17
listopada
czwartek
Wspomnienie św. Elżbiety Węgierskiej, zakonnicy
Rok liturgiczny: C/II
Pierwsze czytanie:
Ap 5, 1-10
Psalm responsoryjny:
Ps 149 (148), 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b (R.: por. Ap 5, 10)
Werset przed Ewangelią:
Ps 95 (94), 8a. 7d
Ewangelia:
Łk 19, 41-44

Patroni:

Liturgia na dzień 2022-11-17:

Pierwsze czytanie

Ap 5, 1-10
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła

Ja, Jan, ujrzałem na prawej dłoni Zasiadającego na tronie księgę zapisaną wewnątrz i na odwrocie opieczętowaną siedmiu pieczęciami.

I ujrzałem potężnego anioła, obwieszczającego głosem donośnym: «Kto godzien jest otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie?» A nie mógł nikt – na niebie ani na ziemi, ani pod ziemią – otworzyć księgi ani na nią patrzeć. A ja bardzo płakałem, że nie znalazł się nikt godny, by księgę otworzyć ani na nią patrzeć.

I mówi do mnie jeden ze Starców: «Przestań płakać! Oto zwyciężył Lew z pokolenia Judy, Odrośl Dawida, tak że otworzy księgę i siedem jej pieczęci».

I ujrzałem między tronem z czterema Istotami żyjącymi a kręgiem Starców stojącego Baranka, jakby zabitego, a miał siedem rogów i siedmioro oczu, którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię. On poszedł i z prawicy Zasiadającego na tronie wziął księgę. A kiedy wziął księgę, cztery Istoty żyjące i dwudziestu czterech Starców upadło przed Barankiem, każdy mając harfę i złote czasze pełne kadzideł, którymi są modlitwy świętych. I taką nową pieśń śpiewają: «Godzien jesteś wziąć księgę i jej pieczęcie otworzyć, bo zostałeś zabity i krwią Twoją nabyłeś dla Boga ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi».

Psalm responsoryjny

Ps 149 (148), 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b (R.: por. Ap 5, 10)
Tyś nas uczynił kapłanami Boga
Albo: Alleluja

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
głoście Jego chwałę w zgromadzeniu świętych.
Niech się Izrael cieszy swoim Stwórcą, *
a synowie Syjonu radują swym Królem.

Tyś nas uczynił kapłanami Boga
Albo: Alleluja

Niech imię Jego czczą tańcem, *
niech grają Mu na bębnie i cytrze.
Bo Pan swój lud miłuje, *
pokornych wieńczy zwycięstwem.

Tyś nas uczynił kapłanami Boga
Albo: Alleluja

Niech święci cieszą się w chwale, *
niech się weselą przy uczcie niebieskiej.
Chwała Boża niech będzie w ich ustach; *
to jest chwałą wszystkich Jego świętych.

Tyś nas uczynił kapłanami Boga
Albo: Alleluja

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ps 95 (94), 8a. 7d
Alleluja, alleluja, alleluja

Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 19, 41-44
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Gdy Jezus był już blisko Jerozolimy, na widok miasta zapłakał nad nim i rzekł: «O gdybyś i ty poznało w ten dzień to, co służy pokojowi! Ale teraz zostało to zakryte przed twoimi oczami.

Bo przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd. Powalą na ziemię ciebie i twoje dzieci z tobą, a nie zostawią w tobie kamienia na kamieniu za to, żeś nie rozpoznało czasu twojego nawiedzenia».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

„Na widok miasta zapłakał nad nim” (Łk 19,41)

ks. Waldemar Turek ks. Waldemar Turek

Ewangelista Łukasz opisuje poszczególne etapy wjazdu Zbawiciela do miasta świętego, odnotowując w dzisiejszym fragmencie szczególne wydarzenie: „Gdy Jezus był już blisko Jerozolimy, na widok miasta zapłakał nad nim” (Łk 19,41). To jedno z nielicznych miejsc w Ewangeliach, które ukazują Jezusa płaczącego. Zbawiciel wzrusza się do łez patrząc na swoje ukochane miasto, Jerozolimę, do którego Jego Ojciec posyłał tak wielu proroków, a których to miasto w większości odrzucało, niekiedy zabijało. Wiemy, czym to miasto było dla każdego wierzącego Żyda; czym znajdująca się w nim świątynia.

Płacz Zbawiciela przeszedł do historii dzięki biblijnemu opisowi, a w miejscu, gdzie on nastąpił pobudowano później niewielką świątynię w kształcie łzy, nazywaną po łacinie „Dominus flevit”, czyli „Pan zapłakał”.

Pan płacze, bo wie, co czeka Jerozolimę w najbliższej przyszłości: „Przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd. Powalą na ziemię ciebie i twoje dzieci z tobą” (Łk 19,43-44). Jezus w sposób bardzo realistyczny zapowiada to, co się stanie z Jerozolimą w 70 r., i płacze przede wszystkim nad tymi, którzy nie przeżyją czasu oblężenia.

„Nie zostawią w tobie kamienia na kamieniu za to, żeś nie rozpoznało czasu twojego nawiedzenia” (Łk 19,44). Oto główna wina miasta, które zostało przez Boga szczególnie umiłowane i wyróżnione, ale które nie potrafiło w wielu sytuacjach odczytać ważności chwili. Działo się podobnie, gdy Bóg posłał do Jerozolimy   swojego umiłowanego Syna. 

Ale płacz Jezusa i Jerozolima z dzisiejszej Ewangelii nabierają także innego znaczenia. Zbawiciel płacząc nad Jerozolimą, płacze nie tylko nad jej mieszkańcami, ale w jakiejś mierze nad mieszkańcami wielu miast, które nie odczytują czasu swojego nawiedzenia. Można więc zamiast Jerozolimy wymienić szereg innych miejscowości świata i naszego kraju…

Ile razy także my, myśląc według naszych ustalonych kategorii i oczekiwań, nie chcemy przyjąć Jezusa do naszego życia. Dochodzi wtedy do oblężenia i zniszczenia naszej „wewnętrznej Jerozolimy” nie jako kara ze strony Boga, ale jako konsekwencja błędnych naszych decyzji i wyborów wcześniej podjętych. Warto dzisiaj zastanowić się nad tym, czy naszym zachowaniem i codziennym życiem nie powodujemy u Jezusa reakcji podobnej do tej, jaką swego czasu okazał patrząc na Jerozolimę…