Analiza wynegocjowanych warunków co do wybranego rozdziału - podatki.
Prawo wspólnotowe reguluje przede wszystkim podatki pośrednie to jest akcyzę i podatek od wartości dodanej czyli VAT. Regulacje dotyczące podatków dochodowych są szczątkowe i dotyczą głównie przeciwdziałania unikania opodatkowania przez obywateli poszczególnych państw jak i przeciwdziałaniu ich podwójnego opodatkowaniu. W zakresie VAT i akcyzy W UE obowiązują minimalne stawki tego podatku narzucone regulacją na poziomie wspólnotowym. Co ciekawe niemal żadne z Państw Członkowskich nie utrzymuje tych minimalnych stawek tylko zazwyczaj znacznie wyższe, stawki te są również niższe niż w Polsce (podstawowa stawka VAT to 15 %). Największym problemem w negocjacjach było to, że prawo UE przewiduje jakie grupy towarów mogą być wyłączone z podstawowej stawki VAT, Państwo Członkowskie, zatem po przystąpieniu również Polska jest zasadniczo zobowiązane stosować jednolitą, ale swoją - czyli 22 % w przypadku Polski, stawkę opodatkowania na wszystkie produkty i usługi. Poprzez negocjacje staraliśmy się uzyskać możliwość utrzymanie istniejących w Polsce zwolnień i preferencji podatkowych po akcesji.
W zakresie akcyzy polskie stawki są raczej niższe niż wymagane przez Unie Europejską. Jednak w 15-stce akcyzą objętych jest dużo mnie wyrobów niż w Polsce. Zgodnie z normami unijnymi akcyza obowiązkowa jest jedynie na paliwa i używki. Państwo Członkowskie może objąć tym podatkiem także inne towary.
Opodatkowanie nie może prowadzić do preferencji dla produktów krajowych czy przedsiębiorców krajowych. Zatem po przystąpieniu powinny stanieć np. importowane alkohole. W obszarze tym zajmowano się także częściowo zwolnieniami podatkowi dla przedsiębiorców, choć był to główny temat negocjacji w obszarze „Konkurencja”. Trzeba podkreślić, iż taka forma pomocy państwa jest w krajach UE zasadniczo zakazana.
Otwarcie negocjacji w obszarze „Podatki” nastąpiło 7 grudnia 1999 r., a ich zakończenie 21 marca 2002 r. Polska zadeklarowała gotowość do przyjęcia i wdrożenia całokształtu prawodawstwa wspólnotowego z dniem uzyskania członkostwa, zgłaszając jednocześnie kilka postulatów o okresy przejściowe w odniesieniu do stawek podatku VAT i akcyzy na towary we wrażliwych segmentach rynku, wymagających ze względów gospodarczych, społecznych i budżetowych czasowej ochrony po przystąpieniu Polski do UE.
Polska uzyskała:
Generalnie jak widać przystąpienie Polskie do struktur spowoduje wzrost obciążenia podatkowego. Jednak jest to spowodowane głównie stosowaniem w Polsce wyższych niż wymagane przez prawo wspólnotowe stawek podatkowych.
Unia Europejska zachęca nas również do wprowadzenia podatku katastralnego, nie było to jednak przedmiotem negocjacji w tym obszarze.
opr. JU/PO