27
lipca
sobota
XVI Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Jr 7, 1-11
Psalm responsoryjny:
Ps 84 (83), 3-4. 5-6a i 8a. 11 (R.: por. 2)
Werset przed Ewangelią:
Jk 1, 21bc
Ewangelia:
Mt 13, 24-30

Patroni:

  • św. Siedmiu śpiących z Efezu,
  • św. Pantaleon lub Pantalaimon,
  • św. Juliana i Semproniana,
  • św. Dezyderat,
  • św. Celestyn I,
  • św. Szymon (Symeon),
  • św. Ursus,
  • św. Eklezjusz,
  • św. Galactorius,
  • św. Anthusa,
  • św. Jerzy, Aureliusz i Sabigothon ,
  • św. Klemens, Gorazdus, Nahum, Sabas i Angelarius ,
  • bł. Bertold z Rachez,
  • bł. Rajmund Palmerio,
  • bł. Nevolonus,
  • bł. Łucja Bufalari,
  • bł. Robert Sutton,
  • bł. Wilhelm Davies,
  • bł. Maria Magdalena Martinengo,
  • bł. Joachim Vilanova Camallonga,
  • bł. Modest Vegas Vegas,
  • bł. Filip Hernández Martínez, Zachariasz Abadía Buesa i Jakub Ortiz Alzueta ,
  • bł. Maria Klementyna od Jezusa Ukrzyżowanego Staszewska,
  • bł. Maria od Męki Pańskiej (Tarallo)
Kolor szat: zielony

Liturgia na dzisiaj:

Pierwsze czytanie

Jr 7, 1-11
Czytanie z Księgi proroka Jeremiasza

Słowo, które Pan skierował do Jeremiasza: «Stań w bramie świątyni i głoś następujące słowa: Słuchajcie słowa Pańskiego, wszyscy z Judy, którzy wchodzicie tymi bramami, aby oddać pokłon Panu. Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela: Poprawcie postępowanie i wasze uczynki, a pozwolę wam mieszkać na tym miejscu. Nie ufajcie słowom kłamliwym głoszącym: Świątynia Pańska, świątynia Pańska, świątynia Pańska!

Albowiem jeżeli naprawdę poprawicie wasze postępowanie i jeżeli będziecie się kierować wyłącznie sprawiedliwością jeden wobec drugiego, jeśli nie będziecie uciskać cudzoziemca, sieroty i wdowy i jeśli krwi niewinnej nie będziecie rozlewać na tym miejscu, i jeżeli nie pójdziecie za cudzymi bogami na waszą zgubę, to pozwolę wam mieszkać na tym miejscu, na ziemi, którą dałem przodkom waszym od wieków po wieki.

Oto wy na próżno pokładacie ufność w zwodniczych słowach. Nieprawda? Kraść, zabijać, cudzołożyć, przysięgać fałszywie, palić kadzidło Baalowi, chodzić za cudzymi bogami, których nie znacie. A potem przychodzicie i stajecie przede Mną w tym domu, nad którym wzywano mojego imienia, i mówicie: „Oto jesteśmy bezpieczni”, by móc nadal popełniać te wszystkie występki.

Może jaskinią zbójców stał się w waszych oczach ten dom, nad którym wzywano mojego imienia? Ja to dobrze widzę – mówi Pan».

Psalm responsoryjny

Ps 84 (83), 3-4. 5-6a i 8a. 11 (R.: por. 2)
Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja

Dusza moja stęskniona pragnie przedsionków Pańskich, *
serce moje i ciało radośnie wołają do Boga żywego.
Nawet wróbel znajduje swój dom, a jaskółka gniazdo, †
gdzie złoży swe pisklęta: *
przy ołtarzach Twoich, Panie Zastępów, Królu mój i Boże!

Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja

Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie, *
nieustannie wielbiąc Ciebie.
Szczęśliwi, których moc jest w Tobie. *
Mocy im będzie przybywać.

Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja

Doprawdy, dzień jeden w przybytkach Twoich *
lepszy jest niż innych tysiące.
Wolę stać w progu domu mojego Boga, *
niż mieszkać w namiotach grzeszników.

Jak miła, Panie, jest świątynia Twoja

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Jk 1, 21bc
Alleluja, alleluja, alleluja

Przyjmijcie w duchu łagodności zaszczepione w was słowo,
które ma moc zbawić dusze wasze.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 13, 24-30
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus opowiedział tłumom tę przypowieść:

«Królestwo niebieskie podobne jest do człowieka, który posiał dobre nasienie na swojej roli. Lecz gdy ludzie spali, przyszedł jego nieprzyjaciel, nasiał chwastu między pszenicę i odszedł.

A gdy zboże wyrosło i wypuściło kłosy, wtedy pojawił się i chwast. Słudzy gospodarza przyszli i zapytali go: „Panie, czy nie posiałeś dobrego nasienia na swej roli? Skąd więc wziął się na niej chwast?” Odpowiedział im: „Nieprzyjazny człowiek to sprawił”. Rzekli mu słudzy: „Chcesz więc, żebyśmy poszli i zebrali go?”

A on im odrzekł: „Nie, byście zbierając chwast, nie wyrwali razem z nim i pszenicy. Pozwólcie obojgu róść aż do żniwa; a w czasie żniwa powiem żeńcom: Zbierzcie najpierw chwast i powiążcie go w snopki na spalenie; pszenicę zaś zwieźcie do mego spichlerza”».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Chwast można nazwać chwastem

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Chwast można nazwać chwastem  

Pismo święte w wielu miejscach wzywa do nawrócenia. Czynią to autorzy wielu ksiąg zarówno Starego i Nowego Testamentu. Dzieje się tak, ponieważ zło moralne, czyli grzech jest największym zagrożeniem na drodze do zbawienia.

Dziś w pierwszym czytaniu słyszymy słowa, które Bóg objawił Jeremiaszowi: „Poprawcie postępowanie i wasze uczynki”. Bóg wyrzuca Izraelitom popełnianie wielu grzechów, które łamią przykazania Dekalogu: „Kraść, zabijać, cudzołożyć, przysięgać fałszywie, palić kadzidło Baalowi, chodzić za cudzymi bogami, których nie znacie. A potem przychodzicie i stajecie przede Mną w tym domu, nad którym wzywano mojego imienia, i mówicie: «Oto jesteśmy bezpieczni», by móc nadal popełniać te wszystkie występki”.

Pierwsze słowa Jezusa zapisane w Ewangelii także dotyczyły nawrócenia: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!” (Mk 1,15). W wielu miejscach Nauczyciel przestrzegał ludzi przed grzechem i złem.

Dlatego mogą dziwić słowa z dzisiejszej Ewangelii. Jezus opowiada przypowieść o pszenicy i chwaście. Na polu pełnym zasianej przez gospodarza pszenicy, obrazującym piękno świata stworzonego przez Boga, pojawia się chwast, czyli zło wsiane przez szatana. Pierwszą reakcją sług gospodarza jest chęć usunięcia pszenicy. Jednak słyszą od gospodarza, czyli ostatecznie od samego Boga, następujące słowa: „Nie, byście zbierając chwast, nie wyrwali razem z nim i pszenicy. Pozwólcie obojgu róść aż do żniwa; a w czasie żniwa powiem żeńcom: Zbierzcie najpierw chwast i powiążcie go w snopki na spalenie; pszenicę zaś zwieźcie do mego spichlerza”.

W obrazie tym nie ma zgody na grzech. Byłoby to sprzeczne z całym ewangelicznym przesłaniem. Usuwanie chwastu, czyli zła, ma charakter sądu nad postępowaniem człowieka. Jednak ludzkie osądy mogą być nieprecyzyjne lub zafałszowane, mogą pomylić dobro ze złem. Najbardziej sprawiedliwym sądem będzie sąd Boży, który dokona się na końcu świata. On jest gwarancją precyzyjnego rozdzielenia dobra od zła. Ludzkie sądy mają charakter ograniczony, nie są ostateczne.

Czy zatem człowiek może wydawać sądy? Tak, ale… Po pierwsze, winny to być sądy przede wszystkim nad własnym postępowaniem. Dokonują się one w sumieniu. Sądy te mogą nie być do końca uczciwe, bo sumienie może być zafałszowane. Dlatego tak ważne jest formowanie sumień w oparciu o przykazania Dekalogu, o czym przypomina dziś prorok Jeremiasz. Po drugie, mamy prawo nazywać nieporządek moralny pojawiający się w życiu naszych bliźnich i w społeczeństwie. Chwast można nazwać chwastem. Nie czynimy tego, aby naszych bliźnich potępić, ale by ich skłonić do nawrócenia i w ten sposób uchronić od ostatecznego potępienia. Po trzecie, społeczeństwa mają prawo ustanawiać sędziów, którzy wydają wyroki i skazują przestępców na różnego rodzaju kary. Jednak zarówno w osobie sędziego, jak i w całym społeczeństwie nie może zrodzić się przekonanie, że pełnię sprawiedliwości na świecie zaprowadzą te właśnie ludzkie sądy. One mają charakter ograniczony, a czasem mogą się wręcz mylić, wydając wyroki błędne lub nieuczciwe. Pozytywizm prawny obecny w świecie prowadzi do przekonania, że wszystko da się ludzkim prawem uporządkować. Dzisiejsza Ewangelia przestrzega przed tym przekonaniem. Jedynie ludzkie działania nie „załatwią” wszystkiego, nie doprowadzą do pełnej sprawiedliwości na świecie.  

Jeśli ktokolwiek wydaje sąd o ludzkim postępowaniu (czy to człowiek względem siebie samego, czy to człowiek względem drugiego, czy to sądy w imieniu społeczeństwa), to winien pamiętać o ograniczoności swoich działań. Ostateczna bowiem sprawiedliwość jest w rękach Boga. Ludzkie działania podejmowane w imię sprawiedliwości tym będą uczciwsze, im bardziej będą odwoływać się do sprawiedliwości Boga.