Fragmenty książki "Jezus i Samarytanka"
ISBN: 978-83-7505-216-9
wyd.: WAM 2008
Termin Samarytanie występuje jeden raz w Biblii Hebrajskiej, w 2 Krl 17,29, i nie jest jednoznaczny1. Pomimo tego, że Samarytanie uważają się za Hebrajczyków (skoro ich ojcem jest Jakub, to są oni także synami Abrahama) i za prawdziwych Izraelitów, lecz nie za Żydów (Judejczyków)2, pomimo tego, że początki swojej identyczności upatrują w wydarzeniach opisanych w 1 Sm 1,9-4,183, to jednak brak szerszej bazy danych źródłowych sprawia, że kwestia ich pochodzenia nadal pozostaje niejasna. Np. F. Dexinger uważa Samarytan za izraelitów Królestwa Północnego, którzy byli wyznawcami Jahwe, a nie za pogańskich osadników sprowadzonych tam po podboju asyryjskim (tych nazywa Samarianami)4.
Bynajmniej samarytanizmu nie można traktować w kategoriach schizmy, sekty czy herezji5. Samarytanie byli potomkami mieszkańców Królestwa Północnego a tym samym nośnikami napięcia między północną a południową Palestyną, istniejącego przed powstaniem królestwa Dawida a antagonizującego się po jego rozpadzie. Odtąd obydwie społeczności rozwijały się względnie niezależnie — odwołując się jednak do wspólnych fundamentaliów religii izraelskiej, skodyfikowanych w Torze. Nie akceptując żydowskiej reformy za króla Jozjasza, Samarytanie pozostali na pozycjach systemu henoteistycznego, który był lepiszczem mozaizmu przed i po rozpadzie (tak na północy jak i południu). Dlatego ich postrzeganie pryncypiów religii i tradycji miało wiele cech wspólnych z konserwatywnym środowiskiem judaizmu starożytnego, który reprezentowali np. saduceusze (stosunek do esseńczyków jest przedmiotem debaty). W czasach hasmonejskich Samaria została podbita przez Żydów.
Żydzi traktowali ją jako część Erec Israel6, ale nie zdołali narzucić jej judaizmu. Zapewne Samarytanie aneksję swojego terytorium przez Rzym w 63. r. p.n.e. potraktowali jako wyzwolenie spod żydowskiej okupacji7. Radość nie trwała długo, gdyż Samarię oddano z łaski Rzymu pod panowanie żydowskiego króla-wasala Heroda Wielkiego. Po jego śmierci Królestwo Izraela zostało podzielone pomiędzy trzech synów. Samaria wraz z Judeą dostała się w ręce jego syna — Archelausa. Po złożeniu Archelausa z urzędu przez cesarza w 6. r. n.e., tereny Samarii zostały przyłączone do prowincji Syrii i poddane z Judeą 17 rzymskiej prokuratorii8. Bezpośredni nadzór nad nimi sprawowali prokuratorzy rzymscy rezydujący w Cezarei Nadmorskiej. Chociaż Samarię z Judeą w czasach Jezusa połączył polityczny los (realizowali oni niezależny od Żydów styl uprawiania polityki w odniesieniu do Rzymian), to jednak dalej dzieliła ich historia i poniekąd religia9. Nie była to jednak przepaść nie do pokonania, a ewolucja antycznego samarytanizmu nie przebiegała w izolacji od ewolucji w łonie judaizmu. Dowodem na to jest np. fenomen samarytańskiego prawa szabatowego10.
Samarytanie zamieszkiwali terytorium pomiędzy Judeą a Galileą, które pod względem etnicznym było zróżnicowane. Oprócz Samarytan przebywali tam Żydzi oraz poganie pochodzenia semickiego i niesemickiego.
Głównym źródłem utrzymania było rolnictwo. Urodzaj ziemi samarytańskiej był przysłowiowy, co potwierdza Józef Flawiusz i literatura rabiniczna11. Podstawę administracyjną Samarii stanowiły miejscowości o liczebności około 2000 mieszkańców12. Działalność polityczną Samarytan reprezentował senat (J. Flawiusz, Dawne dzieje 18,88). Samarytanie posiadali również diasporę13. O pozasemickiej diasporze wyraźne poświadczenie pochodzi z czasów hellenistycznych14. O diasporze semickiej raportuje Biblia (2 Krl 17,23; 1 Krn 5,26). J. Flawiusz dokumentuje istnienie diaspory w Egipcie w kontekście napięć między Żydami i Samarytanami (Dawne dzieje 12,7; 13,75-79).
1 Por. S. Wypych, Samarytanie w ujęciu historycznym, geograficznym i religijnym, RBL 58/3 (2005) 165-179, s. 165. Encyclopaedia Judaica zauważa, że hebrajska nazwa szomronim (.*1&9/&:) z 2 Krl 17,29 oznacza raczej Samarian niż Samarytan. Z kolei Samarytanie nie używają jej wcale. Oni nazywają siebie szamerim (.*9/:) — tj. strażnicy prawdy. Por. tamże, hasło: Samaritans, t. 14,727-758, s. 728.
2 Por. M. Delcor, Vom Sichem der hellenistischen Periode zum Sychar des Neuen Testaments, ZDPV 78 (1962) 34-48, s. 36.
3 Por. J. MacDonald, The Theology of the Samaritans, London 1964, s. 17.
4 Por. Samarytanie w nauce i historii, art. cyt., s. 437n.
5 Por. J.P. Meier, The Historical Jesus and the Historical Samaritans: What can be Said?, Bib 81 (2000) 202-232, s. 209.
6 J. Zangenberg, Frühes Christentum in Samarien, dz. cyt., s. 23.
7 Por. M. Theobald, Abraham — (Isaak —) Jakob. Israels Väter im Johannesevangelium, s. 158-184, w: Israel und seine Heilstraditionen im Johannesevangelium, (FS Johannes Beutler), red. M. Labahn, K. Scholtissek, Angelika Strotmann, Paderborn — München — Wien — Zürich 2004, s. 168.
8 Por. C.K. Barrett, The Gospel according to S. John, London 21978, s. 231.
9 Tak D.A. Carson, The Gospel according to John, Grand Rapids 1991, s. 216.
10 Samarytańska halacha „remained in full dialogue with the cacophony of halakic voices within Judaism”. Cyt. H. Weiss, The Sabbath Among the Samaritans, JSJ 25 (1994) 252-273, s. 273.
11 Por. J. Zangenberg, Frühes Christentum in Samarien, dz. cyt., s. 26.
12 Por. jw., s. 24.
13 Zob. A.D. Crown, The Samaritan Diaspora, s. 195-217, w: The Samaritans, red. A. Crown, Tübingen 1989.
14 Zob. F. Bruneau, „Les Israélites de Délos” et Juiverie Délienne, BCH 106 (1982) 465-504. Obecność diaspory w egipskiej Elefantynie w V w. p.n.e. suponuje się na podstawie zapisów papirusowych, zob. R. White, hasło: Elephantine, s. 84-85, w: A Companion to Samaritan Studies, dz. cyt.
opr. aw/aw