Zawierzyć sercu Jezusa (wstęp)

Treści Sympozjum zorganizowanego z okazji 90 rocznicy konsekracji Bazyliki i aktu oddania Narodu Polskiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa w Krakowie w roku 1921

Zawierzyć sercu Jezusa (wstęp)

Praca zbiorowa pod redakcją Władysława Kubika SJ

ZAWIERZYĆ SERCU JEZUSA

ISBN: 978-83-7505-910-6
wyd.: Wydawnictwo WAM 2011

Wybrane fragmenty
Przedmowa
Powitanie uczestników sympozjum przez Rektora Ignatianum
ks. prof. dr. hab. Henryka Pietrasa SJ
Wprowadzenie w tematykę sympozjum przez ojca Prowincjała Prowincji Polski Południowej
ks. Wojciecha Ziółka SJ
Ks. Stanisław Łucarz SJ
Symbolika przebitego boku Jezusa w nauczaniu Ojców Kościoła

Wprowadzenie

1 lipca 2011 roku świętowaliśmy 90. rocznicę konsekracji Bazyliki Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie — centralnego ośrodka kultu w Polsce oraz 90. rocznicę aktu poświęcenia, oddania polskiego narodu Sercu Jezusowemu, które miało miejsce 3 czerwca 1921 roku. Uroczystości przewodniczył prymas senior kard. Józef Glemp, uczestniczyli: kard. Stanisław Dziwisz, kard. Franciszek Macharski, biskupi archidiecezji krakowskiej, kapłani, siostry i bracia zakonni oraz liczni wierni.

Zawierzyć sercu Jezusa (wstęp)
Fot. Jakub Niedzielski SJ

Z kolei w uczelni akademickiej jezuitów „Ignatianum” w Krakowie tego samego dnia w godzinach od 10 do 15 odbyło się sympozjum na temat rozwoju kultu Serca Pana.

Zawierzyć sercu Jezusa (wstęp)
Fot. Andrzej Sochacki

Pierwszy interesujący referat na temat symboliki przebitego boku Chrystusa w nauczaniu Ojców Kościoła wygłosił ks. Stanisław łucarz — jezuita. Po referacie został zaprezentowany film „Najświętsze Serce Jezusa na przestrzeni dziejów”. W niniejszym opracowaniu zamiast filmu zamieszczamy artykuł ks. Leszka Poleszaka — sercanina, który dokładnie przedstawia rozwój kultu Serca Jezusowego począwszy od wieku XVII aż po współczesność, co oddaje istotę prezentowanego w czasie sympozjum filmu. Zainteresowany czytelnik może się także zapoznać z tekstem ks. Janusza Królikowskiego1.

Kolejny krótki referat dotyczył samej Bazyliki Najświętszego Serca Jezusa w Krakowie i jej znaczenia, a zarazem przypominał wydarzenia sprzed dziewięćdziesięciu laty, dlatego w treści wystąpienia umieściliśmy także sam Akt poświęcenia z roku 1921.

Dalsze referaty głosili ojcowie sercanie — potocznie zwani „biali” i „czarni” z uwagi na kolor habitów — na temat wielkich świętych czcicieli Serca Jezusowego. Ks. Zbigniew Zalewski SSCC zaprezentował wielkie postacie czcicieli Serca Jezusowego w Zgromadzeniu Najświętszych Serc Jezusa i Maryi, a ks. Andrzej łukawski SSCC przedstawił postać ojca Mateo i jego dzieło społecznego panowania Najśw. Serca Jezusa w rodzinach chrześcijańskich. Ks. Eugeniusz Ziemann SCJ natomiast zapoznał nas ze Zgromadzeniem sercanów założonym przez ojca Jana Leona Dehona, akcentując w sposób szczególny zagadnienie, jak być kapłanem Serca Jezusowego. Na zakończenie sympozjum odbyła się krótka prezentacja postaci bł. Bernarda Franciszka de Hojos, niedawno wyniesionego do chwały ołtarzy młodego jezuity — apostoła kultu Serca Jezusa.

Na tym miejscu pragnę podziękować za pomoc w organizacji sympozjum i wydaniu niniejszej publikacji: władzom uczelni „Ignatianum”, państwu Dorocie i Jackowi Suderom, Wydawnictwu WAM oraz studentom i absolwentom „Ignatianum”.

Ks. Władysław Kubik SJ

1 Ks. Janusz Królikowski, Intronizacja Najświętszego Serca Jezusa. Historia i założenia teologiczne, Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.

opr. ab/ab



« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama