Muzycy nowojorskiej sceny loft-jazzu
Ellery Eskelin — Andrea Parkins — Jim BlackDionizy Piątkowski
ELLERY ESKELIN - saksofonista utożsamiany z kultową, nowojorską sceną loft-jazzu. Lider licznych zespołów, do których zaprasza najwybitniejszych twórców jazzu : od Reginy Carter i Dave'a. Douglasa po Johna Lovano, i Mike'a Sterna .Doskonale wykształcony ( nauka m.in.u S. Kentona, George'a Colemana ,J.McDuffa i D.Liebmana ) saksofonista jazzowe ostrogi zdobywał koncertując z najwybitniejszymi nowoczesnego jazzu .Przez zespoły Eskelina oraz w zespołach, w których występował przewinęli się najwięksi innowatorzy współczesnego jazzu :Rabih Abou-Khalil, Pheeroan Aklaff, Ray Anderson, Barry Altschul, Joey Baron, Han Bennink, Tim Berne, Joanne Brackeen, Donald Byrd, Eugene Chadbourne, Dennis Chambers,, Marc Copland, Dave Douglas, Mark Dresser, Marc Ducret,, Mark Feldman, Mike Formanek, , Drew Gress, Tim Hagans, Antonio Hart, Billy Hart, Mark Helias, Gerry Hemingway, George Gruntz Concert Jazz Band (wraz z Elvinem Jonesem), Terumasa Hino, Daniel Humair, , Frank Lacy, Paul Motian, legendarna New York Composers Orchestra, Reggie Nicholson, William Parker, Marc Ribot, Leni Stern,Carlos Ward, Fred Wesley,.. lista ta praktycznie na ma końca, bowiem E.Eskelin jest dzisiaj postrzegany przede wszystkim, jako jeden z najważniejszych kreatorów nowoczesnego jazzu : szanującego tradycję i poszukującego nowych form jazzowej ekspresji. . Największe uznanie zyskał dla projektów realizowanych w autorskim trio z pianistką Andrea Parkins oraz nadwornym perkusistą Jimem Black'em oraz serią albumów dla prestiżowej wytwórni Hat Art. ANDREA PARKINS — to przede wszystkim dokonała nowojorska kompozytorka i akordeonistka. Nie stroni jednak od gry na fortepianie oraz elektronicznych eksperymentów. Zafascynowana muzyką legendarnego Sun Ra, w której poszukuje inspiracji oraz własnych interpretacji. Poza pracą w trio E. Eskelina ( oraz w duecie z saksofonistą )prowadzi własne zespoły. Najciekawsze projekty zrealizowała dla kultowej Knitting Factory ( np. albumy „Cost Iron Fact”, „Jazz Trash”). Jest także modną kompozytorką muzyki filmowej oraz prowadzi eksperymentalny zespół . JIM BLACK — rozpoczynał karierę perkusisty koncertując z rockowymi zespołami rodzinnego Seatlle. W połowie lat osiemdziesiątych podjął naukę w prestiżowej, jazzowej Berklee College of Music. Studia z J.Huntem, J.Wattsem pozwoliły mu podjąć wiele ciekawych propozycji muzycznych i niebawem stał się poszukiwanym perkusistą w zespołach wybitnych jazzanów ( od Lee Konitza po Dewey Redmana). Na początku lat dziewięćdziesiątych związał się z awangardą jazzową Nowego Jorku koncertując i nagrywając z zespołami Tima Berne, Dave'a Douglasa, Anthony'ego Colemana, Chrisa Speeda oraz Ellery Eskelina. Z zespołem saksofonisty realizuje najwięcej swoich projektów, chociaż w pojawia się także w zespołach Raya Andersona, Kenny'ego Wheelera, Freda Hersha, Django Batesa, Marka Feldmana i Tomasza Stańko. Wybrana dyskografia: Imaginary View, Vanishing Point ,The Secret Museum, Ramifications,Five Other Pieces, Dissonant Character, Kulak 29 & 30,One Great Day, The Sun Died, Green Bermudas,I Died Today, Jazz Trash, Premonition Solo, Figure Of Speech, Forms, Setting The Standard, Koncerty: 5 marca 2002 , godz. 20.oo Kraków — Centrum Manggha Więcej o Erze Jazzu: ERA JAZZU - współczesna awangarda spod znaku AACM Nagrania w .mp3 - 1, 2 , 3 , 4 , 5 opr. MK/PO |