Region Trójmorza potrzebuje dwa razy więcej pieniędzy na digitalizację niż na transport

Potrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport - podkreśliła Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK w czwartek na konferencji dot. Funduszu Trójmorza w Tallinie.

Prezes BGK, która jest jednocześnie przewodniczącą rady nadzorczej Funduszu Trójmorza, ekonomicznego wymiaru Inicjatywy Trójmorza, wzięła udział w moderowanym przez prezydent Estonii Kersti Kaljulaid panelu nt. opinii i oczekiwań dotyczących inwestycji infrastrukturalnych.

„Potrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport. Jeśli myślimy o drogach, o kolei, o logistyce, mówimy o ogromnych kwotach. Natomiast na cyfryzację, infrastrukturę ICT musimy wydać dwukrotnie więcej. Widzimy, jak potężne to wyzwanie” - zaznaczyła prezes BGK.

Szacuje się, że nakłady tylko na projekty infrastrukturalne w regionie Trójmorza, który obejmuje 12 krajów zamieszkanych przez ok. 110 mln Europejczyków, do 2030 r. powinny wynieść od 200 miliardów do nawet biliona euro.

Daszyńska-Muzyczka zaznaczyła, że zmagamy się z globalnym kryzysem na świecie i jest to właściwy czas na bliższą współpracę, współpracę sektora prywatnego i publicznego. „Bez tej współpracy nie będzie możliwa odbudowa naszych gospodarek” - przekonywała.

Zdaniem prezes BGK Fundusz Trójmorza i Inicjatywa Trójmorza to przykład, że taka współpraca i zaspokajanie tych dużych potrzeb jest możliwe. Podkreśliła, że budując połączenia, należy skupić się na digitalizacji, logistyce, transporcie i energii, w rozumieniu bezpieczeństwa energetycznego.

„Jednak chcemy się skupić nie tylko na bezpieczeństwie energetycznym, ponieważ musimy myśleć też o naszych kolejnych pokoleniach, o tym, jak będziemy chronić nasze środowisko, jak zbudujemy zieloną energię w tym regionie” - podkreśliła.

Prezydent Estonii Kersti Kaljulaid w swoim wystąpieniu skupiła się na deficycie infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej, ograniczającym - jej zdaniem - naturalny rozwój, wzrost gospodarczy i jedność międzynarodową.

„Rozwiązaniem jest znalezienie sposobów na stworzenie zaufania, stworzenie przejrzystości, tak aby transgraniczne inwestycje infrastrukturalne na dużą skalę były atrakcyjne dla sektora prywatnego, w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia spójności i bezpieczeństwa” - zaznaczyła estońska polityk.

To właśnie transgraniczne inwestycje są - w ocenie Sandrine Croset z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - najbardziej interesującym elementem Funduszu Trójmorza. „Interesującą rzeczą w funduszu są projekty transgraniczne i kooperacja, co jest czymś unikalnym” - wskazała.

Przedstawicielka EBI zwróciła uwagę, że ze względu na globalną pandemię, która się jeszcze nie skończyła, jesteśmy w zupełnie innej sytuacji niż ta, w której ta inicjatywa została uruchomiona.

„Stoimy w obliczu ogromnej potrzeby odbudowy (…) i konieczności zapewnienia transformacji naszej gospodarki w gospodarkę cyfrową i zieloną. Dlatego moment, w przypadku tej inicjatywy, wydaje się być bardzo odpowiedni” - oceniła.

Pierre Heilbronn z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) zwrócił uwagę, że luka infrastrukturalna znacznie wydłuża czas podróży w regionie. „Jest on o 56-100 proc. dłuższy - poprzez fakt braku bezpośrednich tras i wolniejszej średniej prędkości - niż obserwowany w krajach o lepiej rozwiniętych sieciach” - zauważył.

Z kolei prezes Nordyckiego Banku Inwestycyjnego, André Küüsvek zaznaczył, że połączenia, które ma zapewnić Fundusz, są bardzo istotne dla rynków i dla ludzi. „Łączenie sprawia, że rynki są większe, łączenie transferuje wiedzę, pozwala na przepływy handlowe i inwestycyjne. Myślę, że inicjatywa Trójmorza jest czymś, co nadaje nowy wymiar, wymiar północno-południowy” - podkreślił Küüsvek.

Fundusz Trójmorza jest ekonomicznym wymiarem Inicjatywy Trójmorza. Uzupełnia i wzmacnia zaangażowanie kapitałowe poszczególnych krajów i instrumentów finansowych Unii Europejskiej. Jest inicjatywą komercyjną i rynkową, która ma zapewnić zróżnicowane możliwości inwestycyjne, a jej celem jest zarabianie i przynoszenie zysków inwestorom. Może realizować również projekty komercyjne w formie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Inicjatywa Trójmorza powstała w 2015 roku jako projekt, którego celem było wzmocnienie współpracy 12 krajów w regionie Morza Adriatyckiego, Bałtyckiego oraz Czarnego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Logo PZU

Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama