty o stworzeniu świata i o grzechu pierwszych ludzi, wyjaśniając symbole i obrazy występujące w tych opowiadaniach (ogród Eden, umieszczenie człowieka w ogrodzie. Bóg przechadzający się po ogrodzie, drzewo poznania dobra i zła, wąż, spór Adama i Ewy, osty i ciernie, wygnanie z raju. 24. Zacytować tekst Rdz 3,15 - pierwsza obietnica Zbawiciela - i wyjaśnić symbole i terminy w nim występujące (potomstwo niewiasty, potomstwo węża, zmiażdżenie głowy, zmiażdżenie pięty. |
kryteria/punkty |
aktywność. |
postawa na lekcji |
4 |
* uczeń zawsze uważnie śledzi tok lekcji i podejmuje wszystkie działania związane ze zleconymi zadaniami lub etapami lekcji. * bardzo często zgłasza chęć wypowiedzi. * nigdy nie zajmuje się tym, co nie jest związane z tematem lekcji. |
* uczeń podczas modlitwy zawsze przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony na rozmowie z Bogiem. * swoim zachowaniem nigdy nie przeszkadza innym w pracy. * zawsze stosuje się do zasady: jeden mówi, pozostali słuchają. * szanuje wypowiedzi innych, nawet wówczas, gdy posiada inne zdanie na dany temat. * dba o dobrą atmosferę w klasie. |
3 |
* uczeń najczęściej śledzi uważnie tok lekcji podejmując działania związane ze zleconymi zadaniami lub etapami lekcji. * rzadko zdarza mu się zajmować tym, co nie jest związane z tematem lekcji. * często zgłasza chęć wypowiedzi. |
* uczeń podczas modlitwy zawsze przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony na rozmowie z Bogiem. * rzadko zdarza mu się swoim zachowaniem zakłócać tok lekcji i przeszkadzać innym w pracy. * stosuje się do zasady: jeden mówi, pozostali słuchają. * szanuje zdania odmienne od swoich. * dba o dobrą atmosferę w klasie. |
2 |
* uczeń stara się realizować zadania związane z poszczególnymi etapami lekcji jednak czasem zajmuje się tym, co nie jest związane z tematem. * rzadko zgłasza chęć wypowiedzi. |
* uczeń najczęściej podczas modlitwy przyjmuje właściwą postawę ciała i jest skupiony na rozmowie z Bogiem. * zdarza mu się swoim zachowaniem przeszkadzać innym w pracy i zakłócać tok lekcji. * czasami łamie zasadę: jeden mówi, pozostali słuchają. * stara się szanować opinie i zdania odmienne od własnych. |
1 |
* uczeń podejmuje tylko część zadań związanych z poszczególnymi etapami lekcji, często zajmuje się tym, co nie jest związane z tematem. * nie zgłasza chęci wypowiedzi. |
* uczeń często podczas modlitwy rozprasza innych. * często swoim zachowaniem zakłóca tok lekcji i przeszkadza innym w pracy. * często łamie zasadę: jeden mówi, pozostali słuchają. * często nie zachowuje postawy szacunku wobec osób posiadających zdania odmienne od jego własnych. |
0 |
* uczeń nie podejmuje zadań związanych z poszczególnymi etapami lekcji i najczęściej zajmuje się tym, co nie jest związane z tematem. * nie zgłasza chęci wypowiedzi. |
* uczeń nie dba o atmosferę skupienia podczas modlitwy rozpraszając innych. * bardzo często swoim zachowaniem zakłóca tok lekcji i przeszkadza innym w pracy. * nie stosuje się do zasady: jeden mówi, pozostali słuchają. * wykazuje postawę lekceważącą wobec wypowiedzi innych. * wpływa negatywnie na atmosferę w klasie. |
kategorie/punkty |
Praca w grupie: wkład w pracę grupy oraz umiejętność pracy w zespole |
Wypełnianie powierzonych funkcji |
3 |
* uczeń zawsze angażuje się w pracę zespołu. * proponuje, jak zrealizować zlecone zadanie, przedstawia pomysły. * konsekwentnie wykonuje zadaną pracę, nie tracąc czasu na tematy nie związane z zadaniem. * słucha pomysłów innych. * wyraża szacunek dla odmiennych od własnych zdań oraz ich autorów. * dyskutuje, a nie kłóci się podczas poszukiwania rozwiązań zleconych zadań. |
* zawsze pamięta o swojej funkcji wypełniając powierzone obowiązki za każdym razem, gdy wymaga tego sytuacja albo nadarza się okazja do podjęcia działania, a nawet szuka takich okazji. * odnotowuje swoje działania na karcie funkcji. |
2 |
* uczeń bardzo często angażuje się w pracę grupy. * czasem podaje własne pomysły dotyczące zleconego zadania. * konsekwentnie wykonuje zadaną pracę, nie tracąc czasu na tematy nie związane z zadaniem. * słucha pomysłów innych i wyraża szacunek dla odmiennych od własnych zdań oraz ich autorów. * dyskutuje, a nie kłóci się podczas poszukiwania rozwiązań zlecanych zadań. |
* często przypomina sobie o swojej funkcji wypełniając powierzone obowiązki. * rzadko zdarza mu się nie podejmować działania, gdy wymaga tego sytuacja. * odnotowuje swoje działania na karcie funkcji. |
1 |
* uczeń czasem angażuje się w pracę grupy, jednak często odrywa się od zadanej pracy. * nie przedstawia własnych pomysłów, ale szanuje pomysły innych. * wykonuje jedynie część wyznaczonej pracy. |
* czasami tylko przypomina sobie o swojej funkcji często zapominając o powierzonych obowiązkach. * od czasu do czasu podejmuje działania związane z własną funkcją, zwłaszcza po interwencji nauczyciela. |
0 |
uczeń nie angażuje się w pracę grupy. * odrywa innych członków zespołu od wykonywania zleconych zadań, przeszkadza tym, którzy starają się pracować. * nie wykazuje inicjatywy i nie przedstawia własnych pomysłów. * nie szanuje pomysłów innych, często krytykuje pracę zespołu i przyczynia się do kłótni. |
* nie pamięta o swojej funkcji i nie podejmuje żadnych działań związanych z powierzonymi obowiązkami, nawet po zwróceniu uwagi przez nauczyciela. |
opr. ab/ab