O duchowości chrześcijańskiej w XXI wieku
ISBN: 978-83-7505-468-2
wyd.: WAM 2010
| Spis treści | |
| Wstęp | 7 | 
| WIDZIEĆ! | |
| Coś za coś | 12 | 
| Nic darowane | 12 | 
| Kocham cię za... | 13 | 
| Skąd cały ten ambaras? | 14 | 
| Z powrotem do źródeł | 16 | 
| Ignacjański rachunek sumienia | 18 | 
| Przedmiot rachunku sumienia | 19 | 
| Punkt 1. Dziękować Bogu za otrzymane dobrodziejstwa | 21 | 
| Punkt 2. Prosić o łaskę poznania grzechów | 24 | 
| Punkt 3. Żądać od duszy swojej zdania sprawy | 25 | 
| Punkt 4. Prosić Boga o przebaczenie win | 29 | 
| Punkt 5. Postanowić poprawę przy Jego łasce | 30 | 
| Obraz Boga — ikona czy autoportret? | 32 | 
| I stworzył człowiek Boga... | 33 | 
| Gdy byłem dzieckiem... | 35 | 
| Kiedy stałem się dorosłym... | 39 | 
| Rozalkowy Bóg a historia zbawienia | 43 | 
| Ciało na modlitwie | 44 | 
| Pozycja ciała. | 45 | 
| Wyobrażenie miejsca | 47 | 
| Zastosowanie zmysłów | 49 | 
| Rytm ciała — rytm ducha | 51 | 
| Ukryte życie duszy | 55 | 
| Czy nauka zabije duszę? | 55 | 
| Nauka nauką, a żyć trzeba | 57 | 
| Niepokorna dusza | 58 | 
| Życie duchowe | 59 | 
| Płochliwe poczucie własnej wartości | 61 | 
| Wróbel miarą człowieka? | 61 | 
| Małe jest piękne | 62 | 
| Poczucie własnej wartości | 63 | 
| Podstawowe zaufanie | 64 | 
| Nie bój się, robaczku! | 66 | 
| Samotny los człowieka | 67 | 
| Cud niepamięci? | 68 | 
| Samotność vs. osamotnienie | 69 | 
| Z poradnika (o)samotnika | 71 | 
| Wybaw nas od złego... | 73 | 
| Rodzina jak inne... | 73 | 
| A gdyby tak cofnąć czas... | 74 | 
| Korzenie zła | 75 | 
| Zniewalający urok przemocy | 77 | 
| Zaklęty krąg | 79 | 
| Po drugiej stronie kratek, czyli tajemnice konfesjonału | 81 | 
| Tajemnice radosne | 81 | 
| Tajemnice światła | 82 | 
| Tajemnice bolesne | 84 | 
| Tajemnice chwalebne | 85 | 
| Przyjdźcie do mnie wszyscy... | 87 | 
| Co oddać Bogu? | 87 | 
| Wypalenie zawodowe i nie tylko | 88 | 
| Bóg na pierwszym miejscu | 90 | 
| ROZUMIEĆ! | |
| O rozeznawaniu duchów | 95 | 
| Niepozorne odkrycie czy przewrót kopernikański? | 96 | 
| Wewnętrzna dynamika reguł | 98 | 
| Między dobrem pozornym a realnym | 101 | 
| W poszukiwaniu pewności | 104 | 
| Kierownictwo duchowe i wolność | 108 | 
| Definicja kierownictwa duchowego | 109 | 
| Wielość form i praktyk | 110 | 
| Problem z wolnością | 112 | 
| Sztuka godzenia skrajności | 113 | 
| Świadectwo | 116 | 
| O pamięci słów kilka | 117 | 
| Rzeczy drobne | 119 | 
| Wyrwana stronica | 120 | 
| Życie wewnętrzne | 122 | 
| Rozwój tak, ale jaki? | 124 | 
| Pierwsza szkoła życia: godzenie przeciwności | 125 | 
| Dynamika życia wewnętrznego | 127 | 
| Doświadczenie przemiany | 129 | 
| Czy rzeczywiście pragniemy rozwoju? | 131 | 
| Dojrzałość emocjonalna | 132 | 
| Konkretni ludzie, a nie wzniosłe ideały | 133 | 
| Proces, a nie stan ostateczny | 138 | 
| Dojrzałość, a nie tylko inteligencja emocjonalna | 142 | 
| Wobec lęku | 145 | 
| Adam — w pułapce lęku | 146 | 
| Abraham — lęk jako próba wiary | 149 | 
| Jezus Chrystus — lęk przezwyciężony | 153 | 
| Gdzie jesteś człowieku? | 156 | 
| Studiuję, więc jestem | 157 | 
| Niebezpieczna mentalność | 157 | 
| Worek bez dna | 158 | 
| Być zamiast mieć | 160 | 
| Służba prawdzie | 161 | 
| I żyje się dalej! | 163 | 
| Z życia wzięte | 163 | 
| Czy jest już późno? | 164 | 
| Kryzys — szansa i niebezpieczeństwo | 166 | 
| Oczy szeroko otwarte | 167 | 
| Wypalenie — palący znak czasu? | 169 | 
| Zbyt łatwa diagnoza | 170 | 
| Symptomy wypalenia | 171 | 
| Zrozumieć wypalenie | 173 | 
| Jezus a wypalenie | 175 | 
| DZIAŁAĆ! | |
| Ucho sługi | 180 | 
| Osłuchanie — choroba zawodowa? | 180 | 
| Słuchaj uchem | 182 | 
| Między niebem a ziemią | 184 | 
| W obronie życia duchowego | 185 | 
| Zmaganie ze słowem Boga | 187 | 
| Każdego rana pobudza me ucho... | 189 | 
| Wołanie Króla | 191 | 
| Liturgiczna modlitwa Kościoła | 192 | 
| Kosztowny wybór. Singiel w ujęciu psychologicznym | 194 | 
| Skąd się wzięli? | 195 | 
| Singla portret własny | 198 | 
| Nieznośna lekkość bytu | 200 | 
| Ósmy sakrament? | 203 | 
| Ocalić to, co zginęło... | 205 | 
| Celibat — wartość czy konieczność? | 207 | 
| Retoryczne pytanie dające do myślenia | 208 | 
| 1. Antropologia — między skończonością a nieskończonością | 209 | 
| 2. Psychologia — między wartością a potrzebą | 212 | 
| Przyczyny niewierności powołaniu | 213 | 
| Ilustracja dojrzałości powołaniowej | 215 | 
| 3. Poezja — między widzialnym a niewidzialnym | 218 | 
| Skamienienie na wysokości | 218 | 
| Skamienienie w przyziemności | 219 | 
| Pozytywna synteza | 220 | 
| Zakończenie | 221 | 
| Kobieta XXI wieku — powrót do źródeł | 222 | 
| Kobieta wszechczasów | 222 | 
| Ekologia człowieka | 223 | 
| Gender dla średniozaawansowanych | 224 | 
| Komplementarność, a nie przeciwstawienie | 226 | 
| I co dalej? | 227 | 
| Radość i zadowolenie a życie duchowe | 228 | 
| Makdonaldyzacja życia duchowego | 229 | 
| Ewangelia i inkulturacja | 232 | 
| Radość doskonała | 233 | 
| Nowa perspektywa | 236 | 
| Życie za życie | 239 | 
| Życie w cieniu dramatu | 240 | 
| A mogło być inaczej... | 241 | 
| Jutro zaczyna się dziś | 243 | 
| Boże Narodzenie w środku lata | 244 | 
| Rachunek sumienia | 244 | 
| Za wigilijnym stołem | 245 | 
| I co my tu widzimy? | 247 | 
| Po pierwsze: rozmawiać! | 248 | 
| Nie boję się, tzn. boję się | 249 | 
| Eucharystia | 250 | 
| Szczyt i źródło | 251 | 
| Kamień obrazy | 252 | 
| Sakrament jedności | 253 | 
| Pamiątka męki | 255 | 
| Świętych obcowanie | 257 | 
| Bóg kryje się w szczegółach | 258 | 
| Modlitwa św. Augustyna | 259 | 
| Zakończenie | 261 | 
| Źródła tekstów | 265 | 
Zazwyczaj nie czytam wstępów. Raczej otwieram książkę na chybił trafił i przypadkowej stronie pozwalam zachęcić się do dalszej lektury. Metoda ryzykowna, ale sprawdzona. Proszę się przekonać, to żadna filozofia! Skoro przypadkowe zdanie lub paragraf zdoła zainteresować, to z pewnością cała reszta warta jest uwagi. W taki sposób można, a nawet trzeba czytać Duchowość daru z siebie. Każdy tekst z osobna stanowi zwartą całość, ale za to dość luźno jest powiązany z resztą książki. Powód jest prosty i nieco wstydliwy: większość umieszczonych tu tekstów została już wcześniej opublikowana lub wygłoszona przy różnych okazjach. Łączy je tylko jedno: osoba autora i jego zmagania z Panem Bogiem. Zawstydzenie autora bierze się stąd, że tego rodzaju publikacje (rodzaj „Tekstów rozproszonych”) zwykle ukazują się pośmiertnie, jako wyraz uznania i szacunku otoczenia. A tu nie dość, że autor jeszcze żyje i miewa się dobrze, to na dodatek sam zabiera się za redakcję własnych tekstów i doszukuje się w nich głębszego przesłania. Po prostu narcyzm... Oczywiście mógłby obronić się prostym argumentem, że dziś wielu robi tak samo, ale to dość płaskie i pospolite. Niech mu będzie wolno usprawiedliwić się w nieco bardziej wyszukany sposób.
Strukturą tej publikacji są trzy etapy reformy życia: widzieć, rozumieć, działać. Jej celem jest pogłębienie chrześcijańskiego powołania, tj. naśladowanie Jezusa Chrystusa w tytułowym darze z siebie. Autor nie twierdzi, że już ten cel osiągnął. Wprost przeciwnie, ma z tym spore kłopoty. I choć życzliwi kierownicy duchowi powtarzają mu, że porusza się po spirali, ale we właściwym kierunku, to on ma nieodparte wrażenie, że raczej w kółko i raczej wokół siebie. Z tego zapętlenia zrodziła się potrzeba działania i poszukiwania jakiegoś nowego spojrzenia. A najlepiej widzi się wtedy, gdy wykłada się wszystkie karty na stół. Stąd pomysł na tę książkę. Nikt nie jest samotną wyspą. Zwłaszcza chrześcijaństwa nie da się praktykować w pojedynkę, bo wszystko, co w nim najważniejsze jest niezasłużonym darem: najpierw Boga, a później ludzi. Ciąg dalszy, czyli dar z siebie, jest jedyną i słuszną odpowiedzią. Ale i ten krok wymaga obecności innych. Autor ufa więc, że reakcja łańcuchowa Bożej miłości nie zatrzyma się, ale przeciwnie, przybierze na sile. I to nie dlatego że przybyło słowa pisanego, ale raczej gestów, słów, czynów miłości i daru z siebie.
opr. aw/aw