Pekao
Strona główna
opoka.news opoka.photo opoka.org.pl


Badania Internetu — to dopiero początki

Tomasz Piwowarczyk

Aby Internet był wiarygodnym medium reklamowym, potrzebne mu są rzetelne badania, opisujące, kto z niego korzysta i w jaki sposób. Instytuty badawcze wyczuły zbliżającą się koniunkturę. TNS OBOP, SMG/KRC, GfK Polonia, AGB Polska, ARC Opinia i Rynek, Case, Pentor — wszystkie wprowadzają do swojej oferty badania związane z Internetem. Rynek czeka na powstanie standardu.

Takim standardem będzie stworzenie panelu obejmującego reprezentatywną próbę polskich internautów, poddanych stałej obserwacji za pomocą zainstalowanego w ich komputerach oprogramowania.

Na razie na rynku pojawiły się oferty OBOP-u (I-P@nel — badający ruch w sieci za pomocą software'u zamontowanego w komputerach domowych i WAM — Web Audience Measurement — mierzący kontakty z konkretną stroną lub banerem) oraz AGB Polska (WebMeasure — pomiar oglądalności stron www). Metody te są jednak na etapie testowania.

Ostatnie doniesienia mówią o współpracy światowego potentata w tej dziedzinie, firmy Media Metrix, z GfK Polonia. Maciej Siejewicz, PR Manager GfK Polonia mówi, że plany tego rodzaju odnoszą się do wielu krajów europejskich.

Związek Kontroli Dystrybucji Prasy planuje ogłosić przetarg na standard badań internetowych, które miałyby być prowadzone przez spółkę Polskie Badania Internetu. Projekt jest wzorowany na działalności Polskich Badań Czytelnictwa. Z inicjatywą tą wyszli wydawcy, inwestujący w Internet: Agora S.A., przygotowująca własny portal, Vogel Publishing będący udziałowcem portalu Poland.com. i „Rzeczpospolita”.

Na razie jednak polski Internet częściej badany jest klasycznymi metodami. SMG/KRC prowadzi badanie „Net Tr@ck” jako oddzielny moduł w badaniach ogólnopolskich realizowanych na 7-tysięcznej próbie (użytkownicy Internetu stanowią tam ok. 500-osobową grupę). GfK Polonia ma „OnLine Monitor„, Pentor od kwietnia w trzech comiesięcznych, 3-dniowych cyklach przeprowadza wywiady osobiste, prezentowane pod nazwą „Internet. Fakty i liczby”.

opr. MK/PO

 
Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: internet media etyka książki biznes reklama filantropia sponsoring etyka biznesu