12
lipca
środa
Wspomnienie św. Brunona Bonifacego z Kwerfurtu, biskupa i męczennika
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Rdz 41, 55-57; 42, 5-7. 14-15a. 17-24a
Psalm responsoryjny:
Ps 33
Werset przed Ewangelią:
Mk 1, 15
Ewangelia:
Mt 10, 1-7

Patroni:

  • św. Proklus i Hilarion,
  • św. Fortunat i Hermagoras,
  • św. Nabor i Feliks,
  • św. Brunon,
  • św. Paternian,
  • św. Wiwentiolus,
  • św. Jan Gualbertus,
  • św. Leon,
  • bł. Dawid Gunston,
  • św. Jan Jones,
  • bł. Maciej Araki i 7 towarz.,
  • bł. Róża od św. Ksawerego {Magdalena Teresa} Tallien, Marta od Dobrego Anioła {Maria} Cluse, Maria od św. Henryka {Małgorzata Eleonora} de Justamond i Joanna Maria od św. Bernarda de Romillon

Liturgia na dzień 2023-07-12:

Pierwsze czytanie

Rdz 41, 55-57; 42, 5-7. 14-15a. 17-24a
Czytanie z Księgi Rodzaju

Kiedy w Egipcie głód zaczął się dawać we znaki, ludność domagała się chleba od faraona. Wtedy faraon mówił do wszystkich Egipcjan: «Udajcie się do Józefa i czyńcie, co wam powie». Gdy był głód na całej ziemi, Józef otwierał wszystkie spichlerze, w których było zboże, i sprzedawał zboże Egipcjanom, w miarę jak w Egipcie głód stawał się coraz większy.

Ze wszystkich krajów ludzie przybywali do Egiptu, by kupować zboże od Józefa, gdyż głód wzmagał się na całej ziemi.

Poszli więc synowie Izraela wraz z innymi, którzy tam również się udawali, aby kupić zboża, bo głód był w Kanaanie. Józef sprawował władzę w kraju i on to sprzedawał zboże wszystkim mieszkańcom tego kraju.

Bracia Józefa, przybywszy do niego, oddali mu pokłon, padając na twarz. Gdy Józef ujrzał swoich braci, poznał ich; jednak udał, że jest im obcy, i przemówił do nich surowo tymi słowami: «Skąd przyszliście?» Odpowiedzieli: «Z Kanaanu, aby kupić żywności». Józef rzekł do nich: «Jest tak, jak wam mówię: jesteście szpiegami! Takiej próbie będziecie poddani, na życie faraona!» I oddał ich pod straż na trzy dni.

A trzeciego dnia Józef rzekł do nich: «Uczyńcie to, jeśli chcecie ocalić życie – bo ja czczę Boga. Skoro jesteście uczciwi, niechaj jeden wasz brat pozostanie w więzieniu, w którym was osadzono, wy zaś idźcie, zawieźcie zboże dla głodnych waszych rodzin. Potem przyprowadzicie do mnie najmłodszego brata waszego, aby się potwierdziły wasze słowa i nie spotkała was śmierć».

I tak uczynili. Mówili między sobą: «Ach, zawiniliśmy przeciwko bratu naszemu, patrząc na jego strapienie, kiedy nas błagał o litość, a nie wysłuchaliśmy go! Dlatego spadło na nas to nieszczęście». Ruben zaś tak im wtedy powiedział: «Czyż nie mówiłem wam: Nie dopuszczajcie się przestępstwa względem tego chłopca; ale nie usłuchaliście mnie. Toteż teraz żąda się odpowiedzialności za jego krew!»

Nie wiedzieli zaś, że Józef to rozumie, bo rozmawiał z nimi przez tłumacza. Józef, odszedłszy więc od nich, rozpłakał się. Potem wrócił do nich i rozmawiał z nimi.

Psalm responsoryjny

Ps 33
Ps 33 (32), 2-3. 10-11. 18-19 (R.: por. 22)
Okaż swą łaskę ufającym Tobie

Sławcie Pana na cytrze, *
grajcie Mu na harfie o dziesięciu strunach.
Śpiewajcie Mu pieśń nową, *
pełnym głosem śpiewajcie Mu wdzięcznie.

Okaż swą łaskę ufającym Tobie

Pan udaremnia zamiary narodów, *
wniwecz obraca zamysły ludów.
Zamiary Pana trwają na wieki, *
zamysły Jego serca przez pokolenia.

Okaż swą łaskę ufającym Tobie

Oczy Pana zwrócone na bogobojnych, *
na tych, którzy oczekują Jego łaski,
aby ocalił ich życie od śmierci *
i żywił ich w czasie głodu.

Okaż swą łaskę ufającym Tobie

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Mk 1, 15

Alleluja, alleluja, alleluja

Bliskie jest królestwo Boże.
Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 10, 1-7
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus przywołał do siebie dwunastu swoich uczniów i udzielił im władzy nad duchami nieczystymi, aby je wypędzali i leczyli wszystkie choroby i wszelkie słabości.

A oto imiona dwunastu apostołów: pierwszy – Szymon, zwany Piotrem, i brat jego Andrzej, potem Jakub, syn Zebedeusza, i brat jego Jan, Filip i Bartłomiej, Tomasz i celnik Mateusz, Jakub, syn Alfeusza, i Tadeusz, Szymon Gorliwy i Judasz Iskariota, ten, który Go zdradził.

Tych to Dwunastu wysłał Jezus i dał im takie wskazania: «Nie idźcie do pogan i nie wstępujcie do żadnego miasta samarytańskiego. Idźcie raczej do owiec, które poginęły z domu Izraela. Idźcie i głoście: Bliskie już jest królestwo niebieskie».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Dwunastu i po dwóch – liczby Mateusza

ks. Artur Malina ks. Artur Malina

O wyborze dwunastu apostołów opowiadają Mateusz, Marek i Łukasz. Pierwszy z ewangelistów ma szczególne upodobanie do liczb. Jako poborca podatkowy znał się na nich, a jako ewangelista kojarzył z nimi znaczące treści. Liczba dwanaście pojawia się na początku jego opowiadania o wyborze apostołów. U Marka i Łukasza jest wzmiankowana dopiero w kolejnych zdaniach tej narracji. Ponadto tylko Mateusz zestawia imiona apostołów w pary. Jakie znaczenie ma liczba dwanaście? Jaki jest sens wymieniania apostołów po dwóch?

Odpowiedź na pierwsze pytanie łączy się z pewnym paradoksem. Bezpośrednio przed opowiadaniem o wyborze apostołów Mateusz mówi o litości Jezusa nad tłumami z powodu tego, że są zagubione jak owce bez pasterza. Wtedy zaraz apeluje do uczniów: „Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało. Proście Pana żniwa, żeby posłał robotników na swoje żniwo”. Czy liczba dwunastu posyłanych jest adekwatna do wielkich potrzeb? W sensie materialnym na pewno nie! Można narzekać na małą liczbę powołań, na ich kryzys już wtedy…

Podobne rozczarowanie może budzić dysproporcja z początków dziejów ludu Bożego. Z jednej strony, Abraham otrzymuje od Boga obietnicę licznego potomstwa, które ma stać się wielkim narodem. Z drugiej strony, potomkowie patriarchy nie stają się tak dużym narodem jak ludy tworzące potężne państwa starożytnego Wschodu: Egipt, Asyrię, Babilonię czy Persję. Wielkość potomstwa patriarchy nie polega na materialnej liczebności. Sens wielkości jest oddany w tym przypadku też przez liczbę dwanaście. Obietnica dana Abrahamowi zaczyna realizować się w historii dwunastu synów Jakuba i dwunastu pokoleń Izraela. Jeśli ta obietnica nie spełnia całkowicie, to dzieje się tak z powodu podziałów – najpierw wśród synów Jakuba, a potem rozdarcia między pokoleniami Izraela.

Już w starożytności liczba dwanaście symbolizowała wielkość jako iloczyn trójki i czwórki, analogicznie do siódemki – sumy tych dwóch liczb. Z tym, że siedem przedstawiało wzajemne dopełnienie różnych części – na przykład nieba (jego trzy wymiary) i ziemi (jej cztery strony). Natomiast dwunastka symbolizowała pełnię w sensie zjednoczenia wszystkich składowych.

Jedność symbolizowana przez liczbę dwanaście jest zatem sprawą fundamentalną dla wiarygodności apostołów oraz skuteczności ich działalności. Aby to podkreślić, Mateusz łączy w wykazie ich imiona w pary. Jezus będzie ich wysyłał po dwóch. Tylko w ten sposób mogą odchodzić od Niego. Tylko tak mogą pozostawać na wspólnej drodze. Ich zadaniem nie jest przedstawianie przez każdego osobno jakichś swoich przekonań czy dzielenie się indywidualnymi doświadczeniami. Ich misją jest zgodne świadectwo o Jezusie Chrystusie i jednomyślne przekazywanie Jego nauki.

Miejsce dwóch imion apostołów jest stałe w ewangelicznych wykazach: pierwszego i ostatniego. Sens ich pozycji wyjaśnia się w świetle znaczenia liczb dwanaście i dwa. Judasz odejdzie od Jezusa pojedynczo i z własnym planem. Tak samo w pojedynkę będzie później próbował zatrzeć swoją zdradę przed Jego przeciwnikami. Pierwsze działanie będzie początkiem zguby, zaś drugie nie ocali przed nią. Kto odchodzi od Jezusa jak Judasz, może jednak powrócić do Pana, jak to uczynił pierwszy z apostołów, który też się oddalił i upadł, ale został odnaleziony i podniesiony, gdy znowu znalazł się przy Nim razem z innymi.