Punkt zwrotny w dziejach zbawienia. Jak dzisiaj pokazać Zwiastowanie?

Setki osób zjawiły się wieczorem 17 listopada w podziemiach katedry warszawsko-praskiej na wernisażu współczesnych obrazów, przedstawiających tajemnicę Zwiastowania.

Powstały one w ramach projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Wystawa będzie czynna codziennie do 31 stycznia 2024 r. Wiosną odwiedzi Rzym.

Na wystawie można zobaczyć 20 współczesnych, bardzo różnych przedstawień Zwiastowania, w interpretacji Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, Grzegorza Wnęka i Michała Żądło.

„Zwiastowanie to niewątpliwie jedno z największych i najpiękniejszych wyzwań sztuki chrześcijańskiej” – mówił kurator wystawy, pomysłodawca przedsięwzięcia i prezes Fundacji Świętego Mikołaja Dariusz Karłowicz. „Od katakumb po czasy współczesne artyści stawiający sobie za cel służbę modlitwie i liturgii próbowali dotrzeć do sedna spotkania, które stało się punktem zwrotnym w dziejach zbawienia” – dodał.

„Nie pojmie tego rozum, nie zrozumie mędrzec - dlatego szukamy języka wiary, modlitwy i sztuki, aby na swój ludzki sposób opowiedzieć sobie na nowo w naszym pokoleniu te historię – historię Emmanuela – Boga pośród nas, byśmy rozpoznali go i uwielbiali kiedy przyjdzie powtórnie już nie w ukryciu ciała ale w chwale Ojca i wszystkich zastępów niebieskich” – podkreślał bp Jacek Grzybowski.

Projekt „Namalować katolicyzm od nowa” gromadzi twórców, intelektualistów i prywatnych mecenasów sztuki przekonanych o potrzebie odrodzenia sztuki sakralnej w Polsce. Publiczną inauguracją była zeszłoroczna wystawa nowych wersji obrazu „Jezu, ufam Tobie” (2022).

W drugiej edycji projektu twórcy zostali poproszeni o namalowanie pierwszej tajemnicy różańca na dwóch obrazach o różnym przeznaczeniu: pierwszym w formacie odpowiednim do przestrzeni sakralnej, drugim w mniejszym rozmiarze, na potrzeby modlitwy domowej.  Artyści przed podjęciem pracy wysłuchali wykładów m.in. bp. prof. Jacka Grzybowskiego, ks. prof. Marka Starowieyskiego, o. prof. Jarosława Kupczaka OP, Anny Kilian, o. Pawła Trzopka OP, o. Andrzeja Bielata OP oraz o. Jacka Hajnosa OP.

„Zwiastowanie należy malować w taki sposób, aby obraz jeszcze lepiej uwypuklał to, czym ono jest. To jest zadanie medytacji artystycznej. Tutaj nie chodzi o nowość ujęcia, jak rozumie to sztuka awangardowa. Tu chodzi o nowość wynikającą z namysłu teologicznego i pogłębienia wiary” – przekonuje Jacek Hajnos OP, malarz uczestniczący w projekcie (artysta grafik, rysownik, malarz, rzeźbiarz, współzałożyciel ogólnopolskiej wspólnoty i stowarzyszenia Vera Icon).

„Droga, jaką obrałem, droga redukcji, wydawała mi się korzystna ze względów kontemplacyjnych. Nie wkładam w obraz niczego rozpraszającego, minimalizuję całość, nie oczekuję wędrówki po wizji. Ale proszę pamiętać, że nawet w barokowym bogactwie i nasyceniu potrafiono osiągnąć kontemplacyjne oddziaływanie i że jest to możliwe” – mówi prof. Jarosław Modzelewski, malarz, rysownik, pedagog, współtwórca słynnej „Gruppy” uczestniczący w projekcie.

„Zachęcam do osobistego odwiedzenia wystawy. Bezpośredni kontakt z obrazem to zupełnie inne doświadczenie niż oglądanie go na ekranie telefonu, czy komputera” – podkreśla Dariusz Karłowicz.  

Wystawę można zobaczyć do 31 stycznia 2024 r. w podziemiach katedry diecezji warszawsko-praskiej pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana, przy ul. Floriańskiej 3 w Warszawie. Od poniedziałku do soboty w godzinach 12:00-20:00, w niedziele od 8:00 do 21:30. Wstęp wolny.

 

Godło i barwy RPProjekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023. Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama