Abp Gądecki mocno o „drodze synodalnej”: Zniszczenie chrześcijaństwa może przyjść z Europy

„Istnieje wielkie niebezpieczeństwo, że źle zrozumiana reforma chrześcijaństwa ponownie doprowadzi do podziału Kościoła, który rozprzestrzeni się na sąsiednie kraje” – przestrzega abp Stanisław Gądecki w wywiadzie dla niemieckiego tygodnika katolickiego „Die Tagespost”.

„Dziś wydaje się, że mamy do czynienia z największym kryzysem Kościoła w Niemczech od czasów reformacji” –  powiedział w wywiadzie metropolita poznański. Wskazał, jak ważne jest, aby właściwie zrozumieć znaczenie upomnienia braterskiego. „Niektórym może się to kojarzyć z wywyższaniem jednych nad innymi, ale my robimy to ze łzami w oczach” – powiedział arcybiskup. Dodał, że Kościół w Polsce również ma swoje problemy.

Abp Gądecki podkreślił aktualność listu, który skierował w lutym do bp Georga Bätzinga, przewodniczącego Konferencji Episkopatu. Metropolita poznański skrytykował i wyraził swoje obawy związane z postulatami „drogi synodalnej”, które według niego nie zawsze opierają się na Ewangelii. Wskazał na ryzyko, jakie mogą przynieść „błędne decyzje duszpasterskie i zamieszanie doktrynalne”.

W Niemczech oderwanie teologii akademickiej od duszpasterstwa i odpowiedzialności duszpasterskiej doprowadziło do problemów. Według abp Gądeckiego istnieją tam „intelektualne roszczenia”, mimo że niemiecka teologia, na przykład teologia Benedykta XVI, przyniosła cenne osiągnięcia. „W teologii chodzi ostatecznie o zbawienie człowieka, dlatego profesorowie powinni być w stałym kontakcie z duszpasterstwem” – powiedział abp Gądecki. Przestrzegł też przed „kompleksem niższości” teologów wobec naukowców innych dyscyplin, którzy czują potrzebę udowodnienia sobie, że nie są gorsi od swoich kolegów.

Abp Gądecki z niepokojem oczekuje zbliżającego się Synodu Biskupów na temat synodalności. Dostrzega trudności tam, gdzie procesy sekularyzacji i dechrystianizacji kultury postępują stosunkowo szybko. Na przykład „inkluzja”, zgodnie z definicją ONZ, odnosi się wyłącznie do włączenia osób niebinarnych do społeczeństwa. Koncepcja osób niebinarnych nie jest jednak częścią klasycznego słownictwa teologii chrześcijańskiej. „Czy jest właściwe, aby Kościół – poszukujący nowego języka komunikacji z ludźmi dzisiaj – przyjmował terminy z politycznego języka ONZ, za którym często kryje się ideologia?” – pyta abp Gądecki. Zwrócił uwagę, że w dyskusji synodalnej teologiczną kategorię „duszpasterstwa” często zastępuje się socjologiczną kategorią „elity”. „Może to prowadzić nie tylko do klerykalizmu, ale także do klerykalizacji świeckich pod pozorem promowania laikatu” – zaznaczył przewodniczący KEP i dodał, że w procesie synodalnym nie oczekuje od Kościoła jakichś zmian dogmatycznych.

Wywiad przewodniczącego jest najczęściej czytanym teksem na stronie tygodnika.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama