Wprowadzenie i spis treści
ISBN: 978-83-7505-189-6
wyd.: WAM 2008
Spis treści | |
Wprowadzenie | 6 |
I. Teologia fundamentalna jako dyscyplina teologiczna | 8 |
1.1. Teologia | 8 |
1.2. Apologetyka | 9 |
1.2.1. Rys historyczny | 10 |
1.2.1.1. Jezus Chrystus i pierwsza gmina | 10 |
1.2.1.2. Okres apologetów | 10 |
1.2.1.3. Średniowiecze | 12 |
1.2.1.4. Epoka nowożytna | 13 |
1.3. Teologia fundamentalna | 15 |
1.3.1. Przedmiot | 18 |
1.3.2. Cel i zadania | 19 |
1.3.3. Metody | 21 |
II. Objawienie Boga w historii | 23 |
2.1. Pojęcie Objawienia | 24 |
2.2. Objawienie kosmiczne | 27 |
2.3. Objawienie historyczne | 29 |
2.4. Objawienie eschatyczne | 30 |
2.5. Objawienie Boga w Jezusie | 31 |
2.5.1. Historyczność Jezusa Chrystusa | 32 |
2.5.1.1. Świadectwa żydowskie | 34 |
2.5.1.1.1. Talmud | 34 |
2.5.1.1.2. Józef Flawiusz | 36 |
2.5.1.2. Świadectwa rzymskie | 37 |
2.5.1.2.1. Pliniusz Młodszy | 37 |
2.5.1.2.2. Korneliusz Tacyt | 38 |
2.5.1.2.3. Swetoniusz | 38 |
2.5.1.2.4. Serapion | 39 |
2.5.1.3. Apokryfy | 40 |
2.5.1.4. Pisma kanoniczne | 41 |
2.5.1.4.1. Listy św. Pawła | 42 |
2.5.1.4.2. Ewangelie i starożytne biografie | 43 |
2.5.1.4.3. Jezus w Ewangeliach | 45 |
2.5.1.5. Zabytki materialne | 51 |
2.5.1.5.1. Badania archeologiczne | 51 |
2.5.1.5.2. Całun Turyński i całun z Manoppello | 53 |
2.5.2. Jezus w ujęciu pozakościelnym | 54 |
2.5.2.1. Jezus filozofów | 58 |
2.5.2.1.1. Immanuel Kant: „Jezus — moralna doskonałość” | 59 |
2.5.2.1.2. Georg Wilhelm Hegel: „Jezus — Absolut obecny w świecie” | 61 |
2.5.2.1.3. Karl Jaspers: „Jezus — człowiek normatywny” | 63 |
2.5.2.1.4. Jean Paul Sartre: „Jezus — bezbożny humanizm” | 64 |
2.5.2.1.5. Milan Machoveč: „Jezus dla ateistów” | 66 |
2.5.2.1.6. Leszek Kołakowski: „Jezus — prorok i reformator” | 67 |
2.5.2.1.7. Richard Dawkins: „Iluzja Boga” | 69 |
2.5.2.2. Jezus współczesnych Żydów | 71 |
2.5.2.2.1. Józef Klausner: „Żydowski nacjonalista” | 72 |
2.5.2.2.2. Martin Buber: „Starszy Brat” | 74 |
2.5.2.2.3. Szalom Ben-Chorin: „Brat Jezus” | 75 |
2.5.2.2.4. Pinchas Lapide: „Nieporównywalny” | 76 |
2.5.2.3. Jezus w religiach świata | 78 |
2.5.2.3.1. Jezus w Koranie | 77 |
2.5.2.3.2. Jezus (neo)hinduistów | 80 |
2.5.2.3.3. Jezus i Budda | 84 |
III. Objawienie w ujęciu teologii nowożytnej i jego modele | 90 |
3.1. Objawienie w rozumieniu teologii nowożytnej | 90 |
3.2. Motyw apologetyczny w Objawieniu | 94 |
3.3. Modele objawienia i ich kwalifikacja | 94 |
IV. Objawienie w świetle Vaticanum II | 100 |
4.1. Samoudzielenie się Boga w komunii osób | 102 |
4.2. Aspekt trynitarny i chrystologiczny | 104 |
4.3. Jezus Chrystus jako pełnia objawienia | 105 |
4.4. Słowa i czyny | 107 |
4.5. Objawienie w historii i dzieje objawienia | 108 |
4.6. Znaczenie „znaków” i „cudów” | 110 |
V. Co objawia „wydarzenie Chrystusa ”? | 115 |
5.1. Wiara: przyjęcie objawienia | 115 |
5.2. Podmiot i przedmiot Objawienia | 117 |
5.3. Jezus Chrystus jako człowiek | 118 |
5.4. Krzyż jako uwiarygodnienie objawienia | 121 |
5.4.1. Śmierć krzyżowa Jezusa | 123 |
5.4.2. Świadomość staurologiczna | 124 |
5.4.3. Crux hodie | 126 |
5.5. Znaczenie zmartwychwstania Jezusa dla wiary chrześcijan | 127 |
5.5.1. Pośrednie i bezpośrednie świadectwa o zmartwychwstaniu | 129 |
5.5.1.1. Formuły kerygmatyczne | 129 |
5.5.1.2. Problem „pustego grobu” | 132 |
5.5.1.3. Chrystofanie | 135 |
5.5.2. Motywy przewodnie chrystofanii | 136 |
5.5.2.1. Motyw wątpienia | 136 |
5.5.2.2. Motyw identyczności Ukrzyżowanego ze Zmartwychwstałym | 138 |
5.5.2.3. Motyw rozesłania | 140 |
5.5.3. Uwagi do interpretacji wydarzeń paschalnych | 141 |
5.5.3.1. Zmartwychwstanie jako interpretacja | 142 |
5.5.3.2. Rozumienie zmartwychwstania w NT | 144 |
5.5.3.3. Relacje o zmartwychwstaniu w świetle apokaliptycznym | 145 |
5.5.3.4. Stanowisko Waltera Kaspera | 146 |
5.5.3.5. Stanowisko Wolfharta Pannenberga | 149 |
5.5.3.6. Podsumowanie | 151 |
5.6. Jezus ziemski — przedmiot wiary w Chrystusa | 152 |
5.7. Jezus objawiający człowieka | 155 |
5.7.1. Objawienie człowiekowi prawdy o nim samym | 157 |
5.7.2. Objawienie Bogu Ojcu człowieka | 162 |
VI. Jezus Chrystus — świadomość deklaracyjna | 168 |
6.1. Syn Człowieczy | 169 |
6.1.1. Znaczenie określenia | 169 |
6.1.2. Działalność ziemska | 171 |
6.1.3. Zapowiedź śmierci i zmartwychwstania | 171 |
6.1.4. Eschatologiczne oczekiwanie | 172 |
6.1.5. Podsumowanie | 172 |
6.2. Syn Boży | 173 |
6.2.1. Znaczenie tytułu w Nowym Testamencie | 175 |
6.2.2. Wyjątkowość relacji do Boga Ojca | 176 |
6.2.3. Świadomość godności ponadludzkiej | 177 |
6.2.4. Świadomość religijnej władzy prawodawczej | 177 |
6.2.5. Cuda we własnym imieniu | 178 |
6.2.6. Świadomość władzy odpuszczania grzechów i władzy sądzenia | 178 |
6.2.7. Żądanie czci religijnej | 179 |
6.3. „Ja jestem” | 179 |
6.3.1. „Jestem, który jestem” posłany | 180 |
6.3.2. „Jestem, który jestem” | 180 |
6.4. Mesjasz (Chrystus) | 182 |
6.4.1. Jezus, który jest Chrystusem | 184 |
6.4.2. Jezus i tytuł Mesjasza | 185 |
6.4.2.1. Zapytanie Jana Chrzciciela | 186 |
6.4.2.2. Mesjańskie wyznanie Piotra | 187 |
6.4.2.3. Jezus wobec Kajfasza i Wysokiej Rady | 187 |
6.4.2.4. Jezusowa interpretacja mesjańskiego posłannictwa | 188 |
Wykaz skrótów | 191 |
Bibliografia | 193 |
INDEKS BIBLIJNY | 199 |
W plastyczny sposób to posłannictwo teologii fundamentalnej wyraża H. Waldenfels, gdy stwierdza: „W pewnym sensie uprawianie teologii fundamentalnej można porównać ze staniem na progu domu. Ten, kto stoi na progu, znajduje się zarazem wewnątrz i na zewnątrz. Słyszy tych, którzy stoją na zewnątrz i tych, którzy są w domu. Zależy mu jednak na tym, aby ludzie wchodzili do środka. Przyswaja sobie to, co inni na zewnątrz widzą i wiedzą — w dziedzinie filozofii, historii, nauk społecznych — co myślą o Bogu, o Jezusie z Nazaretu i Kościele, ale także o sobie samych, o świecie i społeczeństwie, w którym żyją”1.
Z jednej strony teologia fundamentalna nie tracąc swej tożsamości, musi znać świat współczesnego człowieka, aby mogła mu służyć i pozostawać stale z nim w dialogu. Z drugiej jednak strony zmuszona jest niejako żyć światem samej teologii (dogmatyki), aby mówiąc o Bogu nie popadła w niebezpieczeństwo jałowych teoretycznych dyskursów na temat „Boga filozofów”.
Biblijne, a przez to i teocentryczno-egzystencjalne zakorzenienie teologii jest w tym względzie gwarantem jej wiarygodności.
Niniejszy projekt teologii fundamentalnej w swoim chrystologicznym ujęciu kładzie akcent na wydarzenie objawienia. Jak sam już tytuł wskazuje „Jezus Chrystus — objawiony i objawiający” fakt objawienia jest nade wszystko darem Trójjedynego Boga; to On wychodzi ze swoją inicjatywą zbawczą. Prezentowana koncepcja objawienia ma charakter personalistyczny. Obaj partnerzy objawienia: Jezus Chrystus i człowiek są osobami, które w wolności uczestniczą w dziejach zbawienia. Obaj są uwikłani w dramat miłości: akceptacji i odrzucenia.
Historia Syna Człowieczego, objawianego przez Boga Ojca w Duchu Świętym człowiekowi i światu jest też historią objawienia człowieka jemu samemu. Stąd przedkładaną tutaj chrystologię fundamentalną cechuje jednoznaczny wymiar antropologiczny, którego absolutną koncentrację należy widzieć w wydarzeniu wcielenia. Objawienie bowiem jest ze swej natury inkarnacyjne. Et incarnatus est — Bóg rzeczywiście (i to jako osoba) wkroczył w historię człowieka i świata.
W tajemnicy śmierci, krzyża i zmartwychwstania Jezusa z Nazaretu odsłania się i uwiarygodnia Jego osoba i misja: utworzenie na nowo komunii Boga i człowieka. Tu należy widzieć wymiar eklezjalny. W rzeczywistości Eklezji znajduje się gwarant nie tylko właściwej interpretacji treści objawienia wraz z rozwojem ich rozumienia, lecz jest w niej przestrzeń soteryjna.
Gdy spojrzymy od strony metodologicznej na prezentowaną chrystologię fundamentalną, doszukamy się w niej zastosowanej metody historyczno-krytycznej. Jednakże uważny Czytelnik bez trudu zidentyfikuje drugi, komplementarny element metodologiczny, a mianowicie: aspekt wiary, i to wiary eklezjalnej. Albowiem cały Jezus Chrystus, tzn. Jego integralna osoba i dzieło, są do odkrycia jedynie w rzeczywistości Kościoła, kiedy naszym dociekaniom towarzyszy ratio et fides. Dlatego lektura poniższych stronic niech nie będzie jedynie interesującą wędrówką po historycznych śladach Jezusa z Nazaretu, lecz niech się stanie doświadczeniem żywego Mesjasza i Jego zbawczych mocy!
1 H. Waldenfels, Kontextuelle Fundamentaltheologie, Paderborn-München-Wien- Zürich 1988, 87. Istnieje polskie tłumaczenie tej książki: H. Waldenfels, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele-dzisiaj (tłum. A. Paciorek), Katowice 1993.
opr. aw/aw